Ugens kunstner – Nanna Lysholt Hansen

Af
15. april 2015

Nanna Lysholt Hansen bruger sin krop i sit kunstneriske virke, der strækker sig fra performance, playback (lydinstallation) over video og objekt til fotografi.

Nanna Lysholt Hansen: Dear Daughter / Motherboard Theories of Evolution (w/ Braidotti, Plant et aliae) i forbindelse med Contingency of the Now #1, NLHspace, København, 2014. Live performance. Foto: Nanna Lysholt Hansen

Nanna Lysholt Hansen bruger sin krop i sit kunstneriske virke, der strækker sig fra performance, playback (lydinstallation) over video og objekt til fotografi.

Af
15. april 2015


info

Den 23. maj kl 14 fremfører Nanna Lysholt Hansen performancen Dear Mary (Script) på Fotografisk Center.

Nanna Lysholt Hansen. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Nanna Lysholt Hansen. Foto: Nanna Lysholt Hansen

Lysholt Hansen insisterer som kvinde på sin kvindekrop. Kroppen, som normalt er genstand for vores handlinger og daglige virke, sætter hun i spil på en ny måde og udforsker den i dialog med dagligdagsobjekter, fx en radiator, som det ses i hendes værkserie Heater.

Her ligger, sidder, hænger, gemmer, krammer Lysholt Hansen sig op ad apparaterne; i tydeligt iscenesatte stillinger og med et ansigt, der altid er gemt for beskueren.

Fra live performance til playback
Nanna Lysholt Hansens værker kan både opleves live som performance eller i form af installationer, der ofte er sammenstillinger af forskellige elementer, fx objekter, lyd, playback eller affotograferinger. De bærer præg af situationer, hvor kunstnerens krop indgår i en direkte relation til det omgivende rum; forholdet mellem krop, mediering og playback-metoden undersøges, og tidligere performances bliver vakt til live igen i en ny kontekst, i et nyt rum og for et nyt publikum.

Det er playback-værket Dear Daugther / Motherboard Theories of Evolution #3 (2014), som Lysholt Hansen fremførte på Saint-Valentin Espace d’Arts i Lausanne, blandt andet et eksempel på. Et værk, som oprindeligt stammer fra to tidligere live-performances blandt andet en fremført på NLHspace i København.

Et af Lysholt Hansens pinhole-fotografier fra Sculpture by the Sea. NLH: Dear Mary (paper) #2, 2013
Et af Lysholt Hansens pinhole-fotografier fra Sculpture by the Sea. NLH: Dear Mary (paper) #2, 2013

Kære Mary
Et andet værk, hvori Lysholt Hansen bruger playback, er Dear Mary (Memories of the Future). Det refererer til den danske fotograf Mary Willumsen (1884-1961), som er kendt for sine epokegørende fotografier af letpåklædte og nøgne kvinder på badeanstalter i Danmark i starten af det forrige århundrede. Willumsens fotografier var umådelig populære som postkort, men datidens snævre syn på pornografi gav hende problemer, og hun måtte midlertidigt påtage sig et mandligt pseudonym.

Som en kunstnerisk gestus til Mary Willumssen lod Lysholt Hansen i 2013 en lille strandhytte bygge som sit bidrag til Sculpture by the Sea i Aarhus. Hytten fungerede som et camera obscura med et indbygget mørkekammer og pinholekamera, samtidigt performede Lysholt Hansen flere gange om ugen offentligt på stranden, mens hun lod sig fotografiere fra alle hyttens fire sider.

Inde i hytten fremkaldte hun efterfølgende billederne både på stål og papir; værker, som efterfølgende er udstillet i andre sammenhænge blandt andet på Ringsted Galleriet i 2014. Lige nu kan papirværkerne aktuelt opleves i gruppeudstillingen Det Kameraløse Fotografi på Fotografisk Center i København, hvor Lysholt Hansen også vil fremføre performancen Dear Mary (Script).

I 2014 kunne man opleve udstillingen Dear Mary (steel) på Ringsted Galleriet. En udstilling, hvor Lysholt Hansen blandede live performance og radiatorer med 24 af pinhole-fotografierne på stål fra Sculpture by the Sea. Foto: NLH
I 2014 kunne man opleve udstillingen Dear Mary (steel) på Ringsted Galleriet. En udstilling, hvor Lysholt Hansen blandede live performance og radiatorer med 24 af pinhole-fotografierne på stål fra Sculpture by the Sea. Foto: NLH

Gamle værker bliver nye værker
Nanna Lysholt Hansens projekter er altså kendetegnet ved en gennemarbejdet og dog åben proces. De afsluttes i én form, men herefter atter vagt til live under nye omstændigheder for igen at blive ‘lukket’ – for en tid. Lukket som en magisk kasse, hvor indholdet er kendt, men dog kontinuerligt overrasker og vækker sig selv til live på ny.

Strandhytten fra Dear Mary-serien har samme funktion. Performancen er kendt og gennemarbejdet, det er på forhånd bestemt, at der skal tages billeder, men alligevel er det endelige resultat uforudsigeligt. Når dele af projektet vises i en ny sammenhæng, ændrer konteksten sig og dermed også værket.

Portfolio

Dear Mary (paper) #1-28, 2013 fra udstillingen Det Kameraløse Fotografi, Fotografisk Center, 2015. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (paper) #1-28, 2013 fra udstillingen Det Kameraløse Fotografi, Fotografisk Center, 2015. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Cyborgothics #1 (I am not programmed primarily for sexual pleasure but for defense), 2015. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Cyborgothics #1 (I am not programmed primarily for sexual pleasure but for defense), 2015. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (heaters), 2014. Detalje fra udstillingen Nanna Lysholt Hansen - Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (heaters), 2014. Detalje fra udstillingen Nanna Lysholt Hansen – Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (heaters), 2014. Live performance i forbindelse med udstillingen Nanna Lysholt Hansen - Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (heaters), 2014. Live performance i forbindelse med udstillingen Nanna Lysholt Hansen – Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (Steel), 2013-14 fra udstillingen Nanna Lysholt Hansen - Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (Steel), 2013-14 fra udstillingen Nanna Lysholt Hansen – Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Mary (paper) #27, 2013
Dear Mary (paper) #27, 2013
Dear Mary (Steel) #4, 2013
Dear Mary (Steel) #4, 2013
Dear Daugther / Organic Cyborg Stories (After Donna Haraway) #1, i forbindelse med Ghosts and Alter Egos, Itinerant_Sends_for_Itinerant, København, 2013. Live performance. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Dear Daugther / Organic Cyborg Stories (After Donna Haraway) #1, i forbindelse med Ghosts and Alter Egos, Itinerant_Sends_for_Itinerant, København, 2013. Live performance. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Video still fra The Return to Waight's Court, 2012-13.
Video still fra The Return to Waight’s Court, 2012-13.
Study for Crucifixion #1, 2012. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Study for Crucifixion #1, 2012. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Heater #2, 2011. Live performance i forbindelsen med RUNDGANG 2010, Det Kongelige Danske Kunstakademi, København. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Heater #2, 2011. Live performance i forbindelsen med RUNDGANG 2010, Det Kongelige Danske Kunstakademi, København. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Temporary Sculptures for Beijing Apartments #1-6, 2009-14 fra udstillingen Crossing the Line, Bristol Bienniale, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Temporary Sculptures for Beijing Apartments #1-6, 2009-14 fra udstillingen Crossing the Line, Bristol Bienniale, 2014. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Black Curtain, 2009. Live performance i forbindelse med udstillingen 5.8 M, Li Space, Beijing, 2009. Foto: Karen Patterson & Nanna Lysholt Hansen
Black Curtain, 2009. Live performance i forbindelse med udstillingen 5.8 M, Li Space, Beijing, 2009. Foto: Karen Patterson & Nanna Lysholt Hansen
Black Breath, 2008. Live performance i forbindelse med Forårsudstillingen 2008, Kunsthal Charlottenborg. Foto: Lise Borup & Nanna Lysholt Hansen
Black Breath, 2008. Live performance i forbindelse med Forårsudstillingen 2008, Kunsthal Charlottenborg. Foto: Lise Borup & Nanna Lysholt Hansen

Fakta

Udstilling

Det Kameraløse Fotografi

27 mar 2015 25 maj 2015

Rikke Ehlers Nilsson, Eli Ponsaing, Nicolai Howalt, Myne Søe-Pedersen, Marianne Engberg, Mads Gamdrup, Nanna Lysholt Hansen

Fotografisk Center Se kort og tider

Fakta

Nanna Lysholt Hansen er født i 1980 i Holstebro. I dag bor og arbejder hun i København og Athen. Hun er uddannet MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (2006-2011) og BFA fra Kingston University, Faculty of Art Design & Music, London (2002-2005). Hendes praksis spænder vidt og inkluderer foruden kunstprojekter også kuratering, samarbejdsprojekter og undervisning. I 2006 åbnede hun det kunstnerdrevne udstillingssted NLHspace på Vesterbro i København. Udvalgte udstillinger: 2015 - The Fight Club, Toves, København 2014 - Crossing the Line, Bristol Biennial 2014, Bristol - Nanna Lyholt Hansen - Dear Mary (Steel), Ringsted Galleriet - Nanna Lysholt Hansen - Dear Daughter, Saint-Valentin Epace d’Arts, Lausanne - Contingency of the Now #1, NLHspace, København - Fokus 14 / New Danish Video Art, Nikolaj Kunsthal 2013 - Dear Daughter/Organic Cyborg Stories, Nikolaj Kunsthal, København - Show & Tell - Kunsthal Charlottenborg København - Ghost & Alter Egos - itenerant_sends_for_itenerant Studio, København - Danish Dawn, Gold + Beton, Køln - Sculpture by the Sea 2013, Sculpture Biennial, Aarhus 2012 - Terrain Video - Territorium, Holstebro Kunstmuseum, Holstebro 2011 - When All You Got Is Given, 68 Square Metres Art Space, København - Anstrøg II, Galleri Christina Wilson, København - We are Grammar, Pratt Manhattan Gallery, New York 2010 - Nanna Lysholt Hansen - Black Curtain, Visual Space, 798 Art District, Beijing Nanna Lysholt Hansen kan aktuelt opleves på Fotografisk Centers gruppeudstilling Det Kameraløse Fotografi i Bygning 55 indtil den 25. maj 2015. Inspireret af Mary Willumsens fotografiske værker og skæbne i politiets hænder har Nanna Lysholt Hansen desuden produceret et manuskript til et tekstbaseret lydværk. Dette manuskript vil blive performet live af flere performere lørdag d. 23. maj kl. 14.