Nordjylland er klar med ny stor kunstfestival

Snart slår PORT 2010 portene op. KUNSTEN.NU har talt med festivalens koordinator Jens Peter Kofoed om målsætninger, udfordringer og forventninger.

Jens Peter Kofoed er koordinator for kunstfestivalen PORT 2010

Snart slår PORT 2010 portene op. KUNSTEN.NU har talt med festivalens koordinator Jens Peter Kofoed om målsætninger, udfordringer og forventninger.


info


De sidste mange måneder har planlægningen kørt på højtryk og Jens Peter Kofoeds telefon har kimet non stop: “I sommers blev der vist ikke så meget fri som planlagt – men det er vilkårene i denne stilling” siger Jens Peter Kofoed med et smil. Nu er der kun få dage til festivalens åbning, hvor udbyttet af det store arbejde skal stå sin prøve.

Grænseoverskridende kunst
“Målet med PORT 2010 er at finde og overskride forskellige grænser i forhold til kunsten”, fortæller Jens Peter Kofoed, og forklarer at kunstbegrebet skal udfordres ved at præsentere kunst i nye sammenblandinger med design, teknologi og digitale medier.

Gimzewski og Vesna deltager i festivalen på Biotopia på Utzoncentret med værket Bluemorph. Pressefoto: Port 2010.
Gimzewski og Vesna deltager i festivalen på Biotopia på Utzoncentret med værket Bluemorph. Pressefoto: Port 2010.
“Festivalen styrer desuden mod at overskride publikums grænser for, hvordan de oplever kunsten, beretter han videre, “blandt andet ved i høj grad at inkludere publikum i værkerne”.

Kunstfestivalen er blevet til i et samarbejde mellem 11 nordjyske kommuner, Region Nordjylland, Aalborg Universitet og en række kulturinstitutioner.

Samarbejdet blev en realitet efter, at Statens Kunstråds Billedkunstudvalg bevilligede 2 mio. kr. til festivalen.

Med pengene fulgte en række krav til nordjyderne, men kravene har ikke været noget problem, mener Jens Peter Kofoed: ”PORT 2010 er den optimale måde at fremme kunsten i Nordjylland på – både for borgerne og for kunsten. Så selvom vi havde fået pengene fra Statens Kunstråd, uden nogle krav og ønsker, så havde vi brugt dem på præcis samme måde som nu”, understreger han.

International, national og ikke mindst lokal kunst.
På festivalen vil man både kunne opleve internationale og nationale kunstnere. Især de store kunstinstitutioner byder på markante kunstnernavne som Stelarc, Usman Haque og Tomas Saraceno, men samtidig har det dog været vigtigt for arrangørerne bag festivalen at trække på lokale kunstnere.

Et open call projekt: I Thingbæk Kalkminer viser Electrotexture Lab. & Christian Skjødt installationen Perceptual Ecologies. Pressefoto: Port 2010.
Et open call projekt: I Thingbæk Kalkminer viser Electrotexture Lab. & Christian Skjødt installationen Perceptual Ecologies. Pressefoto: Port 2010.

Igennem et Open Call, hvor alle frit kunne søge om deltagelse, er der udvalgt en lang række udstillingsprojekter, som repræsenterer kunstnere med nordjysk tilknytning.

Og for Jens Peter Kofoed er det vigtigt, at festivalen skal ligge i Nordjylland: “Jeg er blevet meget positivt overrasket over det store kunstneriske potentiale i Nordjylland, og festivalen har også allerede haft en positiv effekt. Faktisk gjorde alene opslaget til open call, at de nordjyske kunstnere fandt sammen i grupper og begyndte helt nye samarbejder”, fremhæver Kofoed.

Kunst for alle
Men det er ikke kun det kunstneriske potentiale, der er stort i Nordjylland. Kofoed mener også, at der generelt er kommet en større kunstinteresse: “Der har de sidste par år været en bevægelse i gang mod et stort nordjysk kunstpublikum. Der er kommet mange nye institutioner – og der har været mange store økonomiske satsninger” siger han.

Arrangørerne vil derfor gerne trække folk fra resten af Danmark til den nordjyske kunstfestival, for som Jens Peter Kofoed understreger det, “så er nordjyderne ikke blege for at tage til eksempelvis Århus og København for at benytte sig af deres kulturtilbud”.

Morgendagens kunst
Men hvad er Kofoeds egne forventninger til festivalen?
”Jeg forventer mig, at festivalen viser sig at være en helt unik mulighed for at se kunst i Nordjylland som aldrig har været vist før”, siger han og fortsætter, “PORT 2010 kunne godt have taget temperaturen på samtidskunsten fra igår, og vi kunne have baseret vores festival på værker som allerede eksisterede. Vi kunne have fået kunstnerne til at stå på hovedet i, hvad de allerede har i deres gallerier og værksteder, men dét vi har formået, det er, at vi får skabt nye unikke værker til vores festival – og det gælder både de internationale navne og vores open call kunstnere. På den måde viser festivalen morgendagens kunst”.

Open Call: Inge Tranter og Michael Richardt Petersen: Glaskjolen – mennesket i landskabet. Pressefoto: Port 2010.
Open Call: Inge Tranter og Michael Richardt Petersen: Glaskjolen – mennesket i landskabet. Pressefoto: Port 2010.

Ny kunst – også næste år
Det er det store nordjyske kunstneriske potentiale, der har gjort, at Jens Peter Kofoed gerne så, at festivalen fortsætter i fremtiden, og for eksempel overvejer en PORT 2012 eller endda en PORT 2011. For som han siger, “så er det også lettere at fastholde et brand, hvis det er en årlig begivenhed”.

Tilbage står bare at se om festivalen kan leve op til de tårnhøje målsætninger og forventninger – ét er i hvert fald sikkert, Nordjyllands hidtil største kunstfestival er snart klar til at gå i dialog med publikum.

Og det er straks mere usikkert, hvornår Jens Peter Kofoed får tid til at holde sin forsømte ferie…


Fakta

Festival

PORT 2010

15 okt 2010 31 dec 2010

Fakta

Jens Peter Kofoed er til dagligt ansat som studieadjunk på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet.