Ugens kunstner – Lilibeth Cuenca Rasmussen
Lilibeth Cuenca Rasmussen har om nogen slået døren ind til performancekunsten. Lige nu er hun aktuel med en udstilling under Nikolaj Kunsthals store hvælvinger.
Lilibeth Cuenca Rasmussen har om nogen slået døren ind til performancekunsten. Lige nu er hun aktuel med en udstilling under Nikolaj Kunsthals store hvælvinger.
Lilibeth Cuenca Rasmussen blev født i Manila på Filippinerne i 1970 som datter af en dansk far og en filippinsk mor. Da hun var otte år, flyttede familien til Danmark. Denne dobbelte etnicitet er ofte omdrejningspunktet i den universelle fortælling, mange af hendes værker indeholder. Gennem en både kritisk og humoristisk tilgang til emner som identitet, kultur, religion, race, køn og sociale relationer skaber Cuenca Rasmussen performances, der rummer stærke følelser og forvandlinger.
Ordene
Cuenca Rasmussen har gennem sine tidligste performances udviklet sit eget markante udtryk, hvor hun dels synger eller rapper sine fortællinger, dels spiller alle historiens roller. Samtidig gør hun brug af virkemidler som video, kostumer og stringent scenografi.
Det ses i værker som Cock Fight (2006), Ego Song (2006) og Artist’s Song (2007). Her har ordets og sprogets mening en central betydning, og det gør sig gældende i hele Cuenca Rasmussens værkproduktion.
Materialet
I det nyere Gaia-projekt (2013) tager Cuenca Rasmussen udgangspunkt i egen krop og historie. Med hjælp fra sin mor, far og datter, undersøger hun individets tilknytning til det sted, det er født, og således kan man sige, at hun gør sig fri af ordene og giver materialerne og den fysiske krop mere plads.
I sin soloudstilling Inbetweeness (2014) på Horsens Kunstmuseum tidligere på året fortsætter hun dette større fokus på materialet og det tredimensionelle. Hun opererer stadig med tidslighed og flygtighed, men hvor der før intet var tilbage efter en performance, arbejder hun nu mod, at hendes kropslige og tidslige tilstedeværelse ender ud i fysiske værker.
Fokus er her på det materielle og “det efterladte” fra de performative handlinger fremfor kun performancen i sig selv.
Kroppen
Lilibeth Cuenca Rasmussen er på sin vis frygtløs; hun tør drive performancekunsten langt. Hun tildeler de materialer, hun bruger, en særlig symbolik og integrerer dem i sin fysiske krop. Hun skaber kunst bogstavelig talt med både krop og sind.
I værket Inbetweeness kunne man således opleve malerier lavet af kærnemælk, linolie og kalkblanding på ostelærred, som Cuenca Rasmussen gennem en performativ proces havde haft i munden, ”spist” og spyttet ud på billedfladen. Her var også udstillet ”sneengle” lavet af kalk, kokos og sand – kalk for Stevns og opvækst, kokos for Filippinerne og ophav, og sand som en henvisning til de sandstrande, der omgiver både Danmark og Filippinerne.
Aktuel udstilling
Lige nu kan Cuenca Rasmussen opleves i Nikolaj Kunsthal med udstillingen being human being, der udspringer af hendes nylige rejse til Etiopien og kredser om menneskets søgen efter og fremstilling af dets naturlige ophav.
Gennem en rituel performancerække, hvor Cuenca Rasmussen inviterede både sin familie og andre kunstnere til at deltage, skabtes værkerne. Udstillingen består af både performative, skulpturelle, maleriske og auditive elementer og kan ses som en delvis viderebearbejdning af Inbetweeness.
Portfolio
Fakta
Udstilling
being human being
24 okt 2014 25 jan 2015
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Nikolaj Kunsthal Se kort og tider
Fakta
Navn: Lilibeth Cuenca Rasmussen Født 1970, Manila, Filippinerne Bor og arbejder nu i København, Danmark Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1996-2002 Seneste performances og soloudstillinger: - Inbetweeness, Horsens Kunstmuseum - Mobile Mirrors, Christian Larssen Gallery, Stockholm - Anger ist Power Museet for Samtidskunst, Roskilde - GAIA #3, Wundergrund Festival & Eventministeriet, Skuespilhuset, København Aktuel med udstillingen being human being: 24. oktober 2014 - 25. januar i Nikolaj Kunsthal Hjemmeside: www.lilibethcuenca.com