Forført af almindelighed
Der er højt til loftet, når den østrigske fotograf Timotheus Tomicek udfordrer almindeligheden i udstilling på Galleri Image.

Der er højt til loftet, når den østrigske fotograf Timotheus Tomicek udfordrer almindeligheden i udstilling på Galleri Image.
At  se det store i det små
Det er hverdagens velkendte objekter og tilværelsens prototypiske banalitet, der danner udgangspunkt  for Tomiceks fotografiske univers. 
Med ønsket om at fremstille  normaliteten på en ny og underfundig måde indlejrer hans billeder  dagliglivets genstande og begivenheder i et fremmed lys:

“I mine værker gør jeg plads til de ting, som ikke er i virkeligheden, men som man må lade fantasien finde. Fotografiet skal muliggøre en personlig association”.
Og at se på nye måder
Med en næsten perfektionistisk tilgang og en  elegant minimalisme ønsker Tomicek at forstyrre blikkets rutiner:
“Jeg tror på, at alt, som findes, peger frem mod noget, som allerede er oplevet. Selvom vi måske ikke har set det før, så minder det alligevel om noget kendt. Dette frembringer associationen”.
“Nogle  gange oplever man, at gængse objekter og situationer forandrer sig.  Pludselig ser man noget andet, end man plejer. 
Et ord kan lyde helt  forkert, når det bliver gentaget, og på samme måde kan en lampe  ændre identitet efter lang tids observation. Det er denne form for  forstyrrelse, jeg gerne vil give plads til”.
Man bør navngive med omhu
Denne ambition bygger  på et grundlæggende ønske om, at kunsten skal sige mere om den der ser på værket end om noget andet.
“Mine billeder skal  gerne sige mere om dig end om mig. Grundlæggende er der ingen rigtig  måde at betragte mine fotografier på. 
Det er også det, der ligger til  grund for min brug af værkernes titler, som udpeger en retning. Måske er  de det eneste redskab til at fremlægge mine tanker”. 
“Men man skal passe  på med at navngive. Der er altid risiko for, at jeg vælger den forkerte  titel. Især for andre. 
Nogle gange tvinger en titel beskueren til at se  noget andet, end det, de ville eller burde. Titler  kan både udvide, men rummer også altid en fare til at indskrænke  værket”.


Det man ser er ikke altid  sandheden
Derfor frasorterer Tomicek også altid de  fotografier, som kun går i én retning. Der skal altid figurere mere end  bare et enkelt budskab i et billede. Det skal være kontroversielt for at  virke, og det skal give plads for det personlige tankespind.
“Ved at afbilde virkelighedens små situationer vækker man muligheden for at forskubbe balancen mellem det sande og virkelige. Når fotografier forsøger at vise realiteten på en objektiv måde, så lyver de for os. For vi ved, at der altid er tale om subjektive perspektiver”.
“Jeg vil gerne forsøge at vende op og ned på vores forventninger om, hvad der er sandt i et billede. For eksempel kan jeg godt lide de situationer, som ser falske og opstillede ud, men som reelt er helt naturlige uden at være iscenesat.”

Det er på denne grænse mellem kunstigt og  naturligt, Tomicek placerer sine billeder. Og netop ved at lade det  simple og umiddelbare danne baggrund for motiverne, kan han lege med  forskydninger af det almindelige i en grad, hvor hverdagens velkendte  rutiner synes fremmede og ikke længere ligner sig selv. 
Spørgsmålet om, hvornår det almindelige bliver almindeligt i en grad, så det vækker gru, optager kunstneren og får ham til at afslutte sine refleksioner med følgende ord:
“Dét, som ligger lige for, er truende nok i sig selv. Derfor vil jeg heller ikke fotografere det, som er svært at finde”.
“En mand, som går rundt på gaden med en mango på sit hoved kan godt være interessant, men han er for oplagt. For mig at se har den tilsyneladende banalitet nok attraktion i sig selv. Den behøves ingen pynt.”
Fakta
Udstilling
Something Human
28 maj 2010 27 jun 2010
Timotheus Tomicek
Galleri Image Se kort og tider
Fakta
Timotheus  Tomicek (f. 1978 i Wien) har studeret fotografi,  film og  visuel kunst og har en kandidatgrad fra Universität für Musik  und  darstellende Kunst i Wien. 
Han er vinder af flere kunstpriser og har   udstillet i bl.a. London, Berlin, Bratislava og New York.