Ugens Kunstner – Larissa Sansour
Den politiske konflikt i mellemøsten og kontrasten mellem det at være tilknyttet og samtidig afskåret fra sit hjemland er udgangspunktet for Larissa Sansours kunstpraksis.
Den politiske konflikt i mellemøsten og kontrasten mellem det at være tilknyttet og samtidig afskåret fra sit hjemland er udgangspunktet for Larissa Sansours kunstpraksis.
info
Nat Muller: ”Going Up, Going Out: The Vertical and Extra-terrestrial Makeability of the Future in Larissa Sansour’s Nation Estate and A Space Exodus”, i Kristine Kern (red.): Larissa Sansour: Living the High Life, Fotografisk Center, København, 2012.
Kunstneren kort
Dansk-palæstinensiske Larissa Sansour arbejder interdisciplinært med film, video, fotografi, internet, design, objekter, bøger og installation.
I sin praksis kommenterer hun ofte den politiske dialog omkring palæstinensernes situation. Der er dog ikke tale om løftede pegefingre, men derimod om en polemisk, i reglen humoristisk tilgang. I flere af værkerne trækker Sansour tråde tilbage i tiden og henviser til andre kunst- og kulturudtryk.
Baggrund og praksis
Konflikten i Mellemøsten, mere specifikt mellem Palæstina og Israel er helt central i Larissa Sansours praksis. Modsætningen mellem det at være knyttet til et sted og samtidig afskåret fra det, er omdrejningspunktet i mange af hendes værker.
Med udgangspunkt i nyere kulturteori og andre kritiske strategier undersøger Sansour forskellige aspekter af den særlige identitet, der knytter sig til at være i eksil. Hvor national identitet normalt forbindes med et tilhørsforhold til et bestemt land eller geografisk område, er den for mange palæstinensere forbundet med at være afskåret fra netop dette.
Ud over konkret af adressere konflikten i Mellemøsten tematiserer flere af Sansours værker også Vestens opfattelse og repræsentation af ”Araberen” samt historieskrivning om Mellemøsten mere generelt.
Kendetegnende for Sansours tilgang til disse emner er en humoristisk, polemisk tone, der på en gang tilfører en lethed og samtidig vækker til eftertanke. Dette ses ikke mindst i hendes nye produktion Nation Estate, hvor den Palæstinensiske nationalstat er reduceret til en skyskraber.
I sine værker bruger Larissa Sansour ofte elementer fra populærkultur, særligt spillefilm. Eksempelvis approprierer hun i kortfilmen A Space Exodus fra 2009 Stanley Kubricks berømte science fiction -film 2001: Space Odyssey fra 1968.
Til de berømte toner fra Rumrejsen år 2001 ser man kunstneren indtage rollen som astronaut og plante det palæstinensiske flag på månen i mangel af andre tilgængelige landområder.
Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk
Nation Estate er en humoristisk, satirisk ”løsning” på Palæstina-problemet. Værket består af en film og en serie fotografier. Det er et science fiction -projekt udviklet i kølvandet på Palæstinas ansøgning om FN-medlemskab.
I Nation Estate har palæstinenserne fået en selvstændig stat i form af en enkelt skyskraber med plads til hele den palæstinensiske befolkning. I Nation Estate -bygningen har beboerne genskabt deres tabte byer på forskellige etager: Jerusalem på 13. sal, Ramallah på 14. sal, Betlehem, hvor Sansour selv er vokset op, på 21. sal, etc. Øverst oppe finder man en simuleret Gaza-kystline og i kælderetagen et ”autentisk” palæstinensisk marked.
Hele byggeriets har karakter af et fremtidens babelstårn, og der hersker en cool, ikke-hjemlig (unheimlich) stemning, som straks indfinder sig ved filmens start, hvor hovedpersonen (Sansour selv) ankommer og er på vej ”hjem”.
Nation Estate er en helt ny produktion og vises for første gang på Fotografisk Center.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Living the high life
18 aug 2012 7 okt 2012
Larissa Sansour
Fotografisk Center Se kort og tider
Fakta
Larissa Sansour (f.1973 i Jerusalem) bor og arbejder i London og København.
Sansour er uddannet fra New York University, USA, 2000, Det Kgl. Danske Kunstakademi, København, 1999, BFA. Maryland Institute College of Art, Baltimore, Maryland, USA, 1995.
Udmærkelser:
Kortfilmen A Space Exodus var nomineret i kategorien ‘Best Short’ ved Dubai International Film Festival i 2008.
Bibliografi:
Oreet Ashery og Larissa Sansour: The Novel of Nonel and Vovel, Oreet Ashery and Larissa Sansour, Charta Art Books, Milan, 2009.