Ugens kunstnere – Vinyl-Terror & -Horror

Af
2. december 2015

Bag det frygtindgydende navn står Camilla Sørensen og Greta Christensen. Deres værker indbefatter elementer fra både billedkunst, musik og scenografi.

Vinyl-Terror & Horror i live-performance, Ausland, Berlin. Foto: Ulf Dalvad Berthelsen.

Bag det frygtindgydende navn står Camilla Sørensen og Greta Christensen. Deres værker indbefatter elementer fra både billedkunst, musik og scenografi.

Af
2. december 2015


info

Vinyl-Terror & -Horror er desuden aktuelle med værket Inside Out hos Gether Contemporary indtil den 19. december 2015.

Bag det frygtindgydende navn Vinyl-Terror & -Horror står Camilla Sørensen og Greta Christensen. De mødte hinanden på Det Kgl. Danske Kunstakademis grunduddannelse tilbage i 2001. Deres værker har et unikt udtryk, som ofte indbefatter elementer fra både billedkunst, musik og scenografi, og de arbejder med en kunstnerisk praksis, der fokuserer på forholdet mellem lyd og objekt.

Vinyl-Terror & -Horror. Greta Christensen (tv.) og Camilla Sørensen. Foto: Jan Søndergaard
Vinyl-Terror & -Horror. Greta Christensen (tv.) og Camilla Sørensen. Foto: Jan Søndergaard

Vinylpladen er et gennemgående element i duoens produktion. Deres tilgang til vinylen og til lyd og musik tager afsæt i en visuel og skulpturel praksis, hvor dekonstruktionen og omarrangeringen af vinylmediet karakteriserer lydsiden af duoens installatoriske værker. I Vinyl-Terror & -Horrors hænder omformes vinylen til noget nyt gennem direkte og konkret manipulation, når de klipper og skærer plader op og sammensætter dem på ny. På den måde er referencen til det analoge lydunivers af grundlæggende betydning i deres arbejder, lige meget om der er tale om livekoncerter, performances eller installationer.

Vinylterror

Vinyl-Terror & -Horros værker tager afsæt i en skulpturel/performativ praksis, hvor grænserne mellem scenografi, musik og billedkunst er udviskede. Et bærende element, både i forhold til duoens koncerter og installationer, er, at lyden altid refererer tilbage til det medie, der afspiller den. Til koncerterne via pladespilleren og i installationerne via højtaleren. Dette ses f.eks. i installationen ’Tanz mal wieder’ fra 2015, som i øjeblikket kan opleves på Horsens

Tanz Mal Wieder Cover. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Tanz Mal Wieder Cover. Foto: Vinyl-Terror & -Horror

Kunstmuseum. Installationen opleves bag et sort forhæng, der er med til at understrege værkets iscenesatte karakter. I et virvar af ledninger, et sunket klædeskab, pladespillere og andet hi-fi udspiller der sig en historie omkring beskueren.

Installationen består af en række skulpturer lavet af blandt andet ombyggede pladespillere med dekonstruerede vinyler; Nogle er skåret op og sat sammen på ny, mens andre kun eksisterer i små stumper. Andre skulpturelle elementer består af forskellige højtalere, der har ændret form og funktion, i forhold til den lyd de udsender, og de får hver sin karakterfulde rolle i det samlede handlingsforløb.

Når pick-up nålene nådesløst kører hen over vinylernes riller skabes lyde, der får hårene til at rejse sig på armene af vinylelskere – dette i sammenspil med en dunkel og filmisk lydside, som er skabt af sammensatte lydspor fra diverse horrorfilm og lydspor fra en tysk ’Tanz mal wieder’-lp-plade med dertilhørende pladespiller, der danser sin egen mekaniske walz med pladen.

Lyden som bærende element
Selvom Vinyl-Terror & -Horrors afsæt er lyden, arbejder de med udgangspunkt i materialer, situationer og skulpturer, der i nogle tilfælde står tilbage uden et direkte tilhørende lydbillede. På Gl. Holtegaard kunne man i 2012 opleve skulpturen ’Grosser springbrunnen mit fontäne.. – Cheers!- for the last time’. En personbil var parkeret oppe i et springvand med vindusviskerne tændte.

Großer Springbrunnen mit Fontäne - cheers for the last time, Gl. Holtegaard, 2013. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Großer Springbrunnen mit Fontäne – cheers for the last time, Gl. Holtegaard, 2013. Foto: Vinyl-Terror & -Horror

Vandet blev ledt gennem plastik slanger over på ruden, ud gennem en vandhane og igennem en champagne flaske – alle skulpturelle manifestationer af vand lydeffekter fra en lp-plade til filmamatører. Lyden er for Vinyl –Terror & -Horror altid en vigtig del af processen i arbejdet med skulptur, som Greta Christensen udtaler:

”Lyden er et super-vigtigt element i vores praksis, og oftest er det udgangspunktet for vores arbejde – også selvom det ikke er repræsenteret i det færdige værk. Jeg synes ikke rigtig, man kan skille lyd og skulptur af, fordi begge dele spiller en lige stor rolle.”

Portfolio

A certain level of reality, Viborg Kunsthal, 2015. Video: Viborg Kunsthal
Vinyl-cut. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Vinyl-cut. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Tanz Mal Wieder, detalje. Foto: Anders Bigum
Tanz Mal Wieder, detalje. Foto: Anders Bigum
Tanz mal wieder, Gether Contemporary. Video: Anders Bigum
They call it an accident, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
They call it an accident, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
Let go of my finger, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
Let go of my finger, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
The Host, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
The Host, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard
The Host, Gl. Holtegaard, 2014. Video: Ander Bigum
Collage. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Collage. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Collage. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Collage. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Adaptation, Die Raum, Berlin, 2011. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Adaptation, Die Raum, Berlin, 2011. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Gestures i samarbejde med dr. nexus, Museet for Samtidskunst, 2010. Foto: dr. nexus
Gestures i samarbejde med dr. nexus, Museet for Samtidskunst, 2010. Foto: dr. nexus
Unloading, detalje, Spanien 19C, Aarhus, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Unloading, detalje, Spanien 19C, Aarhus, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Defining space i samarbejde med dr. nexus, Attendorner Kulturstipendium, 2008. Foto: dr. nexus
Defining space i samarbejde med dr. nexus, Attendorner Kulturstipendium, 2008. Foto: dr. nexus
Defining space i samarbejde med dr. nexus, Attendorner Kulturstipendium, 2008. Foto: dr. nexus
Defining space i samarbejde med dr. nexus, Attendorner Kulturstipendium, 2008. Foto: dr. nexus
Noizemachine Tour Truckers ongoing radshow i samarbejde med dr. nexus, Berlin, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Noizemachine Tour Truckers ongoing radshow i samarbejde med dr. nexus, Berlin, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Noizemachine Tour Truckers ongoing radshow i samarbejde med dr. nexus, Berlin, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Noizemachine Tour Truckers ongoing radshow i samarbejde med dr. nexus, Berlin, 2008. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Exit, Charlottenborg, 2007. Foto: Vinyl-Terror & -Horror
Exit, Charlottenborg, 2007. Foto: Vinyl-Terror & -Horror

Fakta

Udstilling

Tanz mal wieder

2 okt 2015 10 jan 2015

Vinyl-terror & -horror

Horsens Kunstmuseum Se kort og tider

Fakta

Vinyl –Terror & -Horror består af kunstnerne Camilla Sørensen (f. 1978, Lemvig) og Greta Christensen (f. 1977, Haderslev). De er begge uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2008; i dag bor og arbejder de i Berlin. Se Vinyl-Terror & -Horrors CV her