Caroline H. Thon, Josefine Winding & Luna Scales: Looking at me looking at you

19 mar - 30 apr 2021

Looking at me looking at you sætter fokus på beskueren gennem tre intime og udfordrende projekter. Projekterne kaster hver især lys over ikke bare kroppen og hvordan den afbildes, men også hvordan vi oplever og involverer os selv i værker, der kræver vores deltagelse i kraft af både deres koncept og form. I Manscapes præsenterer […]

Installationsfoto. Foto: David Stjernholm.

Looking at me looking at you sætter fokus på beskueren gennem tre intime og udfordrende projekter. Projekterne kaster hver især lys over ikke bare kroppen og hvordan den afbildes, men også hvordan vi oplever og involverer os selv i værker, der kræver vores deltagelse i kraft af både deres koncept og form. I Manscapes præsenterer […]


info

Caroline H. Thon, Josefine Winding & Luna Scales: Looking at me looking at you19 mar - 30 apr 2021

Installationsfoto. Foto: David Stjernholm.

Looking at me looking at you sætter fokus på beskueren gennem tre intime og udfordrende projekter. Projekterne kaster hver især lys over ikke bare kroppen og hvordan den afbildes, men også hvordan vi oplever og involverer os selv i værker, der kræver vores deltagelse i kraft af både deres koncept og form.

I Manscapes præsenterer Caroline H. Thon et perspektiv på den mandlige krop, der ikke ofte ses, hverken i kunsthistorien eller i populærkulturen. Som den amerikanske forfatter Siri Hustvedt skriver, så er “the history of art is full of women lying around naked for erotic consumption by men”, men på disse oliemalerier er det mænd, der ligger udspredte som bløde, nøgne landskaber på store rå lærreder, tilsyneladende ganske uforstyrrede af beskuerens blik. Værkerne er både humoristiske og erotiske i deres måde at stille os overfor den umiddelbare ambivalens, der ligger i et såkaldt ”nyt kvindeligt blik”, hvor den objektiviserede bliver den objektiviserende.

I videoinstallationen Physical Status Report konfronterer Luna Scales os med forskellen mellem, hvad vi ser og hvad vi tror, vi ser. Den mørke baggrund er en stærk kontrast til Scales’ nøgne og marmorlignende hud, og herigennem bruger Scales bevidst referencer til både den klassiske kunsthistorie og til det 21. århundredes intersektionelle feminisme. Videoen undersøger den iboende magt som sproget, der bruges til at beskrive og bedømme kroppen, besidder; et sprog, der institutionaliseres af de offentlige myndigheder gennem vurderingsrapporter og journaler. På baggrund af sin egen historie skaber Scales en universel fortælling, der kritiserer denne brug af ord, som kan være med til at påvirke vores forståelse af både os selv og andre.

Ved første øjekast virker Josefine Windings spartlede skulpturer som den diametrale modsætning til både Thons og Scales bløde og kødelige universer. Men de geometriske skulpturer, der varierer i størrelse og form, står som deres eget landskab, der både kaster skygger og lader lyset bryde igennem, og som på den måde fremstår voluminøst såvel som luftigt. Nogle af skulpturerne virker nærmest antropomorfe, og Winding forklarer, hvordan deres skabelse på mange måde svarer til at formgive en krop med alle dens kurver og fordybninger. Winding arbejder intuitivt med at finde en balance i det asymmetriske, således at værkerne på én gang fremstår skæve, særlige og forstyrrende og samtidigt enkle, ærlige og harmoniske.

Udstillingen kan opleves på galleriets 1. sal i Arden Asbæk Gallery.

Kilde: Martin Asbæk Gallery


Adresse
Martin Asbæk GalleryBredgade 23
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 18:00
Onsdag: 11:00 - 18:00
Torsdag: 11:00 - 18:00
Fredag: 11:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - nej

Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja