Ugens Kunstner – Astrid Kruse Jensen
Astrid Kruse Jensens motivverden kredser om landskaber indhyllet i mørke og forladt af mennesker.
Astrid Kruse Jensens motivverden kredser om landskaber indhyllet i mørke og forladt af mennesker.
Kunstneren kort
Astrid Kruse Jensen arbejder med fotografiet i serier af billeder, der er stemningsfulde, farvemættede og drømmeagtige. Hendes motivverden kredser om landskaber, der ofte er menneskeforladte, eller om mødet mellem natur og kultur. Hendes scenarier kan virke næsten uvirkelige og eventyrlige på grund af motivernes stærke farver og mørke områder. Måske er der mere på spil, end det der umiddelbart afsløres?
Baggrund og praksis
Astrid Kruse Jensen har med sin poetiske realisme været med til at genindføre det æstetiske og maleriske i fotografiet efter 90ernes antiæstetiske snapshotstil. Kruse Jensen portrætterer en verden, der befinder sig et sted mellem virkelighed og forestilling. De fleste af hendes fotografier er taget om natten og viser objekter, landskaber eller steder indhyllet i mørke og forladt af mennesker. Stemningen er både gådefuld, urovækkende og næsten uvirkelig.
I serien Hypernatural fra 2005 har Astrid Kruse Jensen fotograferet en række udendørs swimmingpools på Island. Alle fotografierne er taget om natten, og i mange af dem ser man det mørke og øde islandske landskab rejse sig i baggrunden. Farverne i billederne fremstår så tydeligt, at de næsten er urealistiske – jorden er blodrød og himmelen ekstremt mørkeblå.
De udendørs swimmingpools er så forladte og mennesketomme, at de er i fare for at blive opslugt af de voldsomme og spektakulære bjerge, skove og skråninger, der omgiver dem.
På den anden side manifesterer de farvestrålende rutsjebaner, vandoverflader og geometriske kanter netop noget kunstigt – placeret som de er midt i den vilde natur. Som fatamorganaer træder de frem fra mørket og understreger kontrasten til den bagvedliggende natur. De fremstår endnu mere unaturlige og surrealistiske, end vi normalt ville opfatte dem – som en form for forladte kulisser blottet for aktivitet. Stederne er, med Kruse Jensens ord, ”hypernaturlige”.
I 2011 skabte Astrid Kruse Jensen kunstfilmen The House Inside Her i samarbejde med instruktør Pernille Rose Grønkjær, hvor handlingen udspiller sig i Kruse Jensens drømmeagtige univers, som var beskueren placeret midt i et af hendes fotografier.
På sin aktuelle udstilling Disappearing Into the Past bevæger hun sig ind i det grænseland imellem hukommelse og underbevidsthed, hvor barndommens stærke sanseunivers har lagret sig som brudstykker fra en fjern fortid.
Astrid Kruse Jensen har i dette projekt søgt helt nye veje i sin tilgang til fotografiet. Hvor hun i sine tidligere projekter brugte avancerede fotografiske teknikker, bruger hun i dette projekt polaroid kameraer og film, der har overskredet holdbarheden.
I valget af uperfektion og ukontrollerbarhed ligger ikke blot ønsket om at udfordre vante arbejdsmetoder gennem de sidste 14 år; der ligger også i høj grad en erkendelse af sårbarhed, et ønske om at give slip – og lade sig drage af et materiale, der ikke er muligt at kontrollere.
LÆS ANMELDELSE AF UDSTILLINGEN THE CONSTRUCTION OF MEMORIES AF ASTRID KRUSE JENSEN
Portfolio
Fakta
Udstilling
Disappearing Into the Past
5 nov 2011 29 jan 2012
Astrid Kruse Jensen
Kunstmuseet Brundlund Slot Se kort og tider
Fakta
Astrid Kruse Jensen (f. 1975 i Aarhus, men opvokset i Aabenraa) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra The Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (1998-2000) og Glasgow School of Art, Glasgow (2000-2002). Astrid Kruse Jensen er tilknyttet Galerie Mikael Andersen. Læs CV her Imaginary Realities, Hypernatural, Parallel Landscapes, Idefinite Spaces – Selected Works by Astrid Kruse Jensen, Space Poetry, 2006, 87-7603-046-6 Disappearing into the past, Astrid Kruse Jensen, Museum Sønderjylland, 2011, 978-87-88376-38-8.