Ugens kunstner – Trine Boesen

Trine Boesens sammensatte, vildtvoksende og dynamiske univers folder sig ud både indenfor og udenfor billedrammerne.

Trine Boesen: Map II. Acryl og blyant på birkefiner. 122X244 cm, 2013

Trine Boesens sammensatte, vildtvoksende og dynamiske univers folder sig ud både indenfor og udenfor billedrammerne.

”Psykedelisk”, tænker man måske, når man første gang bliver suget ind et af Trine Boesens malerier og slynges åndeløst rundt mellem vildtvoksende ornamentik og stærke, syrede farver i et univers, hvor alle vante skalaforhold er ophævet, og der opstår nærkontakt mellem ellers uforenelige og adskilte ting.

Hendes sammensatte univers er dog svær at placere i veldefinerede stil- og genrekategorier som ’psykedelisk kunst’, ’fantasymaleri’ eller ’realisme’, for der er islæt af dem alle i hendes kunst.  Som en første beskrivelse af Trine Boesens malerier vil man derfor bedre kunne kalde dem for hybrider.

I en strøm af billeder
Trine Bosens maleri vil blæse og have mel i munden. Det holder fast på maleriets sanselighed og kolorisme, men det insisterer samtidig på, at maleriet hænger sammen med de teknisk reproducerbare billedformer, som dominerer vor tids visuelle kultur.

Trine Boesens malerier en slags indirekte signalement af den visualitet og almene billedkultur, den er rundet af – en billedkultur, hvor billeder er tilgængelige i overflod, og hvor det nærmest er umuligt ikke at blive suget ind i deres malstrøm dagligt.

Den motiviske overflod i Boesens billeder sender således et signal om billeders dominans og tilgængelighed i vores kultur. Boesen konstruerer sig frem til en motivisk detaljerealisme ved at benytte en slags collageteknik, hvor motivstumper fra forskellige eksisterende billedkilder stykkes sammen til en ny virkelighed – tilmed medieret gennem yderligere en billedteknologi, overheadprojektoren, Boesens uundværlige arbejdsredskab.

I modsætning til collagen, tenderer maleriet og tegningen dog mod at udjævne overgangene mellem fragmenterne, så vi næsten ikke tænker over de motiviske sammensyninger, men tværtimod oplever et Boesen-maleri som en slags totalitet, én billedverden.

Ud over kanten
Trine Boesen arbejder også med det fysiske rum omkring billederne. Hun har ved flere lejligheder åbnet billedrummet ud mod beskueren ved at bruge installationskunstens virkemidler – bla. ved at forlænge deres motiver ud i omgivelserne ved hjælp af illusionistisk vægmaleri.

I The Wish (2007) fortsatte de hvirvlende løse brædder deres eksplosion uden for billedformatet og Frisk pust fra kosmos var et egentligt vægmaleri udført i og til en af Kunsthal Charlottenborgs udstillingssale i forbindelse med vægmaleriudstillingen Til vægs i 2009.

Trine Boesen: Et frisk pust fra cosmos. Acryl og blyant på væg, 5X10 m, Fra udstillingen Til vægs Kunsthal Charlottenborg, 2009. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Et frisk pust fra cosmos. Acryl og blyant på væg, 5X10 m, Fra udstillingen Til vægs Kunsthal Charlottenborg, 2009. Foto: Peter Misfelt

Ved at lade maleriet brede sig ud fra et hjørne, forbandt Boesen sit billede med lokalet på en måde, som skabte rum. Maleriet slog på illusionistisk vis hul i muren og åbnede et kik ud mod kosmos, hvorfra et ´frisk pust´ strømmede ind i form af runde røde kugler ledsaget af skilte, møtrikker, stjerner og andre objekter.

Kunstværkets tid
Et af installationskunstens kendetegn er, at den udstrækker oplevelsen af kunstværket i tid. Dette træk udnytter Trine Boesen bevidst, når hun iscenesætter sine malerier installatorisk.

Læg dertil, at hendes detaljerealisme og de overraskende sammensyninger af motivelementer også er med til at få beskueren til at dvæle nysgerrigt og undersøgende ved værket.

Selvom hendes dynamiske kompositioner umiddelbart sender signaler om et højhastighedsliv i overhalingsbanen, som det f. eks. ses i The Bridge (2010), støtter detaljeringsgraden den langsomme fordybelse. Boesens billeder fungerer således som en slags krydsningspunkt for forskellige tidsligheder: det langsomme og det hurtige, det stillestående og det bevægede.

Kulturelle hybrider indeholder altid spændinger, og Boesens hybride verdener i særdeleshed. Rent oplevelsesmæssigt kan de afsætte en spænding i beskueren mellem ’her’ og ’der’ – mellem beskuerens reale rum og kropslige tilstedeværelse ’her og nu’ og billedets illusionistiske rum, der fremsuggererer en anden tid og et andet sted.

Trine Boesen: Et andet sted fra udstillingen iews fra udstillingen Stedet er rummet på Den Frie 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Et andet sted fra udstillingen iews fra udstillingen Stedet er rummet på Den Frie 2013. Foto: Peter Misfelt

Trine Boesen: Map I Acryl og blyant på birkefiner. 122X244 cm, 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Map I Acryl og blyant på birkefiner. 122X244 cm, 2013. Foto: Peter Misfelt

Trine Boesen: Map II. Acryl og blyant på birkefiner. 122X244 cm, 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Map II. Acryl og blyant på birkefiner. 122X244 cm, 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo I 120x110 cm. acryl og blyant på lærred. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo I 120×110 cm. acryl og blyant på lærred. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo II 120x110 cm. acryl og blyant på lærred. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo II 120×110 cm. acryl og blyant på lærred. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo VI 120x110 cm. acryl og blyant på lærred. 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ufo VI 120×110 cm. acryl og blyant på lærred. 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Jord, luft, ild og vand. 210x 350 cm. Aryl og blyant på lærred, 2013. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Jord, luft, ild og vand. 210x 350 cm. Aryl og blyant på lærred, 2013. Foto: Peter Misfelt

Trine Boesen: Things that matter a lot. Gallery Christoffer Egelund. Installation 5x 8 m. Maleri på væg. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Things that matter a lot. Gallery Christoffer Egelund. Installation 5x 8 m. Maleri på væg. Foto: Peter Misfelt

Trine Boesen: Ghost II. Akryl på lærred.190x190cm. 2010. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Ghost II. Akryl på lærred.190x190cm. 2010. Foto: Peter Misfelt

Trine Boesen: Something Golden Akryl og blyant på lærred og på væg.  Maleri 90 i diameter. Installationsview, 2012. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Something Golden Akryl og blyant på lærred og på væg. Maleri 90 i diameter. Installationsview, 2012. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: The brigde.120X135cm. acryl, blyant sticker og glimmer på lærred, 2009. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: The brigde.120X135cm. acryl, blyant sticker og glimmer på lærred, 2009. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: The Wish. Acryl på lærred. 50X50 cm, 2007. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: The Wish. Acryl på lærred. 50X50 cm, 2007. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Mind read me. Acryl og blyant på lærred. 215X190 cm, 2007. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Mind read me. Acryl og blyant på lærred. 215X190 cm, 2007. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Everybody Everywhere. Acryl på lærred og maleri på væg. 160x160cm. Fra udstillingen  Maleri uden grænser, Esbjerg Kunstmuseum, 2006. Foto: Peter Misfelt
Trine Boesen: Everybody Everywhere. Acryl på lærred og maleri på væg. 160x160cm. Fra udstillingen Maleri uden grænser, Esbjerg Kunstmuseum, 2006. Foto: Peter Misfelt

Fakta

#2

20 okt 2013

Trine Boesen

Format artspace Se kort og tider

Fakta

Trine Boesen er født i 1972 i Gl.Rye og uddannet på Det Jyske Kunstakademi 1995-97 og Det Kongelige Danske Kunstakademi 1997-2002.

Trine Boesen bor og arbejder I København.

Hun er bl.a. repræsenteret ved Nordjyllands Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, Ny Carlsberg Fondet, ARoS, Nykredit og Albert Knox., New York.

Trine Boesen er aktuel med #2 med nye grafiske værker hos Format Artspace frem til 20. Okt.

Hun står desuden foran en stor soloudstilling på Trapholt i 2014.

www. trineboesen.com

Se mere om tidligere solo-udstillinger her

Pittura immedia: Peter Weibel: Pittura Immedia: Painting in the 90s