Katja Bjørns ufortalte historier
Med udstillingen Unspoken Stories på Kvindemuseet viser den danske videokunstner Katja Bjørn os (kvinde)historier, vi ellers nødigt vil stå ved.
Med udstillingen Unspoken Stories på Kvindemuseet viser den danske videokunstner Katja Bjørn os (kvinde)historier, vi ellers nødigt vil stå ved.
Kvindemuseet i Aarhus lægger i øjeblikket lokaler til den hidtil største samlede præsentation af videokunstneren Katja Bjørn. Udstillingen Unspoken stories spænder over rene videoinstallationer til kunstnerens særlige videoskulpturer, hvor videomediets imaterielle billeder integreres med fysiske genstande fra hverdagen. En strategi, der slører grænsen mellem fiktion og virkelig.
Imellem magi og terapi
Værket Chatol (2013) indtager eksempelvis en funktion imellem magi og terapi. I skabe og skuffer har Katja Bjørn gemt videoer, der fortæller det ellers usagte – familiehistorier eller personlige fortællinger, der er blevet gemt væk. Enkelte skabe og skuffer indeholder ikke videoer, men sort voks, der symbolsk giver plads til flere klæbrige hemmeligheder. Værket relaterer sig til publikum ved det, at man kan indsende sine egne ‘usagte historier’ og på den måde bidrage til – og benytte sig af chatollets kraft.
Udsigt fra dukkehuset
I værket Dukkehus (2012) har Katja Bjørn lavet sit eget gamle legetøj om til et kunstværk med videoer i vinduer og døre. Et dukkehus er traditionelt pigelegetøj, som man kan sige, fungerer til at fremelske huslige og moderlige egenskaber. Videoerne viser utilpassede kvinder, der kigger længselsfuldt ud ad et vindue eller smækker med en dør. De kæmper imod huset og vidner om en kvindepolitisk dagsorden i opposition til det, som kvinde, at være afskåret andre forestillinger end rollen som husmor.
Imellem nydelse og ubehag
Katja Bjørns kunst placerer sig mellem nydelse og ubehag. Hvor hjemligt bliver “unheimlich” og skønt uskønt. Dette ses blandt andet i nogle af hendes mere ´rene´ videoværker.
I udstillingens første rum møder man således videoinstallationen Sov Min Elskede (2012), hvor fire videoer vises på to vægge. Handlingen er kaotisk og stemningerne omskiftelige. Fra smukke og blide naturbilleder ændrer værket karakter til gyserfilmsscenarier og imiterer således et grænseland mellem drøm og vågen tilstand. Værkets titel Sov Min Elskede refererer til moderens kærlige ord, men kan også være ordene til elsket, som nu må give slip og sove ind.
Afreaktion
I videoen Cave Woman (2012) stiger en kvinde langsomt op af det rolige hav og træder op på stranden. Snart bryder hun dog ud i raseri. Med stadigt højere brølen og stønnen er hun tilsyneladende gået i selvsving – i færd med at kyle sten mod jorden. På et tidspunkt har hun afreageret. hun afbryder sin handling med et suk og vender tilbage til havet. Katja Bjørns kunst handler også om de mindre pæne og mere hysteriske sider af kvindens væsen.
Fakta
Katja Bjørn (f. 1967) bor og arbejder i Aarhus. Hun har en MA i teologi og kunsthistorie fra Aarhus Universitet, 1999. Siden 2004 har hun arbejdet som kunstner indenfor video og skulptur. Siden 2005 har hun har desuden fungeret som kurator ved det kunstnerdrevne udstillingsrum: Spanien 19C
Læs mere på kunstnerens hjemmesde: www.katjabjorn.dk