Ugens Kunstner – Rose Eken

19. september 2012

Rose Eken nørkler med broderiet, som guitaristen nørder med tonerne. Hun forvandler de flygtige sindstilstande, som musikken efterlader til visuelle kunstobjekter.

Metallica, 1981-2012 (Lars Ulrich), detalje, 2012. Pressefoto.

Rose Eken nørkler med broderiet, som guitaristen nørder med tonerne. Hun forvandler de flygtige sindstilstande, som musikken efterlader til visuelle kunstobjekter.


info

Fernisering hos MOHS exhibit fredag d. 21. sep. kl. 16-21. Bibliografi:

Mini monografi REMAKE/REMODEL, Rose Eken 2008 - 2010 er udgivet på Ekens eget forlag REPRINT.


Rose Eken. Foto: Kajsa Gullberg.
Rose Eken. Foto: Kajsa Gullberg.

Kunstneren Kort
Rose Eken er uddannet fra Royal College of Art i London og arbejder i flere medier såsom skulptur, broderi, miniature, tegning og video-installation. I Ekens kunstneriske univers kredses der omkring rockmusik, omkring dens fremfærden, omkring myterne og klichéerne og omkring musik som fællesnævner for en kulturel hukommelse.

Ved at trække på kollektive erindringer, på elementer og tegn hentet fra de sidste 60 års musikhistorie fremmaner Eken visuelt de stemninger og sindstilstande musikken efterlader.

Baggrund og praksis
Rose Eken opbygger en genkendelig verden med afsæt i rockkulturen, som dog aldrig bliver et 1:1 portræt. For Eken ændrer i skala og proportioner, skævvrider og forskubber. Hun gør det store trommesæt lillebitte i pap, og hun forstørrer den snuskede overstregede set-liste til store korsstingsbroderier på silke.

Sætliste (Jacob Rathje), 2009, korsstings broderi / bomuld på silke, 150 x 200 cm. Pressefoto.
Sætliste (Jacob Rathje), 2009, korsstings broderi / bomuld på silke, 150 x 200 cm. Pressefoto.

Eken genskaber objekter som fx en gaffarulle, en øldåse, et cigaretskod i glaseret keramik. Hun gør et nummer ud af alt det efterladte. Hun udstiller rodet og affaldet og alt det, der ellers ligger og flyder; tomme flasker, junkfood og krøllede smøgpakker i musikstudiet under optagelserne.

Den rebelske rockkultur portrætteres således med en særlig hengiven nidkærhed i uvanlige materialer som keramik, broderi og som miniaturer i pap, hvorved Eken fratager den noget af sin maskuline pondus, men hun giver den noget andet igen; en generøs feminin opmærksomhed.

Piss Factory, 2011, broderi/ bomuld på linned, 35 x 35 cm. Pressefoto.
Piss Factory, 2011, broderi/ bomuld på linned, 35 x 35 cm. Pressefoto.
Gloria (detalje), 2011, bomuld på silke, 35 x 35 cm. Pressefoto.
Gloria (detalje), 2011, bomuld på silke, 35 x 35 cm. Pressefoto.

Tid og tempo hænger uundgåeligt sammen med musik, og repetition og det processuelle er et særligt omdrejningspunkt igennem hele Ekens praksis. Det er netop tidens udfoldelse, det handler om: melodiens tempo, mellemspillet, rummet på pause – om de steder, som venter på at blive fyldt op af mennesker og leben (koncertscenen, baren, øvelokalet m.v.) – Og det handler om den tid, det tager at skabe det enkelte værk.

En musiker skal bruge tid, koncentration og tålmodighed for at blive god til at spille et instrument, et helt bestemt riff eller beat må indøves igen og igen, og denne samme tålmodige gentagelse og øve proces afspejles i hele Ekens produktion: ti små barstole, et hundrede trommesæt, titusinder korssting.

Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk
Værket METALLICA, 1981-2012, (2012) består af 197 miniature guitarer, basguitarer og 12 miniature trommesæt minutiøst udført i pap og tape. Alle er de detaljerede rekonstruktioner af det verdenskendte Heavy Metal band Metallica’s instrumenter fra bandets mere end 30 år lange karriere.

Metallica 1981-2012 (Hammet, Trujilio, Hetfield), 2012. Pressefoto.
Metallica 1981-2012 (Hammet, Trujilio, Hetfield), 2012. Pressefoto.
Metallica 1981-2012 (Lars Ulrich), 2012. Pressefoto.
Metallica 1981-2012 (Lars Ulrich), 2012. Pressefoto.

Metallica blev dannet i 1981 og er et af de mest succesfulde og indflydelsesrige heavy metal-bands i verden. Disse hundredvis af små bemalede papinstrumenter præsenteres side om side; på en mere end 10 meter lang hylde af pap – guitar efter guitar og selve volumen og repetitionen er med til at understrege en næsten tvangspræget form for dokumentation og/eller heltedyrkelse.

Hver enkelt guitar og trommesæt refererer tilbage til det originale instrument. De er dog på ingen måde tro kopier, men fanger selve essensen af instrumentet og fremstår herved mere som små portrætter af et helt specifikt band og dets historie – samtidig kan værket i sin helhed læses som et mere universelt portræt – en forunderlig musikhistorisk tidslinje i 3D.

Ved at dokumentere den meget maskuline og aggressive verden af heavy metal, mandehørm og guitar-rock i dukkehusstørrelse og i helt skrøbelige materialer som pap og tape mødes konstruktion og realitet i ’rummet’ mellem den virkelige verden og den intime fantasi – mellem rå maskulin guitar-energi og et mere skrøbeligt og feminint (miniature) univers. Herved lykkes det Eken at indfange både styrken og svagheden ved guitarheltens stjernestatus.

Portfolio

Drumhead (de Waal) 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (de Waal) 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Behncke), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Behncke), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Rudi), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Rudi), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Brito-Egana), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Drumhead (Brito-Egana), 2011, broderi/ bomuld på linned, 46 x 46 cm. Pressefoto.
Early Morning Melody, 2011, glaserer papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Early Morning Melody, 2011, glaserer papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Early Morning Melody, 2011, glaseret papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Foto: Jens Peter Engedal.
Early Morning Melody, 2011, glaseret papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Foto: Jens Peter Engedal.
Early Morning Melody, 2011, glaseret papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Foto: Jens Peter Engedal.
Early Morning Melody, 2011, glaseret papir -og stenstøjsler, størrelse varierer /næsten 1:1. Foto: Jens Peter Engedal.
Pedalboard, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer/næsten 1:1. Pressefoto.
Pedalboard, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer/næsten 1:1. Pressefoto.
Sittin’ on Top of the World, 2010, korsstings broderi / bomuld på silke, 150 x 200 cm og Piss Factory, Gloria, My Generation, 2011, broderi/ bomuld på silke, 35 x 35 cm. Pressefoto.
Sittin’ on Top of the World, 2010, korsstings broderi / bomuld på silke, 150 x 200 cm og Piss Factory, Gloria, My Generation, 2011, broderi/ bomuld på silke, 35 x 35 cm. Pressefoto.
Gaffa Tape, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Gaffa Tape, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Orange forlængerledning, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Orange forlængerledning, 2010, glaseret papirler, størrelse varierer /næsten 1:1. Pressefoto.
Because the Night (belongs to us), 2010©, videoinstallation med 9 originale soundtracks. Varighed: 07:35 min. Pressefoto.
Because the Night (belongs to us), 2010©, videoinstallation med 9 originale soundtracks. Varighed: 07:35 min. Pressefoto.
Music is the Healing Force of the Universe, 2010, pap, tape, ståltråd, akryl. Pressefoto.
Music is the Healing Force of the Universe, 2010, pap, tape, ståltråd, akryl. Pressefoto.
Uden Titel (100 Trommesæt) detalje, 2009, pap, tape, ståltråd, akryl, størrelse varierer. Foto: Torben Eskerod.
Uden Titel (100 Trommesæt) detalje, 2009, pap, tape, ståltråd, akryl, størrelse varierer. Foto: Torben Eskerod.

Fakta

Udstilling

Everything Louder Than Everything Else

21 sep 2012 20 okt 2012

Rose Eken

MOHS EXHIBIT Se kort og tider

Fakta

Rose Eken (f. 1976) bor og arbejder i København. Rose Eken har en Bachelor of Art, Edinburgh College of Art fra 1997-2001 samt en Master of Art, Royal College of Art, London fra 2001-2003. Rose Eken har boet og arbejdet i henholdsvis London, Berlin og New York. Hun har for nylig afsluttet et residency på ISCP-International Studio and Curatorial program i New York og et arbejdsophold på keramik værkstedet på Statens Værksteder for Kunst i København. I oktober er Eken blevet tildelt et arbejdsophold på Can Serrat i Barcelona, Spanien. Derudover er Rose Eken også aktuel med udstillingen Paper Match på Halmlageret på Carlsberg med fernisering fredag d. 21. sept., hvor Metallica-værket vil blive vist. Rose Ekens hjemmeside