Arthur Jafa: Magnumb

21 apr - 31 okt 2021

Til april åbner Louisiana en udstilling med den amerikanske kunstner Arthur Jafa (født 1960 i Tupelo, Mississippi). Jafa betragtes som en af de absolut væsentligste kunstnere netop nu.

Detalje af installation: Large Array, 2020. Foto: Anders Sune Berg.

Til april åbner Louisiana en udstilling med den amerikanske kunstner Arthur Jafa (født 1960 i Tupelo, Mississippi). Jafa betragtes som en af de absolut væsentligste kunstnere netop nu.


info

Arthur Jafa: Magnumb21 apr - 31 okt 2021

Detalje af installation: Large Array, 2020. Foto: Anders Sune Berg.

Til april åbner Louisiana en udstilling med den amerikanske kunstner Arthur Jafa (født 1960 i Tupelo, Mississippi). Jafa betragtes som en af de absolut væsentligste kunstnere netop nu.

Hele Jafas værk beskæftiger sig med misforholdet mellem dyrkelsen og forbruget af den sorte amerikanske kultur og de sorte amerikaneres sociale status i det amerikanske samfund. Udstillingen bliver den til dato største præsentation af Jafas værker og har været planlagt i 2½ år.

Siden barndommen har Arthur Jafa dyrket en mani med at klippe forskellige billeder ud af blade og bøger og indsætte dem i nye konstellationer i sine egne billedbøger. Det er fortsat udgangspunktet i hans arbejde. Jafa præsenterer os altså for en masse ’ready-made’ materiale, som han sætter sammen på måder, der skaber nye betydningsdannelser i film, fotografier og rumlige installationer. Han låner meget af sit materiale fra populærkulturen, nyhedsudsendelser og folks egne videoer på internettet. Jafas foretrukne ressource til inspiration er netop YouTube.

Udstillingen viser Jafas filmiske hovedværker, heriblandt et nyt videoværk skabt til udstillingen, sammen med en lang række værker i andre medier, hvoraf flere også er skabt til lejligheden. For Louisiana er Jafas oeuvre en oplagt fortsættelse af den amerikanske tradition for politisk popkunst, som spiller en væsentlig rolle i museets samling gennem navne som Warhol, Rauschenberg, Fahlström, Kogelnik m.fl.

Som en manifestation og markering af George Floyds brutale død i Minneapolis valgte en række førende amerikanske og europæiske museer denne sommer at gøre Jafas gennembrudsværk fra 2016 (efter en lang selvvalgt pause fra kunstverdenen), videoen Love Is The Message, The Message Is Death, tilgængelig på deres hjemmesider.

Videoen, som han skabte i tiden omkring valget af Donald Trump, er et virtuost sammenklip af virale videoer af forskellig art og historiske optagelser. Fra sorte amerikanske berømtheder som Barack Obama og Serena Williams, over historiske billeder af bl.a. Martin Luther King til nyhedsklip og håndholdte optagelser af politivold mod sorte amerikanere. Det hele er sat til nummeret Ultralight Beam af Kanye West. Udsagnet er på en gang dybt rørende og bidende kritisk. Det er allerede et klassisk værk i den amerikanske kunsts historie og umuligt at komme udenom for enhver, der interesserer sig for denne. Værket indgår i Louisianas udstilling.

George Floyds død er ikke et tilfælde uden sidestykke, men en af de seneste voldsomme begivenheder, der, qua at den er blevet video-dokumenteret på den mest udpenslende måde, har skabt verdensomspændende opstand. For det sorte Amerika er det hverdag og virkelighed – altså ikke nyt – dvs. et livsvilkår, som præger Jafas produktion.

Misforholdet mellem dyrkelsen af den sorte amerikanske kultur (særligt musikken) og de sorte amerikaneres sociale status i det amerikanske samfund er omdrejningspunktet i Jafas arbejde. I teksten My Black Death skriver han (oversat til dansk): Det centrale dilemma ved at være sort (dobbeltbundetheden i vores ontologiske eksistens) ligger i den kendsgerning, at vores fælles elendighed både definerer og begrænser, hvem vi er. Således at vores anstrengelser for at eliminere de kræfter, der holder os tilbage, også fungerer ved at opløse meget af det, der giver os vores specificitet, vores særpræg, vores essens ved at nedbryde de bånd, der definerer, hvem vi er, vil vi ophøre at være, men det er den gode død (boa morte), der bør omfavnes.

Arthur Jafas karriere startede som filmfotograf. Han har arbejdet med navne som Spike Lee og Stanley Kubrick. Tilbage i 1991 modtog han, for filmen Daughters of the Dust, instrueret af Julie Dash, prisen for cinematografi på Sundance Filmfestivalen. Jafa har i de senere år lavet musikvideoer i samarbejde med en række markante amerikanske musikere. Blandt andre Jay-Z, Solange Knowles og senest Kanye West på nummeret Wash Us in the Blood (2020).

I det forgangne år vandt Jafa Guldløven for sit bidrag til Venedig Biennalen som en endegyldig cementering af hans plads på den globale kunstscene. Han udmærkede sig her især med videoværket The White Album, som med en kobling af humor og brutal virkelighed skildrede det hvide Amerikas blinde privilegier op mod den sorte amerikaners anderledes grumme realiteter. Dette værk vises også på Louisiana.

På tværs af sine forskellige praksisser er Jafa en anerkendt taler og deltager i paneldebatter. Helt tilbage i de tidlige 1980’ere i tiden på det berømte Howard University, blev han kendt for at have en forkærlighed for at fortælle historier af episk længde og at give episk lange svar på spørgsmål.

Arthur Jafa er repræsenteret i Louisianas samling med værket APEX (2013, video (farve og lyd), varighed 8 min. 12 sek.), erhvervet i 2019 med midler fra Museumsfonden af 7. december 1966 og donationer via louisiana.dk.

Udstillingen er kurateret af Mathias Ussing Seeberg.

Kilde: Louisiana Museum of Modern Art.


Adresse
Louisiana Museum of Modern ArtGl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 22:00
Onsdag: 11:00 - 22:00
Torsdag: 11:00 - 22:00
Fredag: 11:00 - 22:00
Lørdag: 11:00 - 18:00
Søndag: 11:00 - 18:00

Entre pris
Voksen 145 DKK
Studerende 125 DKK

Tilgængelighed
Niveaufri adgang: ja
Handicaptoilet: ja
Gratis for ledsager: ja