Überkunst, et helt unikt netværksgalleri
”Det hele startede til en fest i kollektivet” fortæller Jonas. ”Ja, Sia og Marie havde fået det her galleri på hånden, og de vidste ikke rigtigt, hvordan de skulle få det brugt. Så spurgte de, om der ikke var nogle, der ville være med til at åbne stedet og "en, to, tre", så var vi […]
”Det hele startede til en fest i kollektivet” fortæller Jonas. ”Ja, Sia og Marie havde fået det her galleri på hånden, og de vidste ikke rigtigt, hvordan de skulle få det brugt. Så spurgte de, om der ikke var nogle, der ville være med til at åbne stedet og "en, to, tre", så var vi […]
”Det hele startede til en fest i kollektivet” fortæller Jonas.
”Ja, Sia og Marie havde fået det her galleri på hånden, og de vidste ikke rigtigt, hvordan de skulle få det brugt. Så spurgte de, om der ikke var nogle, der ville være med til at åbne stedet og "en, to, tre", så var vi en lille flok, der egentlig syntes, at det kunne være skægt at udstille og lave et galleri med gang i den”, fortsætter Kristian. Han er kurator og ansvarlig for december måneds program på Überkunst, hvor Dølleisterne alias Kristian Nordentoft, Magnus Damgaard, Jonas Georg Christensen, Benny Henningsen og Johan Grann Kristiansen udstiller.
Netværket
Man kan sige, at Überkunst er et form for kooperativ med tolv selvstændige enheder, der på skift bruger stedet som platform for deres forskellige udstillinger. Der er ingen kunstnerisk vinkel eller primært mål, der binder grupperne sammen, og de agerer helt autonomt i forhold til hinanden. En fællesnævner for alle deltagerne er dog deres direkte brug af kunstens rum som et rum til fri udfoldelse, flertydighed og eksperimentering. Jonas, Sia, Kristian, Magnus og alle de andre deltagere i Überkunst bruger kunstens rum til deres egne mål, og for dem er kunst i høj grad et værktøj og en proces frem for et kunstobjektet i sig selv. Uden at træde nogen over tæerne, så har de, Dølleisterne, meget at lære om den rent kunstfaglige opbygning og bearbejdelse af deres virkemidler og aktionsrummet. Men det opvejes fuldstændigt af, at de på det organisatoriske plan bryder med faste traditioner om linearitet mellem værk, kunstner og beskuer, hos Dølleisterne bliver det et cirkulært forhold forstået på den måde, at både værk, beskuer og kunstnere bliver påvirket af hinanden, hvor der normalt er en forfatter der styre både udtryk og form.
Det er et netværk, der stiller relevante spørgsmål til den mere traditionelle galleridrift. Spørgsmål om hvordan man skabe et rum, hvor kunstner, arrangør og deltager/beskuer går op i en højere enhed. Mange konventionelle gallerier skulle slå et slag forbi Überkunst og lade sig inspirere af deres måde at organisere udstillingerne og planlægningen imellem dem på. På det plan har Überkunst fat i noget essentielt for tiden lige nu.
Selv om udstillingerne er forskellige og skabt af deltagere, der endnu ikke helt kan håndtere den kunstfaglige praksis, så er udstillingerne bundet sammen af et interessant kunstpolitisk kodeks med fokus på at skabe plads til alle og give plads til flertydighed og mangfoldighed. Det er både stærkt og flot og sætter samtidig fingeren på vores samfunds ømme punkt.
Folkene bag Überkunst fremhæver, at de er "udannede", hvilket måske peger på, at de er åbne for alternativer og brænder for at udtrykke sig – hæmningsløst. En trang, der er stærkere end ønsket om præcise konceptuelle planer for deres udstillinger. Her er det udtryk før diskurs.
Og hvis vi skal blive i det akademiske felt, kan man videre argumentere for, at Überkunst er et rum for flerforfatterskab – altså et rum, hvor værket ikke længere har en afsender med i stedet et helt ophav af afsendere. En netværkstanke, der afspejler en nutidig praksis og organiseringskultur i vores samfund – lige fra hackere til politikorpset.
Dølleisterne på Überkunst
Dølleisterne har rod i graffitimiljøet her i Århus. For første gang har deres fælles samarbejde et tema – og hvad er mere aktuel end "Jul og Jesus". Dølleisterne har udsmykket galleriet med ikoner, kors, vægmalerier og orgelspil til ferniseringen, det hele bidrager til et super interessant sammensurium af udtryk, der får stærke referencer til det neobarokke.
I januar er det så Magnus, der skal være tovholder, og det bliver vist noget med drager. Her skal det tilføjes, at Überkunst holder nogle super skønne ferniseringer med masser af mennesker og bål på Sjællandsgade.
Dølleisterne og Überkunst er da også meget populære blandt kvarterets beboere, som gerne bistår med værktøj og gavle, der kan males på.
Reklame indslag: ”Hvis du står og mangler et vægmaleri på dit hus, ja så står Dølleisterne til din rådighed – du vil ikke fortryde det, jeg har selv fået den fineste blomst på mit havehus”.
Hvad med fremtiden?
Dølleisterne og deres venner har kontrakt i det lille galleri til maj 06, men de er meget interesserede i noget større og vildere. Man kan mærke, at de har fået blod på tanden og absolut ingen intentioner har om at pakke sammen – spørgsmålet er bare hvor og hvordan i fremtiden.
Hvis jeg her på aarhus.nu gav stjerne for arrangement, gå på mod og grænseoverskridelse, så ville Dølleisterne få top karakter. Det er dejligt at se og høre, at det århusianske undergrundsmiljø, er så levende og fyldt med potentiale og fart – en nerve, som også det mere etablerede miljø kan lære noget af. Et stort til lykke til Überkunst og gid, at det må gå jer vel i mange mange år.
Fakta
Udstilling
Jul og Jesus
3 dec 2005 28 dec 2005
Kristian Nordentoft, Magnus Damgaard, Jonas Georg Christensen, Benny Henningsen, Johan Grann Kristiansen