Camilla Thorup

Mennesker og huse fremstillet i forenklede former og udført i sensible farver optræder oftest som motiv i Camilla Thorups kunstneriske univers. Motiverne undersøges på tværs af maleri, tegning, grafik og nu også skulptur.

Kunstner

Om
Camilla Thorup er født i 1976 i Kokkedal. Hun er opvokset i Kokkedal og senere i København. Hun bor og arbejder i København. Hun har en MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor hun er uddannet i årene 2002-2008. Derudover har hun i årene 2000-2002 studeret på Det Fynske Kunstakademi.

Primær medier
Skulptur, tegning


Mennesker og huse fremstillet i forenklede former og udført i sensible farver optræder oftest som motiv i Camilla Thorups kunstneriske univers. Motiverne undersøges på tværs af maleri, tegning, grafik og nu også skulptur.

Umiddelbart virker Camilla Thorups mennesker og huse nærmest demonstrativt enkle. Men de anonyme figurer udtrykker samtidig en egen absurditet, hvor både huse og menneskekroppe virker som en slags hylstre om det liv, der udfolder sig under overfladen. På den måde leger Camilla Thorup med modsætninger mellem velkendt og ukendt, nærvær og fravær, det personlige og det upersonlige.

Fælles for menneskefigurerne er, at de interagerer med hinanden. De holder hinanden i spænd. Camilla Thorups værker præsenterer fastfrosne fortællinger om basale menneskelige vilkår med egne logikker og love, hvor tid, tyngdekraft eller anden rationalitet ikke nødvendigvis råder. Gennem en kontrolleret enkelthed opløses tid, sted, køn og identitet, så figurerne står åbne for beskueren. Det handler om en balanceakt, modsætninger og rummet mellem figurerne.

Skulpturen To personer fra 2017 består af to figurer, hvoraf den største til dels skjuler sig ved at løfte den mindre figur op foran sig. I arbejdet med denne skulptur har Camilla Thorup været optaget af victorianske fotografier af småbørn, der er fotograferet på skødet af deres mødre. Da fotografiet krævede en lang lukketid, skulle børnene posere i samme stilling i flere minutter for at fotografiet blev skarpt. Derfor blev de placeret på skødet af deres mødre, som blev skjult under et stykke stof, så kun børnene blev foreviget. Menneskefigurerne er med deres anonyme og åbne udtryk samt deres fysiske relation et godt eksempel på Camilla Thorups kunstneriske signatur.