Fernisering – Eunhee Lee: Colorless, Odorless

fredag 22 aug 2025 kl 17

Med sit kamera sporer hun det usynlige; de aflukkede ’clean rooms’ i ”det fjerne Østen”, de sursøde lugte af kemikalier og de ophobede dampe i de arbejdende kroppe, der ubemærket fører til kræftsygdomme, tidlige dødsfald og fødsler af handicappede børn.

Eunhee Lee, Colorless, Odorless, 2024, filmstill.

Med sit kamera sporer hun det usynlige; de aflukkede ’clean rooms’ i ”det fjerne Østen”, de sursøde lugte af kemikalier og de ophobede dampe i de arbejdende kroppe, der ubemærket fører til kræftsygdomme, tidlige dødsfald og fødsler af handicappede børn.


info

Fernisering – Eunhee Lee: Colorless, Odorlessfredag 22 aug 2025 kl 17
Gratis

Sjældne jordarter udvundet fra undergrunden. Enorme fabrikshaller befolket af arbejdere i hvide beskyttelsesdragter. Usynlige kemika- liedampe, voksende kræftceller og elektronik- affald i eksorbitante bunker. I sine filmværker blotlægger den sydkoreanske kunstner Eunhee Lee forholdene i produktionsindustrien bag vores moderne teknologi og nogle af de fatale konsekvenser, den har for dem, som arbejder i den. I samarbejde med Han Nefkens Foundation viser Room Room for første gang værker af Eunhee Lee på europæisk jord med udstillingen Colorless, Odorless, som åbner den 22. august 2025.
Bladene i en tætskrevet notesbog vendes side for side til ære for kameraet. ”Clean Notes” står der på omslaget. Det er den 22-årige kvinde Hwang Yu Mis arbejdsdagbog fra en sydkoreansk fabrik, hvor kvinden producerede komponenter til brug i elektronik, indtil hun blev syg og døde af akut leukæmi i 2007.
I Eunhee Lees fascinerende, men foruroligende dokumentariske filmværk Colorless, Odorless (2024) følger kameraet en række arbejdsoptegnelser, arkivmaterialer, vidnesbyrd fra arbejderne – oftest asiatiske kvinder og migrantarbej- dere – der producerer de indre komponenter til det globale elektronikmarked.
I en ny soloudstilling i Room Room vises filmen for første gang i Europa, samt værket Machines Don’t Die (2022); et videoværk om elektronisk affald, og den industri, der arbejder for at genbruge de sjældne mineraler og metaller, som maskinerne indeholder.
Eunhee Lee (f. 1990) arbejder med film og video og er optaget af at udforske forholdet mellem individ, billede og teknologi. I sine tiltagende dokumentariske værker demaskerer hun noget af det absurde i vores verden, og gør det tydeligt, at teknologien aldrig kun er et produkt af videnskaben – et fremskridt for menneskeheden – men en kompleks og urovækkende blanding af geopolitik, økonomiske interesser, miljøkonsekvenser, undertrykkelse.
Colorless, Odorless er generøst støttet af Han Nefkens Foundation og Statens Kunstfond.
Kilde: Room Room

Adresse
Room RoomThoravej 29
2400 København NV

Åbningstider
Onsdag: 12–18
Torsdag: 12–18
Fredag: 12–18
Lørdag: 12–15
Eller efter aftale