Ugens kunstner – Marie Edinger Plum

Marie Edinger Plums virke udmønter sig ofte gennem flere forskellige medier kombineret i en installatorisk praksis. Lige nu er hun aktuel i udstillingen Frangrant Phantoms hos SixtyEight.

The Greatest, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight til den 10. okt. 2015.. Foto: SixtyEight

Marie Edinger Plums virke udmønter sig ofte gennem flere forskellige medier kombineret i en installatorisk praksis. Lige nu er hun aktuel i udstillingen Frangrant Phantoms hos SixtyEight.

Marie Edinger Plum. Foto: Helle Lygum Justesen
Marie Edinger Plum. Foto: Helle Lygum Justesen
Marie Edinger Plums kunstneriske praksis henter ofte inspiration fra forskellige æstetiske udtryk. Barok, mystik, skønhedsidealer, internettet og teaterverdenens underfundige univers trækkes ind i Plums installatoriske praksis, hvor hun gennem rekvisitlignende formationer og new media skildrer det personlige og vores eskalerende trang til selvrepræsentation.

Taktile materialer
Især Plums brug af materialer, som refererer til det personlige. Intime materialer såsom hår, neglelak og andre typiske kvindelige remedier bliver omfortolket til et kunstnerisk udtryk og objekt. Herved synes Plum at operere i et marginalt spændingsfelt mellem de ydre proportioner, naturen har skænket os, og de kunstige tillæg, vi kan påføre os for at nærme os et mere perfekt stadie.

Materialerne aktiverer taktile registreringer og udforsker forholdet mellem private abjekte erfaringer og de offentlige manifestationer og præsentationer, vi ofte underlægger os. Værkerne undersøger, hvordan opfattelser af skønhed og identitet kan omtolkes til kunstens sprog som for eksempel i udstillingen Queen of Spades hos OK Corral i 2014, hvor neglelak, sæbe og hårextensions udgjorde de primære materialer.

Perceptions, 2014. Hårextensions. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Perceptions, 2014. Hårextensions. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm

Karen Blixens mystik
Ofte sammensætter Plum syntetiske elementer med visuelle referencer, som kaster os tilbage i tiden, til et sted der føles mere ’autentisk’. En slags undersøgelse af, hvad der opstår i spændingsfeltet mellem materialer, visualitet, tid og vores perceptuelle krydsninger herimellem.

Plum har eksempelvis i en række værker arbejdet med Karen Blixens mytiske identitetsmylder, hvor hendes selvopfundne identiteter indgår pagter med djævlen, og hvor måneseancer har til formål at befri mandlige forfattere fra deres borgerlige og maskuline identitet for at kunne leve kunstnerisk fuldt ud.

New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
I performancen New Moon genopliver Plum Blixens univers. En smuk, ung performer, instrueret og iført kostumer af Plum, fremfører de mytiske seancer fra fortiden. Performanceværket refererer til nutidens spektakulære fremstilling af popstjerner og andre personligheder, der florerer på internettet – samt det spil, der opstår mellem Blixens kultiske verden og vor tids fremstilling af lignende koncepter.

Samtidens mylder af kulturelle referencer
Blixens mytiske undersøgelser kan ses som et forsøg på komme i forbindelse med, røre ved og identificere sig med det uacceptable i datidens moraleprægede samfund. I Plums genoplivelse af seancerne oplever vi mystikken i en popkulturel optik; typisk for MTV-generationen, som modsat Blixen har svært ved at etablere en kulturel niche for sig selv og ofte genbruger stilistiske tendenser til forskellige former for selvrepræsentation.

Den slags krydsninger af tid ses ofte i Plums referencesystemer; visuelle og kulturelle koder mødes i et clash. Plum sætter ofte spørgsmålstegn ved vores samtids overflod af kulturelle udtryk, ved at sammenstille dem med historiske ikoner, og tager os bevidst med ind i et smukt og dragende feminint univers, hvor nostalgien over vores fortid støder ind i samtidens uhåndterbare og til tider kaotiske systemer for kulturelle referencer.

Portfolio

Snobbery, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
Snobbery, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
Remembrance, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms. Foto: SixtyEight
Remembrance, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms. Foto: SixtyEight
Remembrance, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms. Foto: SixtyEight
Remembrance, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms. Foto: SixtyEight
Snobbery, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
Snobbery, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
The Greatest, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
The Greatest, 2015. Fra udstillingen Fragrant Phantoms, SixtyEight. Foto: SixtyEight
Flaneur Tortoise 02, 2015. Fra udstillingen Mix Tape, Sydhavn Station. Foto: Morten Jacobsen
Flaneur Tortoise 02, 2015. Fra udstillingen Mix Tape, Sydhavn Station. Foto: Morten Jacobsen
Flaneur Tortoise 02, 2015. Detalje. Fra udstillingen Mix Tape, Sydhavn Station. Foto: Morten Jacobsen
Flaneur Tortoise 02, 2015. Detalje. Fra udstillingen Mix Tape, Sydhavn Station. Foto: Morten Jacobsen
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Sun sweat, Moon tears. Galleria Tajamar, Santiago, Chile. Foto: Sebastián Mejía
Strong but lonely, 2014 og The Patterns Continuation (gulv), skabt i samarbejde med Nadine Byrne. Fra udstillingen Might Enlighten Personal Nocturnal Bloom. Foto: Danske Grafikere
Strong but lonely, 2014 og The Patterns Continuation (gulv), skabt i samarbejde med Nadine Byrne. Fra udstillingen Might Enlighten Personal Nocturnal Bloom. Foto: Danske Grafikere
White Queen, 2014. Sæbe. Fra udstillingen Might Enlighten Personal Nocturnal Bloom. Foto: Danske Grafikere
White Queen, 2014. Sæbe. Fra udstillingen Might Enlighten Personal Nocturnal Bloom. Foto: Danske Grafikere
New Moon (Unknown Promises), 2014. Stadsteatern, Stockholm. Invitation
New Moon (Unknown Promises), 2014. Stadsteatern, Stockholm. Invitation
New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
New Moon (Unknown Promises), 2014. Foto: OK Corral
Vanity. Sæbe, liljekonval duft. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Vanity. Sæbe, liljekonval duft. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Perfection, 2014. Neglelak. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Perfection, 2014. Neglelak. Fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Installationsview fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Installationsview fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Installationsview fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
Installationsview fra udstillingen Queen of Spades, 2014. Foto: David Stjernholm
May I die before what's mine is yours, 2013. Videostill
May I die before what’s mine is yours, 2013. Videostill
Behind the whiped Creme facades, 2010. Foto: Asli Yilmazturk
Behind the whiped Creme facades, 2010. Foto: Asli Yilmazturk
My Ghost, My Pearl #2, porcelæn, glasur, perlemor, 2010. Foto: Sian Kristoffersen
My Ghost, My Pearl #2, porcelæn, glasur, perlemor, 2010. Foto: Sian Kristoffersen
My Ghost, My Pearl #2, porcelæn, glasur, perlemor, 2010. Foto: Sian Kristoffersen
My Ghost, My Pearl #2, porcelæn, glasur, perlemor, 2010. Foto: Sian Kristoffersen
Stucco, 2010. Silke mohair. Foto: Sian Kristoffersen
Stucco, 2010. Silke mohair. Foto: Sian Kristoffersen

Fakta

Udstilling

Frangrant Phantoms

10 okt 2015

Sian Kristoffersen, Marie Edinger Plum

SixtyEight Art Institute Se kort og tider

Fakta

Marie Edinger Plum bor og arbejder i København. Hun har studeret på både Det Kongelige Danske Kunstakademi og på et af Europas ældste akademier, Akademie der Bildenden Künste Wien.

I øjeblikket er Edinger Plum på residens hos Residency Unlimited i New York. Hun har desuden udstillet i forskellige internationale sammenhænge i blandt andet Santiago, Los Angeles, Edinburgh, Rom, Berlin og Stockholm.

Kan aktuelt opleves i duoudstillingen Fragrant Phantoms med danske kunstner Sian Kristoffersen på udstillingsstedet SixtyEight i Valkendorfsgade.