Asger H. Gjerdevik & Bob Eikelboom
1 apr - 27 maj 2022Anbefalet under det skal du se! uge 13. Kunsthistorien spiller en vigtig rolle i de fleste kunstneres praksis. Inspiration fra fortiden kan skabe frihed i udtrykket i samtiden. Ligesom historiske og ikoniske motiver i maleriet bliver arketypiske historier ved med at blive præsenteret på nye måder. Shakespeare fortalte historier som lignende de gamle grækeres, og […]
Anbefalet under det skal du se! uge 13. Kunsthistorien spiller en vigtig rolle i de fleste kunstneres praksis. Inspiration fra fortiden kan skabe frihed i udtrykket i samtiden. Ligesom historiske og ikoniske motiver i maleriet bliver arketypiske historier ved med at blive præsenteret på nye måder. Shakespeare fortalte historier som lignende de gamle grækeres, og […]
info
Anbefalet under det skal du se! uge 13.
Kunsthistorien spiller en vigtig rolle i de fleste kunstneres praksis. Inspiration fra fortiden kan skabe frihed i udtrykket i samtiden.
Ligesom historiske og ikoniske motiver i maleriet bliver arketypiske historier ved med at blive præsenteret på nye måder. Shakespeare fortalte historier som lignende de gamle grækeres, og i dag finder vi stadig nye former at fortolke Romeo og Julie på. Historien gentager sig, så ideer, billeder og emner dukker op igen. Stillleben, portrætter, nøgenbilleder og blomster finder nye former og mening, nye modeller findes imellem repræsentation og abstraktion.
I både Eikelboom og Gjerdeviks værker, som hovedsageligt udgøres af maleri og tegninger, kan vi se og spotte mange motiver, ideer og referencer fra deres forgængere. Der bliver skabt nye værker på gamle traditioner med nik og hilsen til helte fra fortiden.
Men, som introduceret i første afsnit, er dette ikke nyt, men derimod nøglen til kreativ praksis. Det, der skiller sig ud, er tilgangen til problemet med maleri og kunstfremstilling.
Eikelbooms collage som magnetiske malerier udfordrer beskuerens opfattelse af ‘den perfekte komposition’. Hvordan ville du placere de magnetiske objekter i maleriet, hvis du kunne ændre det? Hvilken betydning får man, hvis alt var anderledes? Og virker det blot, hvis noget mangler, tilføjes eller ændres? Denne konceptuelle måde at male på tager digitale billedfremstillingsværktøjer som photoshop ind i den analoge verden, og gør den taktil igen. Den interaktive holdning i Eikelbooms arbejde ses også i hans skulpturer, ofte indarbejdet i møbler som borde og stole. Fluorescerende stol no3 er et værk, der mellem meget skarpe lysstofrør indlægger et par kunstværker, hvoraf nogle er af Gjerdevik. Værket ligner de to kunstneres venskab, men også den uro og svære samtale, som jævnaldrende skal have. Eikelboom kalder disse værker Conversation Pieces, andre definerer dem som elektriske stole.
Et af Gjerdeviks værker, der er indarbejdet i Fluorescerende stol no3, er et lille orange og blåt maleri. Størrelsen og formen er karakteristisk som et klassisk portræt, men det har en hårdhed og direkthed hvilket gør det udtryksfuldt og karakteristisk. Gjerdeviks malerier og monotyper er skabt i lag, hvor motiver udveksles og udviskes mens mønstre og billeder optræder i de forskellige niveauer. Det figurative omfatter fortolkninger af blandt andet den danske surrealist Elsa Thoresen, modifikationer af den tyske kunstner Oskar Manick samt kompositioner inspireret af den schweiziske kunstnerduo Fischli und Weiss’ ikoniske værk One minute sculpture.
Gjerdeviks malerier, som for det meste store og fulde af rørt maling, hvor tykke og gennemskinnelige lag er opbygget på hinanden, giver tilskueren en ægte oplevelse af malerhandlingen. De komplicerede kompositioner og gennemarbejdede malerier afslører ikke sig selv direkte. Ligesom med Eikelbooms magnetiske malerier konfronteres og efterlades beskueren til maleriets muligheder, frihed og problemer.
Kilde: Alice Folker Gallery
1255 København K
Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja
Tirsdag: 11:00 - 17:00
Onsdag: 11:00 - 17:00
Torsdag: 11:00 - 17:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket