Tre magnetbånd bevæger sig i forskellige længder gennem rummet, spændt ud fra kroge på vægge og loft. Installationen præsenterer en opstilling af apparater, der som i et band, hver spiller sin rolle.
Båndene afspilles i et kontinuerligt loop. Det samme forløb gentages, men med små forskydninger, der gør, at lydbilledet hele tiden forandres.
Lyden er elektronisk skabt og bevæger sig i droner og gentagelser, som inviterer til en trancelignende opmærksomhed. Det er ikke en komposition med en begyndelse og slutning. Den henviser til en mere cirkulær forståelse af tid og krop.
Lydsystemet består bla. af højtalere beklædt med scagliola. Det er et materiale, der kan ligne marmor, men i virkeligheden er noget andet. Formgivningen understreger, at lyd altid henviser til et objekt, og at højtaleren ikke er et neutralt apparat.
Båndene og båndafspillerne bærer en aura af nostalgi. Teknologien er blevet erstattet med mere kompakte lagringsmetoder, men her lagrer den altså ikke kun lyden. Samtidig kan båndenes bevægelse læses som en kropslig tilstedeværelse. De spreder sig som tråde eller tarme, der forbinder forskellige tider og tilstande, som en ud-af-kroppen-oplevelse.
Ophængingen af de forskellige bånd og højtalere illustrerer deres lyd: diskanten hænger øverst, mellemtonerne er placeret i midten af rummet, og bassen står på gulvet.
Udstillingen væver sig ind i TITLEDs program, hvor fokus hidtil har været på kunstneriske svar og gensidige forbindelser over tid. I dette værk opleves et øjensynligt lukket kredsløb, men som måske i virkeligheden indeholder en åbning til at forbinde til andre sammenhænge.
Højtalernes udformning er skabt af Anna Samsøe.
Udstillingen er støttet af Københavns Kommune - Rådet for visuel kunst
Kilde:
TITLED
TITLED