Ugens Kunstner: Jeannette Ehlers
Jeannette Ehlers arbejder hovedsageligt med en kombination af performance- og videokunst, fotografi og skulptur. Det primære udgangspunkt for hendes kunstneriske praksis er tematikker, som omhandler identitet, repræsentation og historieskrivning. Ofte med Danmarks dystre kolonihistorie som kritisk omdrejningspunkt, og samtidig indskrevet i en nutidig optik med fokus på samtidens kolonialitet. Hendes værker er tæt forbundet med hendes egen personlige historie som barn af en dansk mor og en caribisk far.
Jeannette Ehlers arbejder hovedsageligt med en kombination af performance- og videokunst, fotografi og skulptur. Det primære udgangspunkt for hendes kunstneriske praksis er tematikker, som omhandler identitet, repræsentation og historieskrivning. Ofte med Danmarks dystre kolonihistorie som kritisk omdrejningspunkt, og samtidig indskrevet i en nutidig optik med fokus på samtidens kolonialitet. Hendes værker er tæt forbundet med hendes egen personlige historie som barn af en dansk mor og en caribisk far.
Jeannette Ehlers arbejder hovedsageligt med en kombination af performance- og videokunst, fotografi og skulptur. Det primære udgangspunkt for hendes kunstneriske praksis er tematikker, som omhandler identitet, repræsentation og historieskrivning. Ofte med Danmarks dystre kolonihistorie som kritisk omdrejningspunkt, og samtidig indskrevet i en nutidig optik med fokus på samtidens kolonialitet. Hendes værker er tæt forbundet med hendes egen personlige historie som barn af en dansk mor og en caribisk far.
Værket Dannebroget (2006), som lige nu kan opleves på Randers Kunstmuseum i udstillingen FLAG – objekt, ikon, symbol, er oprindeligt skabt til Jeannette Ehlers afgangsudstilling i 2006.
Hendes leg med titlen og valg af materiale skaber på humoristisk vis tvetydighed om flaget som symbol og bærer af én national identitet. De 510 flødeboller, der tidligere har haft et racistisk øgenavn, genkalder sig desuden kolonitidens handel med sukker, hvor slavegjorte afrikanere blev bragt til de Dansk Vestindiske Øer for at arbejde i sukkerplantager. En på det tidspunkt vigtig indtægtskilde for Danmark.
Jeannette Ehlers insisterer på muligheden for at handle selv og ynder det aktivistiske islæt i sin kunst, idet hun ærer arven af modstand i den afrikanske diaspora. Hun blander det historiske, det kollektive og det oprørske med det familiære, det legemlige og det poetiske.
Disse manifestationer forholder sig til det materielle og affektive efterliv af Danmarks koloniale indflydelse i Caribien og deltagelse i den transatlantiske slavehandel – realiteter, der alt for ofte er blevet overset i den dominerende historieskrivning. Med forfatteren Lesley-Ann Browns ord: ”Ehlers minder alle, der deltager i eller betragter hendes arbejde, om, at historien ikke er i fortiden.”
I videoværket Black Magic at The White House (2009), der udspiller sig på Marienborg, har hun fulgt i den transatlantiske slavehandels fodspor fra Afrika over de tidligere Dansk Vestindiske Øer til Danmark, hvor hun fokuserer på de mange nutidige (u)synlige spor, slavehandlen har efterladt sig.
Marienborg fungerer i dag som statsministerens embedsbolig, men har dybe rødder i kolonihistorien. Det blev oprindelig bygget af Olfert Fasvier Fischer, søofficer og direktør for det store handelsselskab Ostasiatisk Kompagni.
I videoværket danser Jeannette Ehlers som et spøgelse gennem bygningens store sale. Hun vrider sig, kysser gulvet og udfører en såkaldt vévé – et vodou-ritual, hvor særlige mønstre tegnes på jorden i håb om, at kunne påkalde guder, der sørger for sundhed, forsoning og beskyttelse mod onde ånder.
Læs også:
Kunstforskerne X: Birgit Eriksson: Deltagelse i kunst, kultur og samfund
Performancekunsten og det performative billedsprog står centralt i Jeannette Ehlers praksis. Et markant eksempel er den publikumsinddragende performance Whip it Good, som siden 2013 har været opført på kunstmuseer og udstillinger rundt omkring i verden. Her udforskes arven fra kolonialismen og slaveriet. Iført hvid ansigtsmaling og hvidt tøj, pisker Jeannette Ehlers et hvidt lærred med hårde piskeslag efter at have rullet pisken i knust sort kul på gulvet og skaber dermed et billede af sorte streger på lærredet. I flere sammenhænge har Jeannette Ehlers opfordret publikum til at overtage pisken og deltage i ’afstraffelsen’ af det hvide lærred.
Læs også:
Biledserie: FLAG – Objekt, ikon, symbol
31. marts 2018 afslørede Ehlers I Am Queen Mary. Et offentligt skulpturprojekt skabt i samarbejde med kunstneren La Vaughn Belle, og placeret foran Vestindisk Pakhus/Den Kgl. Afstøbningssamling i København. En syv meter høj afbildning af Mary Leticia Thomas, også kaldet Queen Mary.
Queen Mary var med til at lede et lokalt oprør mod de danske plantageejere i 1878 på St. Croix – en af de øer, der udgjorde kolonien Dansk Vestindien – og har en betydelig placering i de slavegjortes kamp mod den danske kolonimagt.
Portfolio: