LYDKUNST PODCAST #51: Flydende kønsidentiteter og non-binær lyd – med Orchid Domain og Ess Beck

Hvad er sammenhængen mellem køn og lyd? Og findes der i lydkunsten og med digitaliseringen af lyden et fristed for kønnet? LYDKUNST PODCAST undersøger i denne måneds podcast, om den digitalt bearbejdede lyd tillader en mere pluralistisk og mindre defineret kønsidentitet.

Hvad er sammenhængen mellem køn og lyd? Og findes der i lydkunsten og med digitaliseringen af lyden et fristed for kønnet? LYDKUNST PODCAST undersøger i denne måneds podcast, om den digitalt bearbejdede lyd tillader en mere pluralistisk og mindre defineret kønsidentitet.


info

LYDKUNST PODCAST er kunsten.nus månedlige podcasts om lydkunst. Find hele serien af podcasts her

Hvad er sammenhængen mellem køn og lyd? Og findes der i lydkunsten og med digitaliseringen af lyden et fristed for kønnet? LYDKUNST PODCAST undersøger i denne måneds podcast, om den digitalt bearbejdede lyd tillader en mere pluralistisk og mindre defineret kønsidentitet.Vi møder to kunstnere, der uafhængigt af hinanden arbejder med den non-binære kønsforståelse i deres lydkunst. Nemlig Kristoffer Raasted – der gemmer sig bag projektet Orchid Domain – og Stine Kloster, som performer under aliaset Ess Beck.

Lyt med og bliv klogere på deres værker, tanker og egne erfaringer, når det kommer til at skabe og finde et frirum til sig selv – og andre.
Hør podcasten her

Ess Beck: 3 hour woman live. Pressefoto

Fakta

Kristoffer Raasted er lyd- og billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Han står bag projektet Orchid Domain et ikke-binært, feministisk pop projekt, der i et opdateret lydbillede undersøger subtile forskydninger i opfattelsen af køn som en størrelse i konstant transformation. Stine “Ess Beck” Kloster er autodidakt lydkunstner, musiker og producer, og kreativ og administrativ leder af Across the Floor – en almennyttig forening der har til formål at skabe initiativer, der understøtter og udvikler vilkårerne for skabende og udøvende aktører indenfor og eksperimenterende musik og lydkunst. Hendes arbejde kredser om temaer som kønsidentitet og teknologi, og så nærer hun stor kærlighed til støj, lo-fi og overdreven brug af effekter. Ud over at performe under navnet Ess Beck spiller hun med i bands som ZRN og Tales of Murder and Dust. Hun er uddannet i dramaturgi kombineret med lyddesign fra Aarhus Universitet og tidligere kreativ leder af Aarhus Psych Fest.