En af verdenskunstens betydeligste stemmer, Ai Weiwei, er rykket ind på Ordrupgaard med installationen Water Lilies #1 (2022).
Det spektakulære værk består af over 650.000 legoklodser, og med en imponerende længde på 15 meter udgør det Ai Weiweis største legoværk til dato. Den enorme installation rematerialiserer et af impressionismens mest ikoniske malerier, nemlig Claude Monets tilsvarende monumentale billedfrise Water Lilies (1914-26), der i dag befinder sig på MoMA i New York. Men hvor Monet i sit skønhedssøgende åkandemaleri udelukker enhver hentydning til sit eget sorgfulde liv, åbner Ai Weiwei op for fortællingen om de formative barndomsår med faren i en kinesisk arbejdslejr via en indbygget sort dør blandt de farvestrålende åkander. Udstillingen vil således vise, hvordan Monets maleri fletter sig ind i Ai Weiweis gribende livshistorie for at genopstå på ny i et opgør med den systematiske undertrykkelse af ytringsfriheden, som den i dag eksilerede kunstner og hans far før ham har mærket på krop og sjæl i hjemlandet Kina.
I Water Lilies #1 har Ai Weiwei (f. 1957 i Beijing) erstattet Monets udsøgte penselstrøg og farvepalet med massefabrikerede plastikklodser i 22 prædefinerede pangfarver. Og hvor Monets maleri bringer en næsten overjordisk skønhed frem, som den tog sig ud i den franske malers have i Giverny i begyndelsen af det 20. århundrede, har Ai Weiwei rekonstrueret et foruroligende mørkt hul blandt åkanderne. Det repræsenterer døren til den jordhule, hvor Ai Weiwei måtte gennemleve fem år af sin barndom uden lys og vand sammen med sin far, den berømte digter Ai Qing. Han var blevet sendt i eksil i Xinjiang-provinsens ørken – også kaldt ”lille Sibirien” – som et resultat af anti-højrekampagnen under det kommunistiske styre. Om dette barndommens sorte hul i den paradisiske have fortæller Ai Weiwei: ”Alle mine værker er knyttet til min personlige historie. Jeg ville aldrig skabe et værk alene for skønhedens skyld. For mig opstår skønhed ud af de personlige kampe.” I installationen drager Ai Weiwei tillige paralleller mellem farens fængsling i 1930’erne og dernæst sin egen indespærring i 2011, hvor han tilbragte 81 dage i et, med hans egne ord, ”sort hul”, uden formel sigtelse.
I en video skabt specielt til udstillingen åbner Ai Weiwei op for sin fængslende familiehistorie, der har formet ham som menneske og som den systemkritiske aktivist og verdenskunstner, han er i dag. Med det dybereliggende politiske budskab taler udstillingen dermed ind i den aktuelle debat om ytringsfrihed og systematisk censur. Stor skønhed og sorg, kunst og politik, fortid og nutid flyder ind og ud mellem hinanden i Ai Weiweis på én gang legende og alvorstunge rekonstruktion af Monets åkander.
Kilde:
Ordrupgaard
Ordrupgaard