Popkunst-nonnen
Popkunstneren Corita Kent forenede politisk aktivisme med livet som katolsk nonne. Dansk museum skaber udstilling om kultfænomenet fra Los Angeles.
Popkunstneren Corita Kent forenede politisk aktivisme med livet som katolsk nonne. Dansk museum skaber udstilling om kultfænomenet fra Los Angeles.
Den glemte søster
Der skulle gå næsten 30 år fra den amerikanske nonne Corita Kents død, inden verden fik øjnene op for hendes kunstværker. Nu udstilles hun verden over og kaldes en popkulturel pioner i samme kategori som Andy Warhol.
Corita Kents historie er måske også lidt usædvanlig. Mellem 1938 og 1968 var hun tilknyttet den katolske orden Sisters of the Immaculate Heart of Mary i Los Angeles. Her bedrev hun kunstundervisning med en radikal og avantgardistisk tilgang og omgik fremtrædende kultur-personligheder som Alfred Hitchcock, John Cage, Saul Bass og Ray og Charles Eames.
Den særegne nonne var helt fremme i skoen og så mulighederne i at kombinere popkunsten og masseproduktionen med sine religiøse, politiske og aktivistiske overbevisninger.
VejleMuseerne – Kunstmuseet har nu som det første danske museum grebet chancen for at udstille ‘den glemte søster’ under titlen Corita Kent – Rules of Engagement.
Men hvorfor sådan en hype om en forlængst afdød katolsk nonne fra Los Angeles? Corita Kent’s pludselige genkomst på kunstscennen kan virke næsten mytologisk, og udstillingen i Vejle sender da også de besøgende tilbage til 1960’erne og 70’ernes fredselskende budskaber og stærke farver i den retrospektive udstilling af Corita Kents 55 serigrafiske plakattryk.
Efter alle kunstens regler
Spørger man kunsthistoriker og kurator i Vejle, Marie Dufresne, er svaret på Corita Kents genkomst dog forholdsvis simpelt:
“Corita Kent var pioner indenfor deltagerkultur og rammer på mange måder ned i et engagement og en kollektivisme, som er oppe i tiden lige nu.”
Corita Kent arbejdede ud fra dogmer og regler både i sin egen kunstneriske praksis og på det katolske kloster, hvor hun underviste. “De regler og dogmer, Corita skabte, appellerede til, at alle kunne udfolde sig kunstnerisk og skulle dele deres kreativitet. Det handlede om engagement”, fortsætter Marie Dufresne.
The only rule is work
Udstillingen Rules of Engagement indledes således også med Corita Kent’s ti regler for kunstnerisk udfoldelse skabt til hendes egen undervisning på klostret Immaculate Heart. Reglerne er skrevet stort ved indgangen til udstillingen, og reglen “The only rule is work” lyser særligt op.
Herefter følger de mange farvestrålende serigrafiske tryk, der bærer den kendte reklameæstetik, man ofte ser anvendt i popkunst. Plakaterne er skabt ved hjælp af collageteknik, silketryk og serigrafi, og de fleste arbejder med det skrevne ord og genkendelige symboler.
En sammensat personlighed
“Corita Kent værdsatte masseproduktionen, og den mulighed trykket havde for at komme ud til de mange med politiske budskaber og kærlighed”, fortæller Marie Dufresne videre.
Ud over Coritas egne serigrafiske værker kan man på udstillingen også se tre biografiske film om Corita Kents liv og virke – film der hensætter en til en tid med blomsterbørn i farvede gevanter og demonstrationer med slagordfyldte bannere.
Det skrevne ord
Selvom udstillingen Rules of Engagent fokuserer på Corita Kents aktualitet som katalysator for deltagerkultur og engagement i dag, så vises det biografiske aspekt tydeligt i udstillingen. Hvor Corita’s tidligere værker kredser om en spirituel, religiøs kontekst, bliver hendes værker af mere og mere politisk karakter i takt med hun finder sit fodfæste i kunsten.
I værket You air serves me fra 1963 mærkes den religiøse baggrund således tydeligt i en linje som “You light that wraps me and all things in delicate equable showers”.
Senere bliver budskaberne mere markant politiske. I værkserien News of the Week fra 1969 er det brandvarme aktuelle emner som modstanden mod Vietnam-krigen og kampen mod racediskrimination, der er på plakaten.
Politisk engagement
Marie Dufresne peger på, hvordan Corita’s politiske engagement gør hendes regler og dogmer aktuelle og anvendelige idag:
“Corita Kent ville noget med sin kunst og lod den sige noget til sin tid. Hvis kunst skal have en mening, så skal den referere ud over sig selv og på en eller anden måde inddrage verden. De regler Corita skabte for at ændre verden dengang, kan sagtens overføres til arbejde med nutidige problemstillinger”.
I dialog med nutiden
Af samme grund har Kunstmuseet valgt at gøre den nederste etage af Rules of Engagement til et kunstnerisk værksted. Her kan besøgende – i Corita Kents ånd – følge hendes regler og skabe deres egen kunst, som de kan dele med andre besøgende på museet eller på sociale medier.
I udstillingens første uge inviterede museet også de danske billedkunstnere Gudrun Hasle og Frans Jacobi til at afholde åbne wokshops ud fra Coritas principper. Her blev aktuelle problematikker som flygtningedebatten og delingsparadigmet bearbejdet gennem banere og plakater.
Fakta
Udstilling
Corita Kent - Rules of Engagement
10 okt 2015 10 jan 2016
Corita Kent
VejleMuseerne - Kunstmuseet Se kort og tider
Fakta
Corita Kent (1918-1986) levede som nonne, aktivist, kunstner og underviser på Immaculate Heart College for det bedre borgerskabs døtre i Los Angeles. I 1968 forlod Corita Kent nonneordenen og rejste til Boston, hvor hun dedikerede sit liv til at lave kunst. Hun producerede fortrinsvis litografier, der blev brugt til blandt andet plakater og bogomslag. Hendes kunst var præget af politiske budskaber om fred, kærlighed og dialog blandt mennesker.