Et opgør med ‘børnekunsten’
Første del af Børn & Kunst undersøger relationen mellem børn og performancekunst. Vi har besøgt ARKEN og Live Art for Børn, der har sat nye standarder for det at lave kunst til og med børn.
Første del af Børn & Kunst undersøger relationen mellem børn og performancekunst. Vi har besøgt ARKEN og Live Art for Børn, der har sat nye standarder for det at lave kunst til og med børn.
Der var skruet godt op for både røgmaskinen samt lys- og lydeffekterne, da Live Art for Børn lørdag den 5. september åbnede performancefestivalen med teaterforestillingen Faust af den norske teatergruppe Klassikere for Kids.
Med teaterforestillingen Faust, der både bød på mord, begær og en enkelt graviditet, står det endnu engang klart, at Live Art for Børn ikke har tænkt sig at lægge fingrene imellem, når det kommer til børnenes møde med kunstens eksperimenterende og grænseoverskridende verden.
Skuespil, skespil og performance
Bag performancefestivalen Live Art for Børn står kuratorerne og arrangørerne Ellen og Henrik Vestergaard, som nu for andet år i træk inviterer børn og voksne med til ’levende’ kunstoplevelser i både Danmark og Sverige.
Under performancefestivalen, som både byder på teater, performance og fire forskellige workshops, kan man blandt andet få lov til at spille blindefodbold, skespil og lave sine egne penge.
Børnenes krav til kunsten
Ifølge Ellen og Henrik Vestergaard er kunst til børn ganske enkelt kunst, som formår at fange børnenes opmærksomhed i ti til tyve minutter. Spørger man Ellen og Henrik, findes der således ikke kunst, som børn ikke kan forstå.
”Det ville være umuligt at gøre sig til herre over” forklarer Ellen. ”Jeg tror i virkeligheden, at forståelsen af kunst er et spørgsmål om erfaring – og det er uanset hvor gammel du er.”
Alligevel indrømmer Ellen dog gerne, at billedkunsten i mange tilfælde, kan vise sig at være en vanskelig kunstform for børnene, idet den traditionelle billedkunst, sammenlignet med mange andre kunstformer, sjældent besidder en sammenhængende fortælling, som børnene kan leve sig ind i og relatere sig til.
Kunst på kunstens vilkår
Af samme årsag betragter Ellen og Henrik dog performancekunsten som en særlig ideel kunstform for børn, idet performancekunsten tillader børnene at møde kunsten på kunstens præmisser.
”Det som performancekunsten kan, er at den tillader, at kunstneren selv står for at inddrage børnene i den kunstneriske undersøgelse,” fortæller Henrik, som hverken mener, at kunsten bør rammesættes eller oversættes for at blive børnevenlig.
”Der er ingen tvivl om, at institutionerne laver et godt formidlingsarbejde,” forklarer Henrik. ”Det vi sætter spørgsmålstegn ved er bare, om formidlingen overhovedet er nødvendig – og om kunsten ikke er mere interessant, når den leveres direkte fra kunstner til barn og ikke skal transformeres gennem et organ for at blive børneegnet?”
Aktivistisk kunst for børn
Ifølge Ellen behøver man ikke nødvendigvis være en god teknikker for at være en god kunstner: ”Man skal kunne tro på, at man med sin tankeverden kan afgrænse en del af verden og kalde den for sin,” forklarer Ellen.
Det er derfor også helt naturligt for både Ellen og Henrik, at børnene tager aktivt del i performancefestivalen. Det gælder blandt andet det aktivistiske kunstprojekt Børnebanken i samarbejde med Forschungstheater som grundlagde projektet under titlen Kinderbank i Hamburg i 2012.
Under workshoppen stifter børnene deres egen bank og opretter ligeledes deres egen valuta. Efterfølgende går turen til Ishøj Bycenter, hvor børnene kan bruge deres hjemmelavede penge til at handle med i udvalgte butikker.
Også under sidste års Live Art for Børn indtog børnene en meget aktiv rolle, da kunstprojektet Haircuts by Children af Mammalian Diving Reflex fra Canada, lod en skoleklasse overtage frisørsalonen Stone i København, hvorfra de tilbød at klippe håret gratis på de voksne i to dage i træk.
Sætter børnene til at bryde reglerne
På denne måde bruger Live Art for Børn således børnene til at bryde reglerne med: ”Børn som publikum er ikke nødvendigvis mere følsomme, mere sarte eller dummere end det voksne publikum – dét der adskiller dem mærkant fra de voksne er, at de ikke helt kender reglerne endnu. Derfor er det særligt sjovt at sætte børnene til at bryde dem, eller opfinde nye,” forklarer Ellen.
”Vi kan godt lide ideen om, at børn kan gå ind og skabe noget, som benytter sig af hele samtidskunstens muligheder,” fortæller Henrik. ”På denne måde får børnene fingre i kunst, som ikke bare bliver en form for dekoration, men rent faktisk kan gå ind og lave ændringer i samfundet – små ændringer måske, men trods alt ændringer.”
Kunst er også for de ukyndige
Med performancefestivalen Live Art for Børn ønsker Ellen og Henrik blandt andet at sætte spørgsmålstegn ved opfattelsen af kunsten som noget elitært og som noget, børn ikke umiddelbart kan forstå.
”Konventionerne fortæller os, at det er eksklusivt at se på kunst, og noget som man helst skal have en universitetsuddannelse for virkelig at forstå,” forklarer Henrik. ”Det øjeblik man hævder, at børn kan forstå kunst, bryder man derfor også med illusionen om, at der findes en særlig ekspertviden indenfor området.”
”Det betyder muligvis også, at mange måske tænker, at kunst lavet specielt til børn forsimpler verden på en måde, så den ikke længere er interessant for voksne,” forklarer Ellen.
Netop spørgsmålet om hvorvidt børn er for dumme til kunst, udfordrede performancekunstneren Ulla Hvejsel, da hun under sidste års performance Røven på komedie viste sin bare numse for et børnepublikum og tilbød dem at få alle deres ’dumme spørgsmål’ besvaret af røven selv.
Den geniale børnekunst
”Altså er der et helt klart hierarki,” forsætter Henrik. ”Kunst for børn – eller kunst som børn kan forstå, kan umuligt være god kunst. Det bliver ikke rigtigt taget alvorligt af de store institutioner som emne i sig selv.”
”Det er ikke fordi, det ene er finere end det andet. Det er bare to vidt forskellige måder at betragte kunsten på,” forklarer Ellen, som ofte bider mærke i, at museerne lader børnekunsten ’rasle rundt nede i formidlingsafdelingen’ i stedet for at benytte sig af muligheden for at tiltrække nye publikummer i kraft af en regulær børneudstilling.
For Ellen og Henrik er det derfor vigtigt at slå fast, at det ene ikke udelukker det andet: ”Kunst kan sagtens både være elitær og let forståelig – et værk som børn kan forstå kan sagtens både være konceptuelt og genialt,” lyder det fra Henrik, som sammen med Ellen ser frem til at præsentere børnene for endnu mere spændende kunst over de næste tre uger.
Fakta
Festival
Live Art for Børn
5 sep 2015 18 okt 2015
m.fl., Sibylle Peters, Marita Bullmann, Christopher Kline, Daniel Norback, Molly Haslund, Lotte Kaiser, BBB Johannes Deimling
Ystad Konstmuseum Se kort og tider
Fakta
Live Art for Børn er arrangeret af Liveart.dk, der arbejder med at udvikle miljøet for performancekunst og eksperimenterende scenekunst i Danmark igennem nytænkende koncepter og projekter. Liveart.dk blev grundlagt i 2004, og den første Live Art for Børn blev afholdt i Nikolaj Kunsthal i 2014. Se det fulde program for festivalen her eller hent det trykte program i ARKENs billetsalg