Ugens kunstner – Hans Pauli Olsen

Af
20. april 2016

Hans Pauli Olsens mimetiske, dvs. virkelighedsefterlignende, skulpturer gestalter menneskekroppene, så de fremstår virkelighedstro.

Hans Pauli: Skyggen, 2015. Nordatlantens Brygge. Foto: Torben Glarbo

Hans Pauli Olsens mimetiske, dvs. virkelighedsefterlignende, skulpturer gestalter menneskekroppene, så de fremstår virkelighedstro.

Af
20. april 2016

Hans Pauli Olsens mimetiske, dvs. virkelighedsefterlignende, skulpturer gestalter menneskekroppene, så de fremstår virkelighedstro. Han former dem ‘from scratch’ og modellerer med begge hænder og fingrene, der afsætter spor i leret – uden brug af redskaber.

Hans Pauli Olsen er født i 1957 på Færøerne, men han er uddannet på Kunstakademiet og bor og arbejder i København. Men han er en skattet kunstner også i sit hjemland og har sat sig tydelige, kunstneriske spor i øriget i Nordatlanten. Hans Pauli Olsens udstilling, som pt. kan ses i Nordatlantens Brygge, har fået titlen Stående billeder efter den færøske betegnelse for skulptur Standmyndir, der direkte oversat betyder stående billeder.

Hans Pauli Olsen er en sjælden fugl i samtidskunsten. Som en af meget få kunstnere i dag mestrer han til fulde skulpturens klassiske formsprog. Han er især inspireret af kunsten tilbage i tiden, men han har også forkærlighed for en vigtig overgangsfigur som Auguste Rodin.

Hans Pauli Olsen i atelieret. Foto: Torben Glarbo
Hans Pauli Olsen i atelieret. Foto: Torben Glarbo

Hans mimetiske, dvs. virkelighedsefterlignende, skulpturer gestalter menneskekroppene, så de fremstår ganske virkelighedstro. Han former sine figurer ‘from scratch’. Egentlig er han en romantisk billedkunstner, som stræber efter at tilegne sig naturens skabende under og afæske den dens hemmeligheder.

I atelieret genskaber han det gudsskabte – og der er ingen vaklen under processen: Han har lært sig selv at modellere også med venstre hånd, så han kan forme sine livagtige figurer helt intuitivt med hænderne og med fingrene, som afsætter tydelige spor i leret, hvilket er med til at skabe en levende overflade. Han har for længst droppet brugen af redskaber, og han er hele tiden i tæt fysisk kontakt med værket, som er et resultat af uendelig mange berøringer fra kunstnerens side.

Spejling, 2015. Med på udstillingen Stående billeder, Nordatlantens Brygge, 2016. Foto: Torben Glarbo
Spejling, 2015. Med på udstillingen Stående billeder, Nordatlantens Brygge, 2016. Foto: Torben Glarbo

Additiv metode
I Nordatlantens Brygge kan man opleve en række af Hans Pauli Olsens stående billeder. De er installeret i nogle irregulære, hvidmalede trækasser. Og således får vi et skiftende blik på dem – lidt som en perspektivkasse eller et tableau vivant. Med denne teateragtige iscenesættelse leger Hans Pauli Olsen finurligt med relationen mellem billede og figur – og dermed med kunsten i to og tre dimensioner.

Pauli Olsens figurer er stort set altid klædt i Eva- og Adam-kostume, så de rækker ind i evigheden. Gav han dem tøj på, ville de uvilkårligt blive bundet til en bestemt tid og social klasse. Nu er de klassiske og tidløse.

Ved siden af sin frie kunst udfører Hans Pauli Olsen også portrætbuster på bestilling, som man har set på Frederiksborg Slot, hvor han har foreviget den danske kongefamilie. Desuden har han hen ad vejen arbejdet i den store skala med en række monumenter til det offentlige rum – heraf mange på Færøerne, bl.a. William Heinesen-monumentet, som blev opstillet i Tórshavn i 2000. I Danmark har han sat sine spor med fx Ringriderstatuen i Sønderborg (1998).

Portfolio

Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Hans Pauli Olsen
Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Hans Pauli Olsen
Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Martin Hilker
Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Martin Hilker
Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Martin Hilker
Installationsview fra udstillingen Stående billeder, 2016. Nordatlantens Brygge. Foto: Martin Hilker
Billeder, 2015. Foto: Torben Glarbo
Billeder, 2015. Foto: Torben Glarbo
Bjarni, 2015. Foto: Torben Glarbo
Bjarni, 2015. Foto: Torben Glarbo
Croquis. 2015. Foto: Torben Glarbo
Croquis. 2015. Foto: Torben Glarbo
Spejling, Grønningen, 2015. Den Frie Udstillingsbygning. Privatfoto
Spejling, Grønningen, 2015. Den Frie Udstillingsbygning. Privatfoto
Hans Pauli Olsen ved skulpturen Anna, Anna, Anna, 2010. Privatfoto
Hans Pauli Olsen ved skulpturen Anna, Anna, Anna, 2010. Privatfoto
Kvinden på broen, 2003. RO's Torv. Privatfoto
Kvinden på broen, 2003. RO’s Torv. Privatfoto
Millennium, 2000. Slagelse by. Privatfoto
Millennium, 2000. Slagelse by. Privatfoto
Hjørdis og skyggen, 1998. Ingeniørernes Hus, Kalvebod Brygge, København. Privatfoto
Hjørdis og skyggen, 1998. Ingeniørernes Hus, Kalvebod Brygge, København. Privatfoto
Manden med leret, 1989. Foto: Hans Pauli Olsen
Manden med leret, 1989. Foto: Hans Pauli Olsen
Aftryk, 1988. Torshavns Kunstmuseum, Færøerne. Privatfoto
Aftryk, 1988. Torshavns Kunstmuseum, Færøerne. Privatfoto
Skyggen, 1987. Færøernes Kunstmuseum, Færøerne. Privatfoto
Skyggen, 1987. Færøernes Kunstmuseum, Færøerne. Privatfoto

Fakta

Hans Pauli Olsen er født i 1957 på Færøerne. I dag bor og arbejder han i København. Han er uddannet billedhugger fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i årene 1979-87, og han er blandt andet tildelt ridderkorset og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens kunstnerlegat. Se hele kunstnerens CV her