Ugens kunstner – Astrid Marie Christiansen

Af
24. februar 2016

Astrid Marie Christiansen tilhører generationen af yngre billedkunstnere, der rendyrket har taget maleriet til sig som udtryksform.

Astrid Marie Christiansen, installationview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius

Astrid Marie Christiansen tilhører generationen af yngre billedkunstnere, der rendyrket har taget maleriet til sig som udtryksform.

Af
24. februar 2016

Astrid Marie Christiansen tilhører generationen af yngre billedkunstnere, der rendyrket har taget maleriet til sig som udtryksform. Hendes stil lægger sig et sted mellem en abstrakt, formel malertradition og en legende form for transformation af maleriet til skulpturelt og sanseligt objekt.

Astrid Marie Christiansen. Foto: Tor Bagger
Astrid Marie Christiansen. Foto: Tor Bagger

Astrid Marie Christiansen er maler med stor kærlighed til mediet og til udforskningen af dets grænser. Hendes signatur er de hjemmebyggede rammer, der er bevidst skæve og irregulære og ofte så tykke, at de fungerer som en forlængelse af fladen. Hun udnytter dem til også at male på siderne af værkerne, så man må gå på hug, stå på tåspidser og bevæge sig nærmest dansende rundt om malerierne for at få hele oplevelsen med.

Kaffe og rummets betydning
Allerede før sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2012 vakte Christiansen opsigt med sine værker, da hun som den første af en række billedkunststuderende udstillede på daværende kulturminister Uffe Elbæks kontor. Her viste hun for første gang sin legende afsøgning af maleriets grænser og ikke mindst optagetheden af rummet som en medspillende faktor i både tilblivelsen og oplevelsen af værket.

Denne interesse udviklede hun i soloudstillingen Long, Long, Long på Galleri Tom Christoffersen i 2014, hvor flere af de udstillede værker gik i direkte dialog med udstillingsrummet. Mest opsigtsvækkende var titelbilledet, der hang oven over lokalets eneste genstand, en radiator, hvis rillestruktur, mål og farveholdning var tydelig afsæt for inspiration.

Rent teknisk bestod værket af kaffe og grålig, douchede akrylmaling bearbejdet på råt lærred, hvilket gav et stofligt og sanseligt modsvar til lokalets og den virkelige radiators kølige og hårde karakter.

Long, Long, Long, 2012. 60 x 210 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Long, Long, Long, 2012. 60 x 210 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger

Ligesom de håndgjorte rammer er også brugen af kaffe på ubearbejdet lærred et tilbagevendende element i Christiansens værker. I kombination med akrylmaling, blyant og lak bidrager kaffen til at give værkerne en form for slidt skønhed, der minder om afskallede maling eller falmede reklamer på et murværk.

I Make Science
I den nuværende udstilling i Vandrehallen, I Make Science, fortsætter Christiansen bearbejdningen af ting og indtryk fra virkeligheden. Som udstillingstitlen antyder, er hun inspireret af den billedverden, der knytter sig til naturvidenskab, og flere af motiverne henviser således til visuelle former, man kender fra undervisningsmaterialer, medier og fagbøger.

Det gælder bl.a. værket Third Rock From My Son, hvor hun genoptager en tidligere fascination af Goethes farvecirkel. Samtidig ledes tankerne hen på de farvestrålende cirkeldiagrammer, som anvendes i matematiske sammenhænge til at give en visuel fornemmelse for tal og data.

I værket er det dog diagrammets æstetiske kvaliteter, der optager Christiansen, og som er afsæt for en visuel poetisk leg med cirklen som form og udgangspunkt for kunstnerisk inspiration.

Third Rock From My Son, 2016. 290 x 50 cm, akrylmaling, pastelblyant, akvarel, kaffe og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
Third Rock From My Son, 2016. 290 x 50 cm, akrylmaling, pastelblyant, akvarel, kaffe og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius

Værket er ét ud af tre nye malerier, der er skabt til at hænge som en forlængelse af tre søjler i udstillingsrummet. Værkerne har samme bredde som søjlerne og viser atter, hvordan Christiansen lader rummet og omgivelserne give form til maleriet.

Portfolio

Installationview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
Installationview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
An Hour of Sunshine, 2015. 150 x 150 cm, akrylmaling, pastelblyant, grafit og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
An Hour of Sunshine, 2015. 150 x 150 cm, akrylmaling, pastelblyant, grafit og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
Donald's Beach Vacation, 2015. 290 x 50 cm, akrylmaling, pastelblyant, akvarel, kaffe og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
Donald’s Beach Vacation, 2015. 290 x 50 cm, akrylmaling, pastelblyant, akvarel, kaffe og lak på lærred. Installationsview, I Make Science, Vandrehallen, 2016. Foto: Thomas Nørgaard Elvius
Networking Gradient, 2015. 70 x 23 cm, akrylmaling, akvarel og grafit på lærred. Foto: Tor Bagger
Networking Gradient, 2015. 70 x 23 cm, akrylmaling, akvarel og grafit på lærred. Foto: Tor Bagger
The Bizarro Purgatory, 2015. 60 x 145 cm, akrylmaling, akvarel, grafit, pastelblyant, kaffe og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
The Bizarro Purgatory, 2015. 60 x 145 cm, akrylmaling, akvarel, grafit, pastelblyant, kaffe og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Dessert Sunrise, 2015. 60 x 210 cm, akrylmaling, grafit, pastelblyant og emaljelak på lærred. Foto: Tor Bagger
Dessert Sunrise, 2015. 60 x 210 cm, akrylmaling, grafit, pastelblyant og emaljelak på lærred. Foto: Tor Bagger
Dark Minor Keyboard, 2015. 45 x 145 cm, akrylmaling, akvarel, grafit, pastelblyant og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Dark Minor Keyboard, 2015. 45 x 145 cm, akrylmaling, akvarel, grafit, pastelblyant og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Endless Race with the Botanist, 2015. 130 x 130 cm, akrylmaling, kaffe, pastelblyant, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Endless Race with the Botanist, 2015. 130 x 130 cm, akrylmaling, kaffe, pastelblyant, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Playtime (Shady), 2014. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Playtime (Shady), 2014. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Educate (Energize), 2014. 55 x 50 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Educate (Energize), 2014. 55 x 50 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
DDR Palette (Hopeful), 2014. 130 x 130 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
DDR Palette (Hopeful), 2014. 130 x 130 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
uden titel, 2013. Collage 22 x 42 cm. Foto: Tor Bagger
uden titel, 2013. Collage 22 x 42 cm. Foto: Tor Bagger
Square (Efficient), 2013. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Square (Efficient), 2013. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Square (Efficient), 2013. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Square (Efficient), 2013. 90 x 90 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Foto: Tor Bagger
Long, long, long, 2012. 60 x 210 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Installationview, Long, Long, Long, Galleri Tom Christoffersen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Long, long, long, 2012. 60 x 210 cm, akrylmaling, kaffe, grafit og lak på lærred. Installationview, Long, Long, Long, Galleri Tom Christoffersen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Kulturministerens Brune Kontor (Låst), 2012. 77 x 33 cm, akrylmaling, grafit og lak på lærred. Foto: Kulturministeriet
Kulturministerens Brune Kontor (Låst), 2012. 77 x 33 cm, akrylmaling, grafit og lak på lærred. Foto: Kulturministeriet
Square (Stairs), Square (Wall), Square (Door). Installationsview, Afgang 2012, Nikolaj Kunsthal. Foto: Torben Zenth
Square (Stairs), Square (Wall), Square (Door). Installationsview, Afgang 2012, Nikolaj Kunsthal. Foto: Torben Zenth

Fakta

Astrid Marie Christiansen er født i 1981. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i årene 2006-2012, og i dag bor og arbejder hun i København. Se hele kunstnerens CV her Lignende kunstnere: Frank Stella, Jessica Stockholder, Mary Heilman, Rachel Whiteread, Mark Grothjan. Forslag til videre læsning: Interview med kunstneren af Torben Sangild på Galleri Tom Chistoffersens facebook-side. Se november 2014 Tekst om udsmykningen af tidligere Kulturminister Uffe Elbæks kontor Tekst om udstillingen I Make Science