Catherine Christer Hennix

Catherine Christer Hennix (1948–2023) blev født i Stockholm og fordybede sig tidligt i musikken, blandt andet som trommeslager. Hun blev også et af de tidlige medlemmer af Elektronmusikstudion (EMS), hvor hun komponerede for stormaskiner, samtidig med at hun studerede biokemi, lingvistik og matematisk logik. Under en rejse til New York i 1968 blev hun introduceret […]

Kunstner

Catherine Christer Hennix (1948–2023) blev født i Stockholm og fordybede sig tidligt i musikken, blandt andet som trommeslager. Hun blev også et af de tidlige medlemmer af Elektronmusikstudion (EMS), hvor hun komponerede for stormaskiner, samtidig med at hun studerede biokemi, lingvistik og matematisk logik.
Under en rejse til New York i 1968 blev hun introduceret til downtown-scenen og centrale skikkelser som John Cage og Walter De Maria, men mødet med La Monte Young året efter blev det mest betydningsfulde. Gennem ham fik hun kontakt med mesteren af hindustansk raga, Pandit Pran Nath, hvis lærdom stærkt formede hendes dybe engagement i den hindustanske kunstmusik, samt med Henry Flynt, en livslang samarbejdspartner. Hennix tilbragte lang tid i New York, flyttede senere til Amsterdam og Berlin og boede frem til sin bortgang i Istanbul.
Hendes første store udstilling, ”Topos and Adjoints”, fandt sted på Moderna Museet i Stockholm i 1976 og præsenterede en samling stålkulpturer, sinustonekompositioner, projektioner samt den ledsagende tekst “Notes on Topos and Adjoints”. Ved siden af denne formative udstilling – som påvirkede mange af hendes senere værker – opførte hun også egne kompositioner sammen med værker af La Monte Young og Terry Riley under Brouwer’s Lattice, en flerdages festival som hun arrangerede sammen med kurator Ulf Linde.