Fernisering – Barbara Amalie Skovmand Thomsen: Cosmic Top Secret, Eternity – Fingers Crossed

lørdag 2 nov 2024 kl 13 - 16

Soloudstillingen Cosmic Top Secret, Eternity – Fingers Crossed arbejder i det tomrum, som fraværet af en samlende guddom har skabt for det moderne menneske.

Barbara Amalie Skovmand Thomsen, Aerial, 2023, Foto: Toke Odin

Soloudstillingen Cosmic Top Secret, Eternity – Fingers Crossed arbejder i det tomrum, som fraværet af en samlende guddom har skabt for det moderne menneske.


info

Fernisering – Barbara Amalie Skovmand Thomsen: Cosmic Top Secret, Eternity – Fingers Crossedlørdag 2 nov 2024 kl 13- 16
Gratis

Er oplevelser af åndelighed et sted at finde udfrielse? Hvor finder vi åndelighed i dag? Udstillingen Cosmic Top Secret, Eternity - Fingers Crossedsøger efter åndelighed i det ukendte og i det flow, der kommer ud af musisk skaben.
Den besøgende ankommer først til Cosmic Top Secret, en installation i mørke i et univers, hvor stift metal forvandles til luftige skulpturer. En søjle af lys bryder mørket. Omkring denne orienterer skulpturerne sig. De spreder sig over gulv, vægge og loft og afgiver lyde, så de opnår en slags væsenskarakter. Lydene er skabt af komponist Toke Odin.
Cosmic Top Secret er inspireret af UFO/UAP-emnet, Unidentified Aerial Phenomena, der i samtiden har fået fornyet bevågenhed. Højtstående militærpersoner har stillet sig frem og fortalt om deres mystiske møder med uforklarlige fænomener, hvis betydning der efterfølgende er blevet spekuleret omfattende i. Værket leger med tanken om UAPerne som porte til det ukendte og en moderne form for åndelighed, som religionsprofessor D. W. Pasulka udtrykker det i sin bog American Cosmic (2019).
Fra mørket går den besøgende gennem en port og ind i et stort rum til den gyldne installation Eternity – Fingers Crossed. I en ø af fjer ligger en 3D-printet, overdimensioneret næseskulptur, kunstnerens egen næse. Fra næseborene emmer duften Paradis udviklet specifikt til udstillingen af duftdesigner Odor & Fumes. Her står også to høje organisk svungne messingskulpturer på ”benstængler” med klove og hver sit blomstertragtformede ‘hoved’, der fungerer som højtaler for den sfæriske lyd, som strømmer ud af dem.
Med inspiration i filosofihistoriker Aksel Haanings tobindsværk Naturens lys, om naturtroens omkalfatring med kristendommens udvikling, og med forståelsen af naturens lys som en epifanisk – åbenbarende – erfaring i forfatter Josefine Klougarts essay Efter Naturen, søger Skovmand med værkerne at stemme atmosfæren i et rum, at skabe et æstetisk overdådigt spektakel og genskabe naturen som et artificielt paradis.
Kilde:
Kunstpakhuset

Fakta

Barbara Amalie Skovmand Thomsen (f. 1980) arbejder i krydsfeltet mellem billedkunst og musik. Med en materialeeksperimenterende tilgang og faglig baggrund i hhv. Tekstil Design og Digital Design fra Designskolen i København (2006) og Audio Visual Art og Fine Arts fra kunstakademierne Gerrit Rietveld Academy (2009) og Sandberg Institute (2011) i Amsterdam spænder Skovmands arbejde vidt, lige fra skulptur, kostumedesigns, video- og multisensoriske installationer til udvikling af musikinstrumenter – klangskulpturer, som hun performer med i udvidede koncertformater. Kunstneren har udstillet og optrådt nationalt og internationalt, på festivaler, museer og i projektspaces; bl.a. på Statens Museum for Kunst, i Marmorkirken, i Brønshøj Vandtårn, på Inter Arts Center i Malmø, Harbinger projectspace i Reykjavik, Street Art Museum i Skt. Petersborg, Blueproject Space i Barcelona, Kazachenkos lejlighed i Oslo og W139 i Amsterdam m.m.


Adresse
KUNSTPAKHUSETLille Torv 5
7430 Ikast

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 12:00 - 16:00
Fredag: 12:00 - 16:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: 12:00 - 16:00

Entre pris
Gratis entré