LYDKUNST #11: Goodiepal – et udvidet værk
Som en afrunding af årets LYDKUNST-serie møder vi Goodiepal, en pioner i lyd- og mediekunsten. For en stund er han tilbage i Danmark for at forelæse, skifte sko og børste tænder – på SMK.
Som en afrunding af årets LYDKUNST-serie møder vi Goodiepal, en pioner i lyd- og mediekunsten. For en stund er han tilbage i Danmark for at forelæse, skifte sko og børste tænder – på SMK.
Som en afrunding af årets LYDKUNST-serie møder vi Goodiepal, en pioner i lyd- og mediekunsten. For en stund er han tilbage i Danmark for at forelæse, skifte sko og børste tænder – på Statens Museum for Kunst. Hvad går det ud på? Få indblik i Goodiepals radikale tankebaner. Det bliver next level. Lyt her.
Goodiepal har været hot siden starten af 1990erne. Med sine musikalske eksperimenter, radikale computermusik og humoristiske, bevidsthedsudvidende performances har han i de sidste 30 år været den hel store fornyer inden for lyd- og mediekunst.
Sidste år erhvervede Statens Museum for Kunst sig ét af hans værker; kabinecykel-installationen EL CAMINO DEL HARDCORE (rejsen til Nordens indre) og i år blev værket A Few Words on Building Mechanical Music Constructs tilføjet.
Begge værker indtager prominente pladser i museets samling.
For første gang i mange år er Goodiepal i Danmark for en længere periode. Han har indtaget Statens Museum for Kunst, hvor han giver gratis forelæsninger, og i sidste uge spillede han tre koncerter på Jazzhouse i København.
Goodiepal er et interessant bekendskab – ikke mindst for en institution som SMK.
Han er en fabelagtig fløjter, matematikgeni, hacker, spontanist, avantgardist og utopist til det sidste.
Det bliver next level!
Fakta
Goodiepal er født i København som Parl Kristian Bjøn Vester i 1974. Han gik ud af skolen i 7. klasse og har ingen officiel uddannelse, telefon eller fast adresse. Se mere om værkerne: EL CAMINO DEL HARDCORE (rejsen til Nordens indre) A Few Words on Building Mechanical Music Constructs, 2001 Koncertrække på Jazzhouse Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.