Det skal du se! Uge 32

5. august 2025

Hvordan formes det moderne menneske? Hvilke samtaler udfolder sig mellem en svulmende membran og en smidig baby? Og hvad sker der, hvis man vælger aldrig at ankomme, men altid forblive i bevægelse? Velkommen til Det skal du se! Uge 32, hvor dette er nogle af de spørgsmål kunsten stiller.

Julie Østengaard. MADE TO BREAK. Regelbau 411.

Hvordan formes det moderne menneske? Hvilke samtaler udfolder sig mellem en svulmende membran og en smidig baby? Og hvad sker der, hvis man vælger aldrig at ankomme, men altid forblive i bevægelse? Velkommen til Det skal du se! Uge 32, hvor dette er nogle af de spørgsmål kunsten stiller.

Redaktionen anbefaler her en håndfuld kunstudstillinger, aktuelle i uge 32. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
I sommerferien åbnede Regelbau 411 dørene til MADE TO BREAK - en installatorisk fortolkning af Julie Østengaards kommende album Slug Barbie der undersøger, hvordan det moderne menneske formes, forbruges og nedbrydes i en virkelighed domineret af præstation, forbrug og selviscenesættelse.
Værkerne bevæger sig mellem det absurde og det genkendelige med en dekonstrueret tilgang til form og narrativ, der opstår i fragmenter og abrupte brud. I et overeksponeret og satirisk univers, der trækker på mainstream- og internetkultur, iscenesættes lyd, mekanik, bearbejdede objekter og video i koreograferede scenarier.
I Nexø afholder SOL gruppeudstilling, og her stilles blandt andet spørgsmålet: Hvilken samtale udfolder sig mon mellem en svulmende membran fyldt med utydeligt sediment, en smidig baby der kigger ud gennem jernstænger og en sammenfaldet figur med en pind op i røven? Kom og se Nina Beier’s Baby (2018), Simon Dybbroe Møller’s Baby I (2023) og Kirsten Ortwed’s Untitled (1985).
Udstillingen kan opleves indtil d. 14 september, og har fernisering den 9 august kl. 14.
Simon Dybbroe Møller
Baby I, 2022. Foto: Andrea Rosetti
Simon Dybbroe Møller Baby I, 2022. Foto: Andrea Rosetti
I installationen Loop, Trance, and the Unknown Experience udforskes lydens kredsløb og potentiale for forvandling i gentagelsen.
Tre magnetbånd bevæger sig i forskellige længder gennem rummet, spændt ud fra kroge på vægge og loft. Installationen præsenterer en opstilling af apparater, der som i et band, hver spiller sin rolle.
Båndene afspilles i et kontinuerligt loop. Det samme forløb gentages, men med små forskydninger, der gør, at lydbilledet hele tiden forandres.
Lyden er elektronisk skabt og bevæger sig i droner og gentagelser, som inviterer til en trancelignende opmærksomhed. Det er ikke en komposition med en begyndelse og slutning. Den henviser til en mere cirkulær forståelse af tid og krop. Båndene og båndafspillerne bærer en aura af nostalgi.
Teknologien er blevet erstattet med mere kompakte lagringsmetoder, men her lagrer den altså ikke kun lyden.  I dette værk opleves et øjensynligt lukket kredsløb, men som måske i virkeligheden indeholder en åbning til at forbinde til andre sammenhænge. Udstillingen kan ses på TITLED til og med den 22 august, og har fernisering den 8 august kl. 17.
<i>Loop, Trance, and the Unknown Experience</i>. Foto: Andreas Stoubye Johansen.
Loop, Trance, and the Unknown Experience. Foto: Andreas Stoubye Johansen.
Med soloudstillingen 15:40 GO WEST præsenterer billedkunstneren Michael Mørk en række nye værker, der i deres tematik kredser om identitet, længsel og rejsens dobbelthed som både fysisk bevægelse og eksistentiel tilstand.
Udtrykket "GO WEST" refererer til det 19. århundredes amerikanske ekspansionsdrøm. En opfordring til at drage vestpå mod nye horisonter, muligheder og rigdom. Men Michael Mørk trækker også på ordets dobbelte betydning. "Go west" som i daglig tale kan betyde at gå til grunde, miste alt, forsvinde. Dermed spejler titlen både håbet og risikoen, friheden og sårbarheden, som følger med enhver søgen efter noget andet og mere. "15:40" refererer desuden til en togafgang fra Ikast mod Aarhus og København – en retning mod øst. Kunstneren foreslår imidlertid at vende blikket vestpå i stedet.

I et stramt formsprog, der balancerer mellem det konceptuelle og minimalistisk æstetisk, undersøger Michael Mørk, hvad det vil sige at forlade sin baggrund for at skabe sig selv på ny. Hvad der sker, når man vælger at blive i bevægelsen og aldrig "ankomme". Med subtile referencer til populærkultur åbner han for en refleksion over, hvad det vil sige at være på vej og aldrig helt vide, hvorhen. Værkerne taler både ind i en personlig fortælling og en mere universel erfaring. Udstillingen kan ses på KUNSTPAKHUSET til den 21 september, og har fernisering den 9 august kl. 13.
Foto: Michael Mørk, Midtwest, fritstående maleri: maling på krydsfiner, 259x592 cm
Foto: Michael Mørk, Midtwest, fritstående maleri: maling på krydsfiner, 259x592 cm
Uge 32 byder også på åbningen af Maja Sisse Sørensen: Solbarn. Bornholmske Maja henter inspiration fra havet og naturen under overfladen. Hendes håndbyggede skulpturer og keramiske relieffer afspejler temaer som udryddelse, transformation og ærbødighed for skrøbelige økosystemer i den antropocæne æra.
Hendes værker er dristige i skala, men alligevel stille i tilstedeværelse – de fremstår, som om de er gravet op fra havbunden, formet af tid, salt og fantasi. De står som poetiske påmindelser om, hvad vi mister, og hvad der måske stadig kan bevares. Udstillingen varer til 25 august og har fernisering den 5 august kl. 15 - 18.
Maja Sisse Sørensen at Galeria 18. Photo: Karen Dulong
Maja Sisse Sørensen at Galeria 18. Photo: Karen Dulong
Photo: Kevin Westenberg. Black-and-white collage created in 2025, based on photographs of D-A-D in drag. 107 × 157 cm.
Photo: Kevin Westenberg. Black-and-white collage created in 2025, based on photographs of D-A-D in drag. 107 × 157 cm.
Galleri MAXUS101
Gruppeudstilling: Foul Feelings
7 aug - 7 sep 2025
Det skal du se! Uge 32 slutter af med Gruppeudstilling: Foul Feelings hos Maxus 101.
40 analoge negativer indfanger bandet i øjeblikket mellem transformation og nærvær – i et rum, hvor intimitet og attitude sameksisterer.
Westenbergs værk er en del af en større visuel collage skabt af 18 internationale samtidskunstnere – både nye stemmer og etablerede navne – hvor hvert værk bidrager til et fælles sprog for det, vi normalt er hurtige til at afvise: det usikre, det porøse, det virkelige. I udstillingens centrum står Kevin Westenberg (USA) med et hidtil usete værk: en sort-hvid collage på 107 × 157 cm skabt i 2025, baseret på hans ikoniske fotografier af D-A-D i drag – optaget i et improviseret backstage-område i udkanten af København i 2011. Udstillingen kan opleves til og med 7 september, og har fernisering 7 august 17-21.