LYDKUNST PODCAST #52: Akio Suzuki – Seeking Presence
Akio Suzuki har en helt særlig sensibilitet overfor de naturlige lydrum, der omgiver os. Her er ingen digital manipulation, lydprogrammer, kapler eller anden form for high-tech gear. Akio Suzuki slår to sten mod hinanden, klapper eller lader en metalplade resonere som en renselse af høresansen. Det er den rene lyd og det rene nærvær, og en insisteren på at musikalitet findes i alle ting, som står i centrum.
Akio Suzuki har en helt særlig sensibilitet overfor de naturlige lydrum, der omgiver os. Her er ingen digital manipulation, lydprogrammer, kapler eller anden form for high-tech gear. Akio Suzuki slår to sten mod hinanden, klapper eller lader en metalplade resonere som en renselse af høresansen. Det er den rene lyd og det rene nærvær, og en insisteren på at musikalitet findes i alle ting, som står i centrum.
info
I denne LYDKUNST PODCAST møder vi den legendariske lydkunstpioner Akio Suzuki, som har arbejdet med lydkunst i mere end 50 år, og som lige nu er aktuel med udstillingen Rolling Stone på Kunsthal 44 Møn.
Akio Suzuki har en helt særlig sensibilitet overfor de naturlige lydrum, der omgiver os. Her er ingen digital manipulation, lydprogrammer, kapler eller anden form for high-tech gear. Akio Suzuki slår to sten mod hinanden, klapper eller lader en metalplade resonere som en renselse af høresansen. Det er den rene lyd og det rene nærvær, og en insisteren på at musikalitet findes i alle ting, som står i centrum.
Som en del af udstillingen på Møn har han fundet særligt udvalgte lyttespots i den mønske natur og plottet dem ind på et kort, så man som udstillingens gæst selv kan gå på lydopdagelse – eller selv-studere som Suzuki kalder det.
Lyt med og kom med Akio Suzuko på lytteopdagelse på Møn, og hør også om hans verdensberømte værk “Space in the Sun” – et lyttepunkt mellem to 17 meter lange vægge opført på et bjerg udenfor Kyoto i 1986-88.
Fakta
Akio Suzuki (f. 1941) er japansk musiker, opfinder, instrumentbygger og kunstner. Akio udforsker i sin kunst naturen og de akustiske rum, der omgiver os. Med en minimalistisk tilgang til materialers akustiske kvaliteter og en vedvarende undersøgelse af, hvordan de kan indfanges og sættes fri, skaber han nærværende performances og enkle kompositioner - ganske uberørt af moderne musik. Akio Suzuki arbejder i sin praksis med begreberne Throwing and Following; at kaste og at følge. Hvor handlingen er The Throwing er læringen, oplevelsen og konsekvensen af handlingen The Following. Frem til én af de store vendepunkter i hans kunst - da han havde brugt 2 år på at opførte to 17 meter lange vægge på et bjerg som et lyttepunkt - var den røde tråd at lave, hvad han kalder ‘self-study’-events. Herefter ønskede han at dele sin akustiske oplevelser mere direkte og startede sit Oto-date projekt, hvor særligt udvalgte udendørs rum med særlige akustiske kvaliteter kortlægges og deles med publikum. Akio Suzuki bor og arbejder i Tango Provincen, Japan. Links: https://soundcloud.com/akio-suzuki-1-1/tracks https://www.akiosuzuki.com http://www.44moen.tanasberlin.de/index.php https://miyakitahiromi.com/english/