Selvom fotografierne af Nicole Ahland, Corina Gertz og Kris Scholz viser samtiden så mindes betragteren fortiden. Værkerne, som er opstået under deres Artist-in-Residence ophold på Föhr, tvinger os til at stoppe op og spørge os selv, hvordan vi forholder os til arv, tradition og værdier.
Det er i den sammenhæng, at Nicole Ahland, der allerede har besøgt Föhr flere gange, udforsker tomtstående
indendørs rum og bygninger i hvis mure og tilbageblevne objekter synes at ligge skjulte historier. ”Rum afspejler
vores samfund”, siger hun og rammer noget centralt.
Fotografen Corina Gertz beskæftiger sig i serien Das abgewandte Porträt (”Det bortvendte portræt”) med den
traditionelle dragt båret af lokale beboere på Föhr. Uden af lade sig distrahere af mimik, gestik eller omgivelserne
retter hun fokus på ryggen: flotte frisurer, detaljeret broderi på hoved- og skulderklæder og nederdele stoffet. Med
koncentrationen på disse elementer udfolder Gertz en stor ro og fortæller om oprindelse, tradition og håndværk i
forvandling.
Kris Scholz var frem til 2021 ansat som professor for kunstfotografi på Darmstadt Universitet. Han arbejder
målrettet med en procedure, hvor han anvender negativer af papir. Med sine værker af landskaber i sort og hvid i
stort formater tager han os med til steder, der synes at tilhøre fortiden.
indendørs rum og bygninger i hvis mure og tilbageblevne objekter synes at ligge skjulte historier. ”Rum afspejler
vores samfund”, siger hun og rammer noget centralt.
Fotografen Corina Gertz beskæftiger sig i serien Das abgewandte Porträt (”Det bortvendte portræt”) med den
traditionelle dragt båret af lokale beboere på Föhr. Uden af lade sig distrahere af mimik, gestik eller omgivelserne
retter hun fokus på ryggen: flotte frisurer, detaljeret broderi på hoved- og skulderklæder og nederdele stoffet. Med
koncentrationen på disse elementer udfolder Gertz en stor ro og fortæller om oprindelse, tradition og håndværk i
forvandling.
Kris Scholz var frem til 2021 ansat som professor for kunstfotografi på Darmstadt Universitet. Han arbejder
målrettet med en procedure, hvor han anvender negativer af papir. Med sine værker af landskaber i sort og hvid i
stort formater tager han os med til steder, der synes at tilhøre fortiden.
Kilde:
Museum Kunst der Westküste
Museum Kunst der Westküste