Ugens kunstner – Camilla Thorup
Mennesker og huse fremstillet i forenklede former og udført i sensible farver optræder oftest som motiv i Camilla Thorups kunstneriske univers. Motiverne undersøges på tværs af maleri, tegning, grafik og nu også skulptur. Thorup er netop nu aktuel med soloudstillingen Døren åbner indad på Horsens Kunstmuseum.
Mennesker og huse fremstillet i forenklede former og udført i sensible farver optræder oftest som motiv i Camilla Thorups kunstneriske univers. Motiverne undersøges på tværs af maleri, tegning, grafik og nu også skulptur. Thorup er netop nu aktuel med soloudstillingen Døren åbner indad på Horsens Kunstmuseum.
Mennesker og huse fremstillet i forenklede former og udført i sensible farver optræder oftest som motiv i Camilla Thorups kunstneriske univers. Motiverne undersøges på tværs af maleri, tegning, grafik og nu også skulptur. Thorup er netop nu aktuel med soloudstillingen Døren åbner indad på Horsens Kunstmuseum.
Umiddelbart virker Camilla Thorups mennesker og huse nærmest demonstrativt enkle. Men de anonyme figurer udtrykker samtidig en egen absurditet, hvor både huse og menneskekroppe virker som en slags hylstre om det liv, der udfolder sig under overfladen. På den måde leger Camilla Thorup med modsætninger mellem velkendt og ukendt, nærvær og fravær, det personlige og det upersonlige.
Fælles for menneskefigurerne er, at de interagerer med hinanden. De holder hinanden i spænd. Camilla Thorups værker præsenterer fastfrosne fortællinger om basale menneskelige vilkår med egne logikker og love, hvor tid, tyngdekraft eller anden rationalitet ikke nødvendigvis råder. Gennem en kontrolleret enkelthed opløses tid, sted, køn og identitet, så figurerne står åbne for beskueren. Det handler om en balanceakt, modsætninger og rummet mellem figurerne.
Relationerne mellem farverne er vigtige i Camilla Thorups værker. Når farverne mødes, trækker de i hinanden, lever, vibrerer og formidler en spændstighed, der rammer et særligt nærvær og en intensitet. Farverne er lagt direkte på mørke hørlærreder, hvilket tilfører farverne dybde. Farveintensiteten kan sammenlignes med skumringstiden, hvor farverne er på vej væk til fordel for mørket. I mørke kan farverne ikke opfattes, men lige inden mørket overtager og farverne dør, lever de helt intenst. Det er denne intensitet, der fremmanes i Camilla Thorups værker.
De keramiske skulpturer udgør et nyt medie i Camilla Thorups praksis. Her er de velkendte menneskefigurer trådt ud af lærredet og blevet tredimensionelle – de har fået en fysisk krop og volumen. Skulpturerne er enkle i udformningen og fortolkningsmæssigt åbne. Menneskene er uden særlige karakteristika i forhold til tid, køn, alder eller race. De har en neutralitet og er ikke bundet til en bestemt sindstilstand, men er åbne overfor den som kigger på dem. Med deres neutrale udtryk, enkle beklædning og det selektive farvevalg er menneskene stille figurer, der ikke gør et stort nummer ud af sig selv. Samtidig har skulpturerne en vis volumen og intensitet, hvilket giver dem en stærk tilstedeværelse.
Skulpturen To personer fra 2017 består af to figurer, hvoraf den største til dels skjuler sig ved at løfte den mindre figur op foran sig. I arbejdet med denne skulptur har Camilla Thorup været optaget af victorianske fotografier af småbørn, der er fotograferet på skødet af deres mødre. Da fotografiet krævede en lang lukketid, skulle børnene posere i samme stilling i flere minutter for at fotografiet blev skarpt. Derfor blev de placeret på skødet af deres mødre, som blev skjult under et stykke stof, så kun børnene blev foreviget. Menneskefigurerne er med deres anonyme og åbne udtryk samt deres fysiske relation et godt eksempel på Camilla Thorups kunstneriske signatur.
Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)
Fakta
Camilla Thorup er født i 1976 i Kokkedal. Hun bor og arbejder i København. Hun har en MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2002-2008). Derudover har hun studeret på Det Fynske Kunstakademi fra 2000 til 2002. Læs hele Camilla Thorups CV her