Mette Winckelmann: Lend and Borrow – Wilson Saplana

20. november 2023

Til udstillingen Lend and Borrow præsenterer Mette Winckelmann nye værker, maleri og installation, der kan ses som abstraktioner over tilsyneladende fastsatte størrelser, som økonomi, magt og køn. Geometri og matematik afspejler systemer i samfundsstrukturen. Winckelmann skubber dem over i noget mere åbent, organisk og menneskeligt. Gennem gentagelser af former og farver, der refererer og associerer […]

Mette Winckelmann, The happiest year, 2023. Foto: Torben Petersen

Til udstillingen Lend and Borrow præsenterer Mette Winckelmann nye værker, maleri og installation, der kan ses som abstraktioner over tilsyneladende fastsatte størrelser, som økonomi, magt og køn. Geometri og matematik afspejler systemer i samfundsstrukturen. Winckelmann skubber dem over i noget mere åbent, organisk og menneskeligt. Gennem gentagelser af former og farver, der refererer og associerer […]

Til udstillingen Lend and Borrow præsenterer Mette Winckelmann nye værker, maleri og installation, der kan ses som abstraktioner over tilsyneladende fastsatte størrelser, som økonomi, magt og køn. Geometri og matematik afspejler systemer i samfundsstrukturen. Winckelmann skubber dem over i noget mere åbent, organisk og menneskeligt. Gennem gentagelser af former og farver, der refererer og associerer til økonomiens historie og følelser, skaber Winckelmann systemer for dernæst at opbryde og forhandle dem. Beskueren vil måske kunne genkende former og farver fra pengesedler, fra aktiemarkedet og matematikken samt fra myter og historier om guld og vækst.

Med udstillingen indtager Winckelmann gallerirummet – både vægge og gulv bliver aktiveret og narrativet strækker sig på gadeplan til Frihedsstøtten og dens bornholmske kalksten. I Lend and Borrow er det visualiseringen af indlån og udlån, af kapitalismens systematisering af verden, som Winckelmann abstraherer, for at pege på hvorledes normer og systemer kan nedbrydes og forandres.

Mette Winckelmann, Lend and Borrow på Wilson Saplana. Foto: David Stjernholm.