Vinyl-Terror & -Horror

Vinyl, Terror & Horror

Bag det frygtindgydende navn Vinyl-Terror & -Horror står Camilla Sørensen og Greta Christensen. De mødte hinanden på Det Kgl. Danske Kunstakademis grunduddannelse tilbage i 2001. Deres værker har et unikt udtryk, som ofte indbefatter elementer fra både billedkunst, musik og scenografi, og de arbejder med en kunstnerisk praksis, der fokuserer på forholdet mellem lyd og objekt.

Vinyl-Terror & -Horror
Kunstner

Om
Vinyl –Terror & -Horror består af kunstnerne Camilla Sørensen (f. 1978, Lemvig) og Greta Christensen (f. 1977, Haderslev). De er begge uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2008. Bor og arbejder i Berlin.

Primær medier
Lyd, Installation


Vinyl -terror & -horror er et samarbejde mellem Camilla Tygstrup Sørensen (f.1978) og Greta Dahl Christensen (f. 1977), begge med afgang fra Kunstakademiet I København 2007/2008. De har arbejdet sammen siden 2001, de seneste 15 år med base i Berlin.

Duoens projekter fokuserer på forholdet mellem objekter og lyd. De laver både live koncerter, skulpturer og installationer. Lyden bruges til at skabe en fortælling, der forholder sig til det udstyr, det spilles på, eller den situation, det foregår i. De bruger mange forskellige materialer i deres værker: store mængder hi-fi-udstyr, teknik og møbler, der sættes ind i uventede sammenhænge, ledsaget af overrumplende lydeffekter. Værkerne er på én gang både en fluktuerende lydinstallation, et medie, instrument-mageri og en potentielt alternativ boform. Derved lægger duoen sig i forlængelse af for eksempel de italienske futuristers intonarumorier eller Dada og fluxuskunstens brug af lyde som forlæg til deres værker. Vinyl -terror & -horror har desuden udgivet flere plader.

Vinylpladen er et gennemgående element i duoens produktion. Deres tilgang til vinylen og til lyd og musik tager afsæt i en visuel og skulpturel praksis, hvor dekonstruktionen og omarrangeringen af vinylmediet karakteriserer lydsiden af duoens installatoriske værker.

I Vinyl-Terror & -Horrors hænder omformes vinylen til noget nyt gennem direkte og konkret manipulation, når de klipper og skærer plader op og sammensætter dem på ny. På den måde er referencen til det analoge lydunivers af grundlæggende betydning i deres arbejder, lige meget om der er tale om livekoncerter, performances eller installationer.

Vinyl-Terror & -Horros værker tager afsæt i en skulpturel/performativ praksis, hvor grænserne mellem scenografi, musik og billedkunst er udviskede. Et bærende element, både i forhold til duoens koncerter og installationer, er, at lyden altid refererer tilbage til det medie, der afspiller den. Til koncerterne via pladespilleren og i installationerne via højtaleren.