Færdighed

Brede pensler, koloristiske kollisioner og store formater på Morten Buchs udstilling på Horsens Kunstmuseum.

Morten Buch: Landskab, udsnit. Foto: Lars Svanholm

Brede pensler, koloristiske kollisioner og store formater på Morten Buchs udstilling på Horsens Kunstmuseum.

Hvornår er et kunstværk afsluttet? Ofte står man overfor et maleri og spekulerer sig grøn og violet over, hvad der ville være sket, hvis værket var blevet viderebearbejdet. Hos Morten Buch er problemstillingen på samme tid indlysende og uhåndgribelig. Han slipper værket i en fase, hvor det stadig rummer det umiddelbare, og dog er der arbejdet ud til rammen.

Det uvæsentlige motiv
Motivisk bevæger Buch sig fra landskaber over kvindeportrætter og højhælede damesko til interiører, der har stillebenpræg over sig. Oftest er disse motiver forankret i enligt placerede vaser med blomster i.

Morten Buch: Blomster i vase. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Blomster i vase. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Dobbeltmadras. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Dobbeltmadras. Foto: Lars Svanholm

Men hvad disse, i langt de fleste tilfælde store, malerier forestiller, kan i princippet siges at være mindre afgørende. At en serie med dobbeltmadrasser akkurat lige så godt kan opleves som kæmpemæssige hamburgere betyder, at det er maleriets egenart, der alene er i centrum. Farvelagene ligger som spor bag ofte brede og definitivt formulerede penselstrøg, og på den måde er den dynamiske maleproces nærværende og synlig i værkerne.

Perspektiv og struktur
I værker som Lotte er motivet afgrænset på en særlig vis i maleriernes yderkanter. Det er medvirkende til ikke blot at underbygge nogle perspektiviske facetter i billedplanet, men også at skabe en dynamisk overgang fra værk til væg.

Morten Buch: Lotte. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Lotte. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Vase. Foto: Lars Svanholm
Morten Buch: Vase. Foto: Lars Svanholm

Dette greb er blot én af mange detaljer, man kan gå på opdagelse i, når maleren hedder Morten Buch. Et andet er et behov hos kunstneren for at fortegne enkelte elementer, så der fremkaldes nogle højst ustabile strukturer, som refererer til ét af de fleste maleres store skrækscenarier: den forvredne blindramme.

Udstillingdvue. Foto: Lars Svanholm
Udstillingdvue. Foto: Lars Svanholm

Færdiggjort
Der er ingen tvivl om, at Morten Buchs arbejder rummer aftryk fra tidligere epokers billedsprog. Kunstneren bevæger sig i et univers, der sammenfatter to genrer, der paradoksalt afløste hinanden på den kunsthistoriske scene for et par generationer tilbage. Når malerierne er færdiggjorte, rummer de aftryk fra pop og ekspressionisme. Og færdige er de. Det har kunstneren bestemt!


Fakta

Udstilling

The Last Resort

4 okt 2008 7 dec 2008

Morten Buch

Horsens Kunstmuseum Se kort og tider

Fakta

Morten Buch (født 1970) bor og arbejder i København. Han er tilknyttet Galleri Susanne Ottesen i København og Galerie MøllerWitt i Århus. Udstillingen The Last Resort har været vist i Kunsthalle Wilhelmshaven i Tyskland i sommer.