Fernisering – Gabriel Bott: Sleepwalker’s Path

lørdag 20 sep 2025 kl 16 - 18

I Sleepwalker’s Path inviteres publikum ind i et digitalt landskab, der trækker på formsproget fra computerspil

Gabriel Bott, Sleepwalker's Path, 2025

I Sleepwalker’s Path inviteres publikum ind i et digitalt landskab, der trækker på formsproget fra computerspil


info

Fernisering – Gabriel Bott: Sleepwalker’s Pathlørdag 20 sep 2025 kl 16- 18
Gratis

I Sleepwalker’s Path inviteres publikum ind i et digitalt landskab, der trækker på formsproget fra computerspil. Her møder vi en drømmeagtig, næsten øde verden, hvor en enlig skikkelse, Søvngængeren, vandrer uafbrudt gennem mørke sandområder, tågede vandpytter, planter langs bredderne og kollapsede bygninger. Til et atmosfærisk lydspor, bevæger skikkelsen sig langsomt fremad mens den på ryggen bærer en stor, tung metalkonstruktion, der både er et hus, en overdimensioneret rede og et skjult, bevægende ansigt, som altid vender modsat figurens gangretning.
Værket er skabt som en form for interaktivt, digitalt spil­. Men i stedet for at styre figurens handlingsforløb vil publikum i stedet for få mulighed for at bevæge kameraets synsfelt omkring skikkelsen. Det betyder, at publikum selv kan skabe og kontrollere sit blik på Søvngængeren ved at dreje rundt om den eller zoom ind og ud alt imens figuren indsamler lysende måneblomst-kugler i en endeløs cyklus fra skumring til daggry.
I løbet af sin monotone - næsten meditative - færden vil Søvngængeren møde forskellige fænomener. Det kan være en stor, rød måne med mørke øjne, hvirvlende fjer som trodser tyngdeloven eller et himmelrum, der er badet i rødt. Det er usikkert, hvor, hvornår og hvorfor fænomenerne opstår. Men med disse forskellige, pludseligt opståede hændelser, antydes det, at figuren alligevel ikke er så alene, som man først umiddelbart skulle tro.
Med Sleepwalker's Path har kunstner Gabriel Bott skabt et digitalt værk, der befinder sig i krydsfeltet mellem billedkunst og spilteknologi. Han undersøger, hvordan en færden i interaktive, digitale landskaber ikke alene hører til i lineære og handlingsorienterede spil, men som i ligeså høj grad kan bruges som et redskab til at skabe atmosfæriske, abstrakte og ikke-lineære fortællinger.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Rådet for Visuel Kunst i Københavns Kommune.
Kilde: Fotografisk Center

Adresse
Fotografisk CenterStaldgade 16
1699 København V

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 20:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: 12:00 - 16:00

Entre pris
Voksne: 40 Kr.
Studerende, unge u. 18, grupper (min. 5 personer) & pensionister: 20 kr.

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja