Ugens Kunstner – Stig Brøgger
I en menneskealder har Stig Brøgger undersøgt den rolle billedet og det billedlige spiller for erfaringen af omverdenen.
I en menneskealder har Stig Brøgger undersøgt den rolle billedet og det billedlige spiller for erfaringen af omverdenen.
Baggrund og praksis
Gennem fem årtier har Stig Brøgger arbejdet med skulptur, maleri, installation og fotografi, som led i en inkluderende kunstnerisk undersøgelse af den rolle billedet og det billedlige spiller for vores erfaring af omverdenen.
Billedkunstens og erkendelsens forankring i både den sociale og den naturlige verden har fra begyndelsen været et omdrejningspunkt for Stig Brøgger, som tog aktiv del i de nye internationale strømninger i 1960’erne og 1970’erne, især popkunst, minimalisme, konceptkunst og land art.
Fra starten har arbejdet med maleri indtaget en betydningsfuld plads i Stig Brøggers produktion, ikke mindst i form af omfattende serier og installationer, som fx på udstillingerne Flora Danica på Statens Museum for Kunst (1990), og Plainthings på Maison du Danemark (1997).
I disse installationer, hvor geometrisk stringente former veksler med uregerlige farvemasser i et utal af kombinationer, diskuteres maleriets æstetiske erkendelsesmuligheder i dialog med samtidens flow af billeder og sprog.
Blandt Stig Brøggers arbejder med skulptur kan nævnes de sekskantede, såkaldte hexagon-skulpturer fra 1960’erne i dialog med datidens minimalisme, samt Platformprojektet (1969-1970), hvor Stig Brøgger opstillede og fotograferede en ‘entropisk skulptur’ forskellige steder i New York, og herigennem registrerede samspillet mellem objekt og omgivelser.
Projektet var en del af udstillingen Information på MoMA og blev efterfølgende indlemmet i museets samling. På udstillingen Who’s Afraid of a Monster, Randers Kunstmuseum (2002) blev actionfigurer og legetøjsbiler m.m. kombineret med forskellige grader af overmaling og andre teknikker, i en slags mikro-scenarier over det monstrøse i populærkulturen.
I 1974 stiftede Stig Brøgger, sammen med Hein Heinsen og Mogens Møller, Institut for Skalakunst. De tre kunstnere har sammen udført flere offentlige udsmykninger, bl.a. Stedet og skyggen (1976) ved Sjælsøskolen i Birkerød, Stjerne, Stjerneport og Stjernefragment (1980) til Aalborg Universitetscenter, Fredens Port (1982) på Nørrebro i København samt en totaludsmykning af Ollerup Gymnastikhøjskole (2004-07).
Nye værker
Stig Brøggers nye fotografier er fokuseret på landskaber, legetøjsfigurer, bygninger, neonskilte, julepynt, malerier, blomster, egne tidligere værker, film og tegnefilm, rejse-fotografier, billeder fra nettet og mange andre motiver fra det personlige til det almene, og fra Barnett Newman til Søren Spætte.
Fotografierne adskiller sig markant fra hinanden både farvemæssigt, stofligt, teknisk og i deres varierende afstand eller nærhed til motiverne. De veksler mellem kitsch og kritik, mellem dokumentarisme og psykedelisk æstetik, mellem forstads-tristhed og naturfascination.
De mange kontraster er samlet i en overordnet geometrisk struktur, som inviterer til at søge efter ligheder og sammenfald på kryds og tværs af billederne.
Fotoserien, som består af i alt 44 plancher med 6 fotografier på hver, minder om et kalejdoskop, hvor strukturen afhænger af den der ser, og hvor delene i princippet kan forbindes på uendeligt mange måder.
Fotografierne udgør som helhed et mangfoldigt og inkluderende katalog over livet i forstæderne, i direkte forlængelse af Stig Brøggers eget liv og tidligere værker.
Port Folio
Fakta
Suburban Life - Painting as Photography
22 feb 2013 23 mar 2013
Stig Brøgger
Galleri Susanne Ottesen Se kort og tider
Fakta
Stig Brøgger (f. 1941 i Slagelse) bor og arbejder i Vedbæk.
Studerede statskundskab ved Københavns Universitet 1960-67 og var tilknyttet Eks-skolen 1964-66.
I perioden 1970-75 var han lærer ved Kunstakademiets arkitektskole, og fra 1981-97 var han professor ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
Stig Brøggers CV
Udstillinger i udvalg
Anonymiteter (Lunds Kunsthal 1968), Ungdomsbienniale (Helsinki, 1968),
Festival 200 (Charlottenborg, 1969), Information (Museum of Modern Art, New
York, 1970), Prospekt 71: Projektion. Filme, Video, Diaserien, Photoprojekte
von 76 Künstlern (Städtische Kunsthalle Düsseldorf, Düsseldorf, 1971),
Projektion (Louisiana Museum of Modern Art, 1972), Ungdomsbiennale (Paris,
1971 og 1972), Art Danois 1945-1973 (Grand Palais, Paris, 1973), Biennale di
Venezia (Venedig, 1978), Moderna Museet (Stockholm, 1978), The Play of the
Unsayable (Wiener Secession, Wien, 1989 og Palais de Beaux Arts, Bruxelles,
1990), Sharjah Biennial (Sharjah, 2001), Kunst som ide: Konceptuelt fotografi
i Danmark 1965-1979 (Det kgl. Bibliotek, 2007), The Map is not the Territory
(Esbjerg Kunstmuseum, 2008) og Grundlag. Materialitet nr. 2 (jord) (Sorø
Kunstmuseum, 2013).
Udmærkelser
Statens Kunstfonds 3 årige arbejdslegat 1971-73.
Pris fra Einar Hansens Forskningsfond, Malmø 1988.
Eckersberg-medaljen 1991.
Livsvarig statsydelse til kunstnere på finansloven 1991.
Wilhelm Pachts Kunstnerlegat 1993.
Thorvaldsen medaljen 1998.
Hæderslegat fra Ole Haslunds Fond 2003.
Bibliografi i udvalg
Øystein Hjort: "Stig Brøgger og det fotografiske billede", Morten Bo & Stig
Brøgger, Sophienholm, 1979.
Else Marie Bukdahl: "Det uforudsigeliges grænser", Some Works, Sophienholm,
1987.
Jean-François Lyotard: Flora Danica. La secession du geste dans la peinture de
Stig Brøgger. Galilée, 1997.
Carsten Juhl: "More More and Still Not Satisfied", Plainthings, Maison du
Danemark, 1997.
Andreas Brøgger: "Who's Afraid of a Monster", Stig Brøgger, Randers
Kunstmuseum, 2002.
Mikkel Bogh: "Make up your mind", Passepartout nr. 26, 2006.
Repræsenteret på
Repræsenteret på bl.a. Museum of Modern Art, New York, Moderna Museet,
Stockholm, Sonja-Henie Kunstcenter, Oslo, og de fleste danske kunstmuseer.