Ugens kunstner – Lars Nørgård

Maleren Lars Nørgård arbejder i en rivende strøm. Han åbner blot lidt for sluserne. Og så flyder det ud på fladen.

Udsnit af Lars Nørgårds værk Lærketunger, 270 x 400 cm, olie på lærred, 2005. Tilhører Aros. Foto: Niels Jensen

Maleren Lars Nørgård arbejder i en rivende strøm. Han åbner blot lidt for sluserne. Og så flyder det ud på fladen.

Lars Nørgård. Foto: Søren Rønholt
Lars Nørgård. Foto: Søren Rønholt
Lars Nørgård (f. 1956) opererer ifølge eget udsagn med ”en lang række på hinanden følgende lykkelige ulykker ved staffeliet og ved tegnebordet”. Resultatet er en række højenergiske og farvestrålende malerier samt et utal af tegninger med tusch- og brushpen, der giver liv til nogle absurd-humoristiske, surreelle situationer. Disse rent ud gakkede papirarbejder kan sammen med fem vægtige abstrakt-ekspressive maleri for tiden opleves i Charlotte Fogh Gallery i Aarhus på gruppeudstillingen Over Stregen.

Men lad os her lige spole tiden lidt tilbage, før vi lander i nutiden: Lars Nørgård dukkede op på den danske ’scene’ helt tilbage i 1980’erne, da han afbrød sit studieforløb i San Francisco, hvor han havde taget en bachelorgrad i maleri. På et besøg hjemme i Danmark i 1981 besluttede han sig til at blive. Det skete, efter at han havde mødt nogle af sine generationsfæller i det famøse Værkstedet Værst, en kunstnerisk rugekasse i Rosenørns Allé med et særdeles frugtbart, eksperimenterende miljø. Det ville han ikke gå glip af.

This Is Only A Temporary Place To Stay, 160 x 170 cm, kul, limfarve og lak på lærred, 1982. Horsens Kunstmuseum. Foto: Claudi Thyrrestrup
This Is Only A Temporary Place To Stay, 160 x 170 cm, kul, limfarve og lak på lærred, 1982. Horsens Kunstmuseum. Foto: Claudi Thyrrestrup
Værkstedet Værst var firserkunstnernes mest eksperimenterende platform og som sådan en pendant til 1960’ernes mere socialt og politisk engagerede Eks Skole. Midt i det store, brogede opbud af kunstnere, som i medierne gik under fællesbetegnelsen ’De unge vilde’, skilte Nørgård sig ud som en mere klassisk, figurativ maler med sin genuine motivverden – ikke sjældent serveret med tungen i kinden og med et overskud af sort humor.

Stoffet henter han i sit indre
I modsætning til mange af sine generationsfæller, som gik på Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1980’erne – her tænker jeg især på Claus Carstensen – har Lars Nørgård aldrig opereret med et teoretisk metaplan – han er en reflekteret og vidende kunstner og også en skrivende kunstner og en intellektuel og tænksom personlighed, men han er først og fremmest en maler, som henter sit stof fra egne oplevelser og drømme, og gnisten er hans grænseløse, visuelle fantasi.

Lars Nørgård begyndte oprindelig som fotorealist, men opholdet i San Francisco sporede ham ind på den amerikanske abstrakte ekspressionisme, og det er tråden fra den tid, han har taget op i det nye årtusind med sine helt eller delvise abstrakte malerier.

Inden da gennemløb hans kunst forskellige faser. Han blev i en overgang i 1980’erne sin generations iagttager og kommentator, hvilket fremgår tydeligt af de velkendte generationsportrætter af kunstnerkollegerne fra Værkstedet Værst. Disse humoristiske og allegoriske generationsportrætter dokumenterede livet i kunstnerkolonien på godt og ondt – på en måde, som kan sammenlignes med den noget ældre tyske kunstner Jörg Immendorffs karikerende, kulturkritiske generationsportrætter i serien Café Deutschland, som har skrevet sig ind i tysk kunsthistorie.

De Tre Gratier, 130 x 200 cm, olie på lærred, 1985. Tilhører: Statens Museum for Kunst. Foto: Søren Kiekegaard
De Tre Gratier, 130 x 200 cm, olie på lærred, 1985. Tilhører: Statens Museum for Kunst. Foto: Søren Kiekegaard

I denne såkaldt krøllede periode – ikke ulig Vilhelm Lundstrøms ditto – demonstrerede Nørgård sin evne til hurtigt og træfsikkert at kondensere personers fysiognomiske og fysiske træk. Man mindes også karikaturkunstens Michelangelo, Honoré Daumier, når man fx ser Nørgårds portræt af kunstsamleren og kuratoren John Hunov og fru Birte Inge Christensen posere i Adam- og Evakostume eller kollegerne Dorte Dahlin og Berit H. Jensen hængt ud som halvnøgne varietépiger. I lighed med de såkaldte bad paintings, hvor det gjaldt om at male så grimt som muligt med en bevidst vrængende attitude, anvendte Nørgård en grøn-brun jordfarvepalet i denne firserfase.

Højenergiske malerier
I sine fem nye malerier til Charlotte Foghs Galleri går Nørgård step by step helt ud til kanten i en brydekamp mellem sin fantasi og sin evne til at udstanse den i form af nogle højenergiske billeder. Lærredet udfordrer hele tiden kunstneren, som ofte tager nye indfaldsvinkler og metoder i brug. Der er tale om nogle vitale og jazzede malerier samt en række absurde tegninger, hvor indianere, bavianer, dykkere, fisk og andre ting er ude at gå.

SMØR, 24 x 30 cm, tusch og brushpen på papir, 2014. Scanning: Lars Nørgård
SMØR, 24 x 30 cm, tusch og brushpen på papir, 2014. Scanning: Lars Nørgård
Man bemærker, at Lars Nørgård, når han maler, anvender farven, så den både skaber harmoni og disharmoni på en måde, så billederne udsender elektriske udladninger. Det sker bl.a., fordi han veksler mellem kolde og varme farver i mange nuancer og samtidig fylder lærredet med en mængde forskellige former, som brydes og støder fra eller sammen med hinanden, så malerierne holdes i konstant bevægelse. Han ridser også i malingen og anvender som en lille kemiker mange forskellige materialer, som han maler med. Derved opstår en meget levende og vibrerende overflade. Der er tale om et kontrolleret kaos – som en metafor for menneskelivet. Øjet har konstant noget at græsse af, når man betragter et maleri af Lars Nørgård.

Portfolio

Black Sheep, 250 x 270 cm, akryl på lærred, 2015. Foto: Lars Nørgård
Black Sheep, 250 x 270 cm, akryl på lærred, 2015. Foto: Lars Nørgård
Black Rock, 190 x 180 cm, marker og olie på lærred, 2015 Charlotte Fogh Gallery. Foto: Claudi Thyrrestrup
Black Rock, 190 x 180 cm, marker og olie på lærred, 2015 Charlotte Fogh Gallery. Foto: Claudi Thyrrestrup
Et sødt dask på næsen, 250 x 270 cm, marker og olie på lærred, 2015. Tilhører kunstneren. Foto: Claudi Thyrrestrup
Et sødt dask på næsen, 250 x 270 cm, marker og olie på lærred, 2015. Tilhører kunstneren. Foto: Claudi Thyrrestrup
Nye veje, 30 x 24 cm, tusch på papir, 2015. Scanning: Lars Nørgård
Nye veje, 30 x 24 cm, tusch på papir, 2015. Scanning: Lars Nørgård
Garden Party, 29,7 x 21 cm, tusch og brush-pen på papir, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Scanning: Lars Nørgård
Garden Party, 29,7 x 21 cm, tusch og brush-pen på papir, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Scanning: Lars Nørgård
Iron Man, 30 x 24 cm, tusch og brush-pen på papir, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Scanning: Lars Nørgård
Iron Man, 30 x 24 cm, tusch og brush-pen på papir, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Scanning: Lars Nørgård
Nefa, 200 x 200 cm, olie på lærred, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Foto: Claudi Thyrrestrup
Nefa, 200 x 200 cm, olie på lærred, 2014. Charlotte Fogh Gallery. Foto: Claudi Thyrrestrup
Pengepige, 29,7 x 21 cm, tusch på papir, 2014. Privateje. Scanning: Lars Nørgård
Pengepige, 29,7 x 21 cm, tusch på papir, 2014. Privateje. Scanning: Lars Nørgård
Metronome, 220 x 255 cm, akryl og olie på lærred, 2013. AIAS Aarhus Universitet. Foto: Claudi Thyrrestrup
Metronome, 220 x 255 cm, akryl og olie på lærred, 2013. AIAS Aarhus Universitet. Foto: Claudi Thyrrestrup
Natalie, fire sektioner, hver 220 x 255 cm, akryl og olie på lærred, 2013. N. Zahles Gymnasieskole. Foto: Anders Sune Berg
Natalie, fire sektioner, hver 220 x 255 cm, akryl og olie på lærred, 2013. N. Zahles Gymnasieskole. Foto: Anders Sune Berg
Plageånder, 180 x 190 cm, olie på lærred, 2012. Tilhører kunstneren. Foto: Claudi Thyrrestrup
Plageånder, 180 x 190 cm, olie på lærred, 2012. Tilhører kunstneren. Foto: Claudi Thyrrestrup
Den korrekte brug af sæbe, 220 x 280 cm, olie på lærred, 2012. Fænøgaard Gods. Foto: Claudi Thyrrestrup
Den korrekte brug af sæbe, 220 x 280 cm, olie på lærred, 2012. Fænøgaard Gods. Foto: Claudi Thyrrestrup
Alkymisthveps, 280 x 280 cm, akryl og olie på lærred, 2009. Fænøgaard Gods. Foto: Claudi Thyrrestrup
Alkymisthveps, 280 x 280 cm, akryl og olie på lærred, 2009. Fænøgaard Gods. Foto: Claudi Thyrrestrup
Sitting Bull, 270 x 230 cm, olie på lærred, 2007. Ny Carlsbergfondet. Foto: Niels Jensen
Sitting Bull, 270 x 230 cm, olie på lærred, 2007. Ny Carlsbergfondet. Foto: Niels Jensen
Velouria, 270 x 230 cm, olie på lærred, 2007. Horsens Kunstmuseum. Foto: Niels Jensen
Velouria, 270 x 230 cm, olie på lærred, 2007. Horsens Kunstmuseum. Foto: Niels Jensen
Grådige eks-kærester, akryl og olie på lærred, 2001. Tilhører kunstneren. Foto: Simon Lautrup
Grådige eks-kærester, akryl og olie på lærred, 2001. Tilhører kunstneren. Foto: Simon Lautrup
Een flue gør ingen sommer, 220 x 200 cm, olie på lærred, 1995. Novo Nordisk. Foto: Simon Lautrup
Een flue gør ingen sommer, 220 x 200 cm, olie på lærred, 1995. Novo Nordisk. Foto: Simon Lautrup

Fakta

Udstilling

Over Stregen

29 maj 2015 15 aug 2015

Michael Swaney, Søren Behncke, Nanna Riis Andersen, Morten Schelde, Lene Desmentik, Lars Nørgård

Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider

Fakta

Lars Nørgård er født i 1956 i Aalborg. Han er uddannet fra Københavns Designskole i 1978 og Academy of Art College, San Francisco i 1981. Hans værker er præsenteret på blandt andet Statens Museum for Kunst, ARoS, Esbjerg Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum, Trapholt og Rooseum i Malmø.

Udvalgte soloudstillinger:

1984 Can a woman be happy with a new-wave haircut, Gallery Specta, Aarhus
1986 The lade won’t call. You’ll have to do that yourself, Aarhus Kunstmuseum
1991 Flaat(d)ens nyhed(t)er, Vestsjællands Kunstmuseum, Sorø
1992 Lars Nørgård, Det Danske Hus, Paris
1996 A mouth full fake brushes, Gallery Asbæk, København
1998 Sausages and Killings, Skive Kunstmuseum, Skive
1999 Little Man With A Big Hat, DCA Gallery, New York
2000 Voyeur behind the Wheel, Horsens Kunstmuseum, Horsens
2005 8539 days, Trapholt, Kolding
2006 Draw the Wallet, Statens Museum for Kunst, København
2007 Bad Nerves, Horsens Kunstmuseum, Horsens
2009 SUNBEAM, Horsens Kunstmuseum, Horsens
2011 Bright Sides, Rønnebæksholm, Næstved
2011 Luxury Visions, KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg
2012 Die korrekte Verwendung von Seife, Galerie Mikael Andersen, Berlin
2014 FAIRWAY, Galerie Mikael Andersen, København.

Lige nu kan Lars Nørgårds værker opleves i udstillingen:
Over Stregen. Gruppeudstilling med arbejder af Papfar (alias Søren Behncke), Lene Desmentik, Lars Nørgård, Nanna Riis Andersen, Morten Schelde og Michael Swaney (CDN). Charlotte Fogh Gallery, Aarhus til 15. august 2015.