Ringsted Galleriet 40 år: “Det er en stil og historie, som forpligter”
Ringsted Galleriet ligger i en 120 kvadratmeter stor garage i den midtsjællandske by og kan i år fejre 40 års jubilæum som et bemærkelsesværdigt kunstnerdrevent udstillingssted
Ringsted Galleriet ligger i en 120 kvadratmeter stor garage i den midtsjællandske by og kan i år fejre 40 års jubilæum som et bemærkelsesværdigt kunstnerdrevent udstillingssted
Ringsted Galleriet ligger i en 120 kvadratmeter stor garage i den midtsjællandske by og kan i år fejre 40 års jubilæum som et bemærkelsesværdigt kunstnerdrevent udstillingssted, der gennem årerne har formået at vise kunst fra øverste hylde med navne som Olafur Eliasson, Jytte Høy og Bjørn Nørgaard. Ringsted Galleriet drives i dag af kunstnerne Heidi Hove og Morten K. Jacobsen, som her fortæller om udstillingsstedets lange historie.
Ringsted Galleriet blev stiftet i 1982. Det startede som en protest mod en eksisterende kunstforening, der ikke viste ny kunst i Ringsted. Det var de tre lokale kunstnere, Ib Tage Larsen, David Udbjørg og Gunnar Nielsen, som besluttede sig for at starte galleriet og personligt at passe udstillingerne gratis mod et lille indskud fra Ringsted Kommune til basisudgifterne.
“Kommunen forlangte nogle formalia på plads for at kunne gå ind i projektet”, forklarer Heide Hove og Morten K. Jacobsen, der i dag står for driften af udstillingsstedet. “Man skønnede derfor i initiativgruppen, at de tre kunstnere i sig selv ikke var tilstrækkelige i forhold til at få politisk opbakning. Derfor blev en bestyrelse etableret med en passende borgerlig profil med bl.a. en redaktør, en oberstløjtnant, en sparekassemand og en tandlæge, hvoraf den sidstnævnte – tandlæge Mogens Åside – blev udnævnt som formand.
Den konstruktion virkede, og til dags dato har Ringsted Galleriet samarbejdet med Ringsted Kommune”.
“Nogle af de drivende kræfter, som har sat deres præg på Ringsted Gallleriet i dets første tid, er billedkunstnerne, Ib Tage Larsen og Maria Nicolaisen”, fortæller de videre. “Den nu afdøde billedkunstner Ib Tage Larsen bør nævnes, da han har været med til at opstarte og lede stedet i dets tidligere år, og det var ham, som på vedholdende vis har sat de idealistiske mål og kvalitetskrav omkring visning af nogle af Danmarks vigtigste kunstnere.
Dernæst skal nævnes Maria Nicolaisen, som var med til at flytte galleriet i 1995 fra dets oprindelige beliggenhed på Nørregade 8 til dets nuværende beliggenhed i et tidligere trykkeri og landbrugsmuseum på Bøllingsvej 15”.
Flytningen til de større lokaler bevirkede, at Maria Nicolaisen fik mulighed for at etablere en billedskole i forbindelse med Ringsted Galleriet. I samarbejde med Dorthe Buchwald og Søren Martinsen fik Ringsted Galleriet dernæst bevilget støtte til etablering af Billedkunstnerisk Grundkursus (BGK). Gennem en årrække har Maria Nicolaisen været daglig leder på Ringsted Galleriet og i 2011 indgik hun i et samarbejde med Mikkel Carl, som overtog den kuratoriske del.
I 2013 trådte Maria Nicolaisen tilbage og overdrog lederskabet til Agnete Bertram, der i perioden 2013-17 fungerer som daglig leder, og i samarbejde med Morten K. Jacobsen kuraterede de stedets udstillinger.
I 2018 overtog så Morten K. Jacobsen rollen som daglig leder, hvorefter Heidi Hove blev indsat som konstitueret leder i 2019. I 2020 besluttede de to kunstnere derefter at lede stedet i fællesskab i samarbejde med den nuværende bestyrelse, som i dag består af Hans E. Beyer, Jens Jørgen Hansen og Jens Axel Beck.
Mens Ringsted Galleriet var beliggende på Nørregade 8 var der både et stort fokus på kunsthistorien samtidig med, at man havde fingeren på pulsen i forhold til, hvad der skete på samtidskunstscenen nu og her.
“Den første tid var derfor både præget af omfattende, retrospektive udstillinger af eksempelvis den danske maler, Wilhelm Lundstrøm i 1982, Fluxus-kunstneren Arthur Köpcke i 1984 samt Preben Hornung og Robert Jacobsen i 1991, men også den unge avantgarde med gruppeudstillinger af akademiernes afgangshold i 90’erne”.
“Heriblandt kan bl.a. nævnes unge kunstnere som Olafur Eliasson og Birgit Johnsen, hvoraf sidstnævnte i dag er en del af kunstnerduoen, Hanne Nielsen og Birgit Johnsen. Derudover, viste Elle-Mie Ejdrup Hansen første gang på Ringsted Galleriet i 1992 sit store laserlys-projekt, som senere skulle markere 50-året for Danmarks befrielse”.
Med tiden er der kommet et større fokus på den danske og nordiske samtidskunstscene, og Ringsted Galleriet har efterhånden markeret sig som en vigtig medspiller på kunstscenen med udstilling af internationale navne såsom Nina Beier (DK), Ditte Ejlerskov (DK), Ursula Reuter Christiansen (DK/DE), Vibeke Tandberg (NO) og Christian Andersson (SE) blot for at nævne nogle.
I år kan Ringsted Galleriet så fejre 40-års jubilæum. Det sker med kunst ikke alene i udstillingsrummet, men også med kunst, der hænger i byens gadeoverhængende wires.
Den første jubilæumsudstilling afsluttedes i marts. Her deltog Morten Buch og Cecilie Skov i udstillingsrummet, mens Nat Bloch Gregersen og Hans E Madsen præsenterede ‘lysende’ kunst i byens gader. Næste udstilling, JUBILÆUM 2, er netop søsat og varer til 30. april. Den er med Ragnhild May, Arthur Köpcke, Mads Lindberg, Søren Jensen og Hesselhold & Mejlvang.
Kunstnerdrevne udstillingssteder har ofte midlertidig karakter. Hvordan har det været muligt at fastholde et kunstnerdrevet udstillingssted i Ringsted gennem 40 år?
“Der er ingen tvivl om, at den benhårde linje, der blev lagt fra udstillingsstedets etablering i 1982 med præsentation af kvalitetskunst, har været enormt betydningsfuld i opretholdelsen af Ringsted Galleriets relevans i det danske kunstliv. Det er en stil og historie, som forpligter.
Et vigtigt bidrag til vores mangeårige tilværelse er også Ringsted Kommunes årlige driftsstøtte. Det er et utroligt vigtigt fundament og rygstøtte til den øvrige fondsstøtte, som der konstant skal hentes hjem for at kunne drive et udstillingssted, hvor kunstnere i alle roller får betaling for deres arbejde.
Et andet vigtigt element i Ringsted Galleriets årelange drift er det faktum, at stedet ikke kun rummer et udstillingssted, men også to undervisningslokaler, hvor samtidskunsten og dets aktuelle tematikker og teknikker formidles til både børn, unge og voksne.
Det er et unikt kunstnerdrevet hus, som er bevaringsværdigt og noget, der skal værnes om”.