LYDKUNST #42: Tanja Schlander – unplugged

I mere end 20 år har Tanja Schlander arbejdet med støjprægede lydkollager og reallydsoptagelser på bånd. Men en ud-af-kroppen-oplevelse med en tubaduo, som spillede improvisationsjazz på Jyderup Højskole, blev startskuddet på noget helt nyt. Nemlig at bruge sin stemme som hovedinstrument. LYDKUNST var med, da Tanja Schlander havde sin debutkoncert som impro-jazzsanger – unplugged!

Abu Dis, afgangsværk fra Det Jyske Kunstakademi, 2007. Foto: Rona Yefman

I mere end 20 år har Tanja Schlander arbejdet med støjprægede lydkollager og reallydsoptagelser på bånd. Men en ud-af-kroppen-oplevelse med en tubaduo, som spillede improvisationsjazz på Jyderup Højskole, blev startskuddet på noget helt nyt. Nemlig at bruge sin stemme som hovedinstrument. LYDKUNST var med, da Tanja Schlander havde sin debutkoncert som impro-jazzsanger – unplugged!

I mere end 20 år har Tanja Schlander arbejdet med støjprægede lydkollager og reallydsoptagelser på bånd. Men en ud-af-kroppen-oplevelse med en tubaduo, som spillede improvisationsjazz på Jyderup Højskole, blev startskuddet på noget helt nyt. Nemlig at bruge sin stemme som hovedinstrument. LYDKUNST var med, da Tanja Schlander havde sin debutkoncert som impro-jazzsanger – unplugged!

Tanja Schlander
Tanja Schlander med sit reallydsudstyr i felten. Her israelernes ulovlige mur på grænsen til Palæstina. Arkivfoto.

Det hele startede med en diktafon, som kunne scratche. Det var i 90’erne, og “der var hul igennem”. Tanja Schlanders kunstneriske materiale var reallyde. Men da Tanja Schlander ville søge ind med sine lydværker på Kunstakademiet i København blev de afvist ved døren. Hun fik at vide, at de faldt udenfor kategori.

Fem år senere, efter at være blevet uddannet på det Jyske Kunstakademi, stødte Tanja igen panden mod muren; ingen gallerier eller etablerede institutioner ville udstille hendes lydværker, når de ikke blev ledsaget af noget billedmateriale – og slet ikke, når hun også insisterede på, at værkerne skulle spilles ud i rummet uden høretelefoner. I stedet for at tage kampen op valgte Tanja Schlander at stifte familie og uddanne sig til bl.a. massør, zoneterapeut og clairvoyant.

Blæst omkuld

Men en særlig aften på et sommerkursus på Jyderup Højskole, hvor hun egentlig var med som behandler, og hvor det egentlig var meningen, at det var jazzmusikerne, som skulle finde deres stemmer, var det Tanja Schlanders stemme, der blevet vækket. Det var en tubaduos skyld. De blæste hende omkuld.

LYDKUNST har besøgt Tanja Schlander i hendes kolonihavehus OASEN i en lille haveforeningen på grænsen mellem Vanløse og Frederiksberg for at finde ud af, hvad der sker, når en kunstner, der ellers har skramlet med kassettebånd og støjkollager, pludselig begynder at synge.

Tanja Schlander
Tanja Schlander under performance med Astrid Lomholt. De to kunstnere og Christina Ciborowski udgjorde lydkunsttrioen Sweet Noise i starten af 00’erne. Foto: Mathias Svejstrup

Lyt med og hør, hvordan det går, når Tanja har sin debutkoncert en varm sommeraften på det lille galleri og vinbar Peryton i det indre København. Og hør, hvorfor hun har brug for at gå ind i improvisationsjazzen for at “…stå frem og walk the talk”. 

Smæk benene op, tune ind på LYDKUNST og kom i svingninger med Tanja Schlander – unplugged.

Fakta

Tanja Schlander (f. 1974) begyndte allerede i de sene teenageår at arbejde med reallydsoptagelser og lydkollager på kassettebånd. Op gennem 00’erne var hun en del af gruppen TJ CREW og havde sit eget radioprogram, Lyden af mennesker, der sendte hver mandag på lokalstationen DEO FM på 102,9 MHz fra et lokale på Nørrebrogade i København. I midten af 90’erne stod hun desuden bag pladeudgivelsen De grimme ællinger med dansksproget hiphop. Hun har spillet på piratradioer i hele Europa med sine lydværker. Herhjemme har hun de seneste syv år optrådt med et årligt lydværk i Koncertkirken på Nørrebro i København. Tanja Schlander er uddannet lydkunstner fra Det Jyske Kunstakademi v. Jytte Høy, Tone O. Nielsen, Björn Ross og Søren Andreasen i 2007 med en afstikker på Det Kgl. Kunstakademi v. Claus Carstensen i 2001 samt Bezalel Academy v. Nachum Nevet i 2006. Lyt her Tanja Schlander arbejder desuden som zonetarpeut, massør, healer, kraniosakralterapeut og clairvoyant. Læs mere her Til september bliver fire af hendes lydværker udgivet på kassettebånd af Jonas Torstensson. Rasmus Kjær er pianist og komponist kendetegnet ved en stor åbenhed og nysgerrighed kombineret med et dybtliggende og personligt forhold til klaveret. Han debuterede i eget navn 2012 med udgivelsen Broken Bow, hvorpå to af de mest innovative og respekterede jazzmusikere herhjemme, Kresten Osgood og Jonas Westergaard, medvirker. Han er desuden kendt fra sin medvirken i orkestret Under Byen. Læs mere her og her LUTTER ØRE er en koncertserie på – indtil videre – syv koncertarrangementer, der afholdes hver torsdag aften på Peryton vinbar & galleri i det indre København. Programmet kurateres af fire veletablerede musikere fra det eksperimenterende musikmiljø i København, nemlig guitarist Henrik Olsson, pianist Rasmus Kjær, saxofonist Henrik Pultz Melbye og trommeslager Håkon Berre. Programmet har fokus på fri improvisation, lydkunst og nutidig kompositionsmusik i små konstellationer og formater, der står godt til stedets intime rammer. Se mere her Peryton er et nyt udstillingssted og vinbar i Indre By i København. Bag Peryton står australske kunstner Nick Garner, som også er med til at udgive kunstmagasinet Oberon. I kælderen viser Peryton skiftende udstillinger, og i stueetagen byder de på naturvin, bobler, øl og snacks. Se mere her Læs mere om Oberon Magasin her Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Neimann Clement og Rosa Marie Frang.