Situationer i byens rum

Af
6. september 2017

Punktummet er sat på årets kunstuge, og her kaster vi et visuelt blik tilbage på ti dage, der blandt meget andet bød på anderledes aktiveringer af Københavns særlige steder og satte spotlys på byens skjulte mulighedsrum.

Andreas Emenius trak et stort publikum til en nedlagt tankstation på Amager under sin performance COMING BACK FROM THE GAS STATION, EVERYTHING MELTS THROUGH US. Foto: Christian Brems

Punktummet er sat på årets kunstuge, og her kaster vi et visuelt blik tilbage på ti dage, der blandt meget andet bød på anderledes aktiveringer af Københavns særlige steder og satte spotlys på byens skjulte mulighedsrum.

Af
6. september 2017

Punktummet er sat på årets kunstuge, og her kaster vi et visuelt blik tilbage på ti dage, der blandt meget andet bød på anderledes aktiveringer af Københavns særlige steder og satte spotlys på byens skjulte mulighedsrum.

Under temaet SOUND & VISION spredte Cph Art Week sig i år på tværs af Københavns offentlige rum: På kunstugens mødested Art Bar ved Papirøen kunne de aftenfriske mødes til en drink og et boost lydkunst ved havnekajen. En nedlagt tankstation på Amager dannede lørdag aften ramme om en powerfuld krydsklipning af energisymboler anført af den karismatiske Andreas Emenius og på Movias havnebus blev pendlere og turister forenet med fællessang under Hannah Anberts karaokeintervention.

Læs interviewet med Andreas Emenius her

Læs om Hannah Anberts perfomance her

I metroen var passagerne vidner til deres egne asociale adfærdsmønstre, da NULEINN troppede op i interaktive lyskostumer, der reagerede på menneskelig kontakt, og under høj sensommersol i Frederiksberg Have lagde Ursula Nistrup et symfonisk lydtæppe over søndagsgåtursstemningen. Til torsdagens efter kunst-bar på vandet vende Duo Demona op og ned på elementernes orden med deres “ufoiske” vinglassymfoni, og under jorden fortolkede komponisten Tobias Kirstein en stjernearkitekts installationsværk via lyd.

Læs baggrundsartiklen om metrokunst her

Hør LYDKUNST-afsnittet om Tobias Kirsteins performance her

Se billederne fra Cph Art Week herunder:

Andreas Emenius: COMING BACK FROM THE GAS STATION, EVERYTHING MELTS THROUGH US. Foto: Christian Brems
Papirøen dannede ramme om syv dages ART BAR. Her er det Ragnhild May & Kristoffer Raasted med Portable Organs – en performance på selvdesignet pibeorgel og stemmelæber. Foto: Katrine Møbius
I Frederiksberg Have mødtes en altsaxofonist, en trobonist og en tenorsaxofonist i Ursula Nistrups performance Trio Space. Musikerne bevægede sig individuelt rundt i haven og skabte et lydlandskab, der motiverede til andre måder at opleve det grønne byrum på. Foto: Katrine Møbius
Ursula Nistrup: Trio Space i Frederiksberg Have. Foto: Katrine Møbius
Duo Demona: På dybt vand – en glassymfoni i Københavns kanaler. Foto: Katrine Møbius
Hannah Anbert: Sakralt Arbejde på Movias Havnebus. Foto: Christian Brems
Hannah Anbert: Sakralt Arbejde på Movias Havnebus. Foto: Christian Brems
Hiroshi Sambuichis stedspecifikke installation i Cisternerne blev sat i spil på en ny måde med Itsukushima – en lydperformance af komponist og lydkunstner Tobias Kirstein. Foto: Katrine Møbius
NULEINN: Parasit i metroen. Foto: Oskar Jakobsen
NULEINN: Parasit i metroen. Foto: Oskar Jakobsen
NULEINN: Parasit i metroen. Foto: Oskar Jakobsen

Fakta

Cph Art Week Kunstfestivalen foregik 24. august - 3. september 2017. Over en lang uge præsenterer festivalen et program, der samler hele den professionelle, københavnske kunstscene. Cph Art Week er arrangeret af kunsten.nu. Læs mere om Cph Art Week her