Galleriejer: Der hersker en magisk stemning på Art Herning

Spørger man galleriejer Kent Wolfsen hersker der en magisk stemning på messen Art Herning.

Galeri Wolfsen er at finde på dette års kunstmesse i Herning. Foto: Søren Larsen

Spørger man galleriejer Kent Wolfsen hersker der en magisk stemning på messen Art Herning.

Art Herning har noget magisk over sig
For Kent Wolfsen er det de mennesker, han møder på messen i Herning, der er i højsædet. Det gælder både kolleger, kunstnere og potentielle kunder:

"Vi tager selvfølgelig på messen for at eksponere vores kunstnere og brande galleriets navn," fortæller Kent Wolfsen, "Men det, der egentlig betyder noget, det er dialogen med kollegaer og kunder på messen."

Til det formål er Art Herning helt perfekt, mener Kent Wolfsen. Her oplever man en stemning, der er endnu mere fantastisk end på andre messer:
"Der er bare noget magisk over Art Herning," forklarer han eftertænksomt.

Frodo Mikkelsen, Donutregn, 2009. Pressefoto
Frodo Mikkelsen, Donutregn, 2009. Pressefoto
Kasper Holten,  Minder fra et moderat fysisk pres. Pressefoto
Kasper Holten, Minder fra et moderat fysisk pres. Pressefoto

Messekontakter er brugbare for fremtiden
Efter mange års erfaring i branchen har Kent Wolfsen indset, at det er lige så vigtigt at have et godt forhold til samarbejdspartnere og kommende kunder, som at få solgt en masse på messen. Derfor prioriterer han netværk over salg:

"Det er selvfølgelig altid dejligt at sælge, men de enkelte messer betyder ikke så meget for vores omsætning. Det er derimod de handler, du kan lave som følge af gode dialoger på messen, der gælder. Takket være messen har jeg fået rigtig gode, flinke og faste kunder," fortæller Kent Wolfsen om sine grunde for at tage på messe.

Maria Rubinke, Den stolte buk, 2009. Pressefoto
Maria Rubinke, Den stolte buk, 2009. Pressefoto
Der er forskel på Herning og New York
Holdningen til omsætningsspørgsmålet havde dog været en anden, hvis Kent Wolfsen eksempelvis var taget til New York for at præsentere sine ting:

"Tog jeg til New York, ville jeg selvfølgelig skulle have en omsætning i kassen, så jeg kunne få dækket mine omkostninger ind. For chancen for, at en kunde tager fra New York til Aalborg for at købe kunst er jo lig nul."

Set i den optik er det netop en vigtig pointe for Kent Wolfsen, at Art Herning ligger i Herning, idet eventuelle købere herfra gerne kører til Aalborg for at købe et værk efter messen.

Kunstinteresserede danskere køber stadig kunst
I en tid, hvor finanskrisen endnu hersker, er Kent Wolfsen ikke bange for, at den kunstinteresserede dansker vil stoppe med at købe kunst. Faktisk har man hos Galerie Wolfsen solgt godt de sidste tre-fire måneder. Imidlertid regner Kent Wolfsen ikke med, at salgstallet hjemme i Aalborg hænger sammen med salgstallet på messen:

"Jeg forventer bestemt ikke, at vi slår salgsrekorder i år – Art Herning bliver ikke en salgsmesse. Men fremtiden ser lys ud; de folk, der prioriterer at have råd til kunst, køber stadig kunst," mener han.

Salgsdelen er ikke i centrum – men dog i fokus
Om end Kent Wolfsen ikke fokuserer på salget på Art Herning, regner han dog med at omsætte i størrelsesordnen 300.000-1.000.000kr. Til at virkeliggøre denne omsætning har han udvalgt et bredt spektrum af kunstnere og kunstværker til at udstille på messen:

"Jeg prøver at have nye, unge kunstnere med, der kan vise et nyt blad i Galerie Wolfsen. Samtidig har jeg værker med fra min basisforretning. Derudover har jeg også nogle klassiske kunstnere med – kunstnere, jeg har arbejdet sammen med fra tidernes morgen."

Søren Dahlgaard, Disa, portætmaleri. Pressefoto
Søren Dahlgaard, Disa, portætmaleri. Pressefoto

Galerie Wolfsen spiller på forskellighed
Såvel fremtidige som nuværende kunder er tænkt ind i udvælgelsen af værker til messen. Kent Wolfsen har især fokuseret på, at der skal være noget, som besøgende kan begejstres over. Derfor har han – foruden galleriets traditionelle varemærke, maleriet – valgt at tage skulpturer, keramik og glaskunst med på udstillingen:

"Desuden har vi eventkunstneren Søren Dahlgaard med i år," fortæller Wolfsen engageret og uddyber:

"Søren Dahlgaard laver happenings, hvor han for eksempel maler sig selv eller andre – altid et eller andet sjovt," slutter Wolfsen, der med dette indslag håber at gøre messen endnu mere magisk, end den plejer.


Fakta

Søren Dahlgaard, Kasper Holten, Frodo Mikkelsen, Maria Rubinke

Galerie Wolfsen Se kort og tider

Fakta

Kent Wolfsen er grundlægger og indehaver af Galerie Wolfsen siden 1992

Hjemmeside: www.galeriewolfsen.dk