Overgaden besat af fortællingernes genfærd
Fortællinger dør og genopstår på ny til stor forvirring på Joachim Koesters ellers forførende udstilling.

Fortællinger dør og genopstår på ny til stor forvirring på Joachim Koesters ellers forførende udstilling.
Allerede udenfor – i Christianhavns hyggelige gade Overgaden Neden Vandet – bliver man stillet overfor en af Koesters konstruktioner. De høje vinduer er afspærret med gamle brædder. Det på en gang enkle og geniale greb ændrer bygningens identitet markant: Udstillingsstedet synes nedrivningstruet.

Forvandlingen er værket Boarded Up Overgaden (2008), der også er synligt i udstillingssalene. Her lader sprækker lyset komme ind, og det fungerer som de dunkle rums eneste belysning. Den scenografiske virkning understøtter ganske virkningsfuldt de øvrige udstillede værkers stemninger og temaer, hvor okkultisten Aleister Crowley og horrorkultforfatteren H. P. Lovecraft spiller en central rolle.
Videoinstallationen One + One + One (2006) består af to parallelle forløb, hvor man bliver inviteret på opdagelse i okkultistens Aleister Crowleys berygtede univers. En ung pige udforsker Crowleys bolig og omgivelser i byen Cefalù på Sicilien. Kameraet følger registrerende pigen rundt i et forladt hus, hvor der ikke længere er synlige spor efter de mystiske og seksuelt betonede ritualer, der blev gennemført under ledelse af Crowley i 1920’erne. Pigen virker ikke synligt påvirket af stedets historie, men som publikum får man en ubehagelig fornemmelse af stemningen i værket.
Sympati for djævlen
Det skyldes måske den ganske effektfulde brug af Rolling Stones nummeret "Sympathy for the Devil", som pigen spiller trommerytmerne fra. Titlen synes forbundet med beretningerne om Crowley og hans trofaste disciple. Koester vælger at undersøge en historisk person, samtidig med at han skaber en ny historie med udgangspunkt i samme person. Hovedpersonen Crowley går igen i begge historier, der på samme tid bliver fortalt og genfortalt for beskueren. Koester reaktualiserer historien om okkultisten, samtidig med at han stiller spørgsmål ved, hvordan historien/er skrives og genskrives.
Samme overbevisende genfortællings-tematik er også til stede i værket Numerous Incidents of Indefinite Outcome (2007). Her er det dog endnu mere eksplicit, om end skjult på samme tid. Forvirret? Som beskuer bliver man nødt til at have lidt hjælp til afkodningen af værket. Det er baseret på horrorkultforfatteren H. P. Lovecrafts idékatalog til gyserhistorier. Disse idéer bliver ved hjælp af et computerprogram sat tilfældigt sammen i nye sætningskonstruktioner. Ord som "ghost", "dark landlord unfolded events on old horror" og "sleeping lagoons" slår stemningen an. Man forsøger som beskuer at forstå disse løsrevne udsagn, og man forsøger at skabe en sammenhæng, hvorved nye historier tilfældigt konstrueres. Hjælp skal der til i forvirringen, og det er en skam for den ellers overbevisende udstilling.
Men Koester selv viser sig fra sin mere opfindsomme side og slår sig i det genialt iscenesatte Overgaden fast som en fortællingens spøgelsesjæger.
Fakta
Udstilling
Ghost Tracks
30 aug 2008 26 okt 2008
Joachim Koester
Overgaden - Institut for samtidskunst Se kort og tider
Fakta
Joachim Koester (f. 1962) er uddannet fra Det kongelige Danske Kunstakademi i 1993. Han bor og arbejder i København og New York.
Joachim Koester er blandt de udstillende kunstnere på Reality Check på Statens Museum for Kunst og han er repræsenteret med flere værker på samtidskunstfestivalen U-turn. Endvidere kan et par af hans værker ses på Galleri Nicolai Wallners jubilæumsudstilling samt på udstillingen Overdragelse på Overgadens første sal.
Udstillingen er støttet af Kunstrådet.