Carl Emil Jacobsen: Comb a Hairy Doughnut Flat

13 aug - 10 okt 2021

På Overgadens kølige stengulve ligger Carl Emil Jacobsens (f.1990) store, organiske skulpturelle objekter spredt ud. De er æstetisk og sanseligt dragende med deres overflader af grovkornede, brændte pastelnuancer og ligger blottede, som var de kropsdele, overdimensionerede redskaber eller erotiske fetichobjekter. Den tunge arv fra modernismen har en særlig tiltrækningskraft på Jacobsen, men hans skulpturelle værker […]

Carl Emil Jacobsen: Comb a Hairy Doughnut Flat, detalje, 2021. Foto: Mikkel Rahr Mortensen.

På Overgadens kølige stengulve ligger Carl Emil Jacobsens (f.1990) store, organiske skulpturelle objekter spredt ud. De er æstetisk og sanseligt dragende med deres overflader af grovkornede, brændte pastelnuancer og ligger blottede, som var de kropsdele, overdimensionerede redskaber eller erotiske fetichobjekter. Den tunge arv fra modernismen har en særlig tiltrækningskraft på Jacobsen, men hans skulpturelle værker […]


info

Carl Emil Jacobsen: Comb a Hairy Doughnut Flat13 aug - 10 okt 2021

Carl Emil Jacobsen: Comb a Hairy Doughnut Flat, detalje, 2021. Foto: Mikkel Rahr Mortensen.

På Overgadens kølige stengulve ligger Carl Emil Jacobsens (f.1990) store, organiske skulpturelle objekter spredt ud. De er æstetisk og sanseligt dragende med deres overflader af grovkornede, brændte pastelnuancer og ligger blottede, som var de kropsdele, overdimensionerede redskaber eller erotiske fetichobjekter.

Den tunge arv fra modernismen har en særlig tiltrækningskraft på Jacobsen, men hans skulpturelle værker møder traditionen med både et både knusende og hengivende favntag. For mens kunstneren, som så mange før ham, sætter den voluminøse, abstrakte skulptur i centrum, så handler hans værker, som man næsten ikke kan holde fingrene fra at udforske, først og fremmest om kroppens komplekse sansning. Hvordan kan de ”modernistiske”, abstrakte former tale til os på nye måder, gennem sansning, og manipulere os til at danne nye associationer?

Jacobsen er samtidigt dybt inspireret af naturens uendelige foranderlighed, hvilket ses i hans arbejde med at producere farvepigmenter. Han knuser, maler og pulveriserer sten, mineraler, teglsten og grus – fundet i det danske landskab blandt andet omkring sit atelier i Ry – materialer, der kortlægger en særlig stedsspecifik farveskala og iklæder hans objekter dragende farver som mælket okkerfarve, dyb terrakotta, brændt aubergine og svagt mintgrøn.

I Comb a Hairy Doughnut Flat skruer Jacobsen op for legen med både formgivning, farve og scenografi. Udstillingen, der præsenterer en helt ny serie af skulpturelle pigmentbemalede værker samt et rum af skitseværker, er bygget op som en scenografi, der forandrer sig i tre radikalt forskellige opsætninger i udstillingens levetid, hver af 3 ugers varighed. Vender man tilbage til udstillingen flere gange, vil man opleve Jacobsens skulpturer i et forandret landskab.

Kilde: Overgaden. Institut for Samtidskunst


Adresse
O—OvergadenOvergaden Neden Vandet 17
1414 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 13:00 - 18:00
Onsdag: 13:00 - 18:00
Torsdag: 13:00 - 20:00
Fredag: 13:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 18:00
Søndag: 11:00 - 18:00

Entre pris
Fri entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - nej , men der er trappelift
Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja