Papirets skrøbelighed
På Galleri Kirk er der dømt papir. Udstillingen Pure Paper viser Yuko Takadas Kellers store papirskulpturer og Ruth Crone Fosters collager.
På Galleri Kirk er der dømt papir. Udstillingen Pure Paper viser Yuko Takadas Kellers store papirskulpturer og Ruth Crone Fosters collager.
Værkerne viser skrøbeligheden og forgængelighed i valget af papirmaterialet, men de to kunstnere arbejder ud fra vidt forskellige formsprog. Takadas værker er installeret som lette og luftige skulpturer i rummet, mens Foster skaber en anden form for rummelighed og 3D udtryk i hendes plane collager.
Yuko Takada Kellers formsprog trækker tråde tilbage til den japanske kunsthistorie, hvor hun de sidste 30 år har arbejdet med installationer med papiret som hovedmateriale. I denne sammenhæng har hun udstillet i det meste af Europa udover i hendes hjemland, Japan.
I Takadas værker anvendes uendelige mængder af små, udskårne stykker kalkepapir. Dette kan for eksempel opleves i det tredimensionelle værk Prismatic, der består af i alt 7.500 små pyramider.
Også Ruth Crone Foster anvender i høj grad de små detaljer. De sjove, de skæve, de farverige og de rene. I hendes øjne er det detaljerne, der skaber udtrykket. Myriader af små elementer, der samler sig til en overvældende helhed.
Fakta
Pure Paper
24 aug 2013 21 sep 2013
Ruth Crone Foster, Yuko Takada Keller
Galleri KIRK Se kort og tider