Myter og kitsch i de finske skove

Stift bekendtskab med finnernes ‘nationalkunstner’, Akseli Gallen-Kallela, på Gl Strand.

Akseli Gallén-Kallela: Symposion, 1894. Privat Samling

Stift bekendtskab med finnernes ‘nationalkunstner’, Akseli Gallen-Kallela, på Gl Strand.

Akseli Gallén-Kallela: Udsigt over Jamajärvisøen, 1889. Privat samling
Akseli Gallén-Kallela: Udsigt over Jamajärvisøen, 1889. Privat samling
Lad det være sagt med det samme: Det er en unik mulighed, der i disse dage byder sig for at se den finske kunstner Akseli Gallen-Kallela. Det er et møde med en kunstner, der har haft en kæmpe betydning i sit hjemland og som havde en mission, der er højst usædvanlig for en kunstner.

En finsk superhelt
Gallen-Kallela har øjensynligt ifølge formidlingsteksterne været noget af en finsk superhelt, der både har spillet en stor rolle i dannelsen af selve den finske nationalbevidsthed, samt formet den nationale kunst og arkitektur(!).

Skønt akademiuddannet, berejst og med tæt kontakt til tendenser i den europæiske, modernistiske kunst, valgte Kallela at koncentrere sig om at skildre sit hjemlands vilde egne, myter og mennesker. Ved indgangen til det 20. århundrede var Finland stadig under tøflen, men 700 års undertrykkelse under Svensk og siden Russisk overherredømme blev langsomt udfordret og til sidst afmonteret med uafhængighedserklæringen i 1917.

Akseli Gallén-Kallela: Vandfaldet ved Mäntykoski, 1892-94. Privat samling
Akseli Gallén-Kallela: Vandfaldet ved Mäntykoski, 1892-94. Privat samling
Folkesjælens fadder
Gallen-Kallela kastede sit engagement ind i den spirende finske nationalismebevægelse og begyndte at skildre landets natur og mennesker i vilde og ekspressive, symbolistisk inspirerede malerier, der bragede igennem med en energisk og optimistisk farverigdom. Det var, som om hans kunst gav udtryk til en finsk ‘folkesjæl’ – et behov, som han var den første til at fylde billeder på og dermed nære det ønske, finnerne havde om at få deres eget.

Over grænsen
Gallen-Kallelas kunst blev et nationalt symbol – i og med at hans kunst blev taget til sig af landsmændene og på grund af hans aktive deltagelse i det nationalistiske projekt. Men det er sandelig også et dybt personligt kunstnerisk projekt. Man kan vel sige, at Gallen-Kallela har kunnet balancere imellem at være visionær og inspirerende for finnerne uden helt at kamme over i propaganda.

Nogle af de mest optimistiske, kulørte billeder bevæger sig imidlertid næsten over i et slags kitschet univers, ofte godt hjulpet på vej af groteske gigantrammer i Art Nouveau-agtig stil. Især de storladne malerier, der regnes som hovedværkerne, forekommer mig at overtræde grænsen mellem kitsch og kunst: Den Store Sortspætte og det skrækkelige Vandfald ved Mäntykoski, hvor gyldne harpestrenge ned over billedet lader det strømmende vand ‘spille’ en fortryllet sang.

Akseli Gallén-Kallela: Den store sortspætte, 1892-94. Privat samling
Akseli Gallén-Kallela: Den store sortspætte, 1892-94. Privat samling
Gandalf på slap line
Et af de vigtigste grundsøjler i Kallelas kunst er talrige værker, der fremstiller scener fra det nationale epos Kalevala; et slags mytologisk sagaværk, der spillede en central rolle for den finske nationalistbevægelse. Disse værker virker nok en smule forældede, og de tegneserieagtige og stærkt stiliserede figurers udfoldelser – blandt andet en meget grum Gandalf-agtig troldmand – er noget ufrivilligt morsomme.

Helt fantastiske er selvfølgelig landskaberne, særligt de tidligste og de seneste. De grove, hårdhændede og alligevel virtuost følsomme penselstrøg i de små, sene malerier omkring 1915 giver nerve, lys og kraft til skildringer af livet omkring kunstnerens selvbyggede bolig ‘Kalela’, der fremstilles i mange motiver i forskellige årstider. Også de råt og hurtigt forarbejdede skitser fanger en stor magi, som i Waves fra 1893.

Det er en en meget seværdig udstilling med mange fabelagtige malerier. Og en udstilling, der åbner døren til en verden, som vil virke noget eksotisk for mange. Også selvom de mest udtalt ‘eksotiske’ værker står svagest, som Kalevala-værkerne og malerierne fra kunstnerens rejse til Kenya.

Akseli Gallén-Kallela: Selvportræt ved staffeliet, 1885, privat samling
Akseli Gallén-Kallela: Selvportræt ved staffeliet, 1885, privat samling
Det mystiske hus
Der mangler imidlertid en vigtig brik på udstillingen og i kataloget: Der findes ikke ét eneste ordentligt billede af ‘Kalela’, huset som Gallen-Kallela tegnede og byggede i ødemarken, og som nærmest beskrives som moderne finsk arkitekturs urmoder og ”et arkitektonisk mirakel”, som der flere steder står i kataloget.
Hvordan f… så det så ud? De små bitte snapshots i kataloget og maleriernes utydelige fremstilling af huset viser noget, der ligner en almindelig træhytte. Men når man i den grad priser et åbenbart væsentligt aspekt af Gallen-Kallelas produktion, er det da synd, man ikke får at se, hvordan det ser ud.


Fakta

Udstilling

IN THE WILDERNESS

13 jan 2009 13 apr 2009

Akseli Gallén-Kallela

Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider