I stueetagen præsenterer Mariko Wada og Sanne Ransby deres keramiske og vævede værker. Her får de spændende modspil af Ebbe Laurs Sørensens skarpe sort/hvide billeder. På 1. sal præsenterer Jørn Bromann sin udstilling ”En iagttager iagttager iagttageren”, mens X-rummet byder på billeder af Marc Du.
Mariko Wada og Sanne Ransby:
Fællesudstilling med keramiker Mariko Wada og billedvæver Sanne Ransby. Deres keramiske og vævede værker komplementerer hinanden både harmonisk og kontrastfuldt. Værkerne åbner op for sanselige fortællinger gennem eksperimenterende håndværk og materialebrug. Hvert enkelt værk bliver en aktiv del af en fælles, poetisk helhed.
Fællesudstilling med keramiker Mariko Wada og billedvæver Sanne Ransby. Deres keramiske og vævede værker komplementerer hinanden både harmonisk og kontrastfuldt. Værkerne åbner op for sanselige fortællinger gennem eksperimenterende håndværk og materialebrug. Hvert enkelt værk bliver en aktiv del af en fælles, poetisk helhed.
Ebbe Laurs Sørensen:
Ideerne, eller inspirationen til Ebbe Laurs Sørensens billeder er hans liv. Hvad han oplever, både ud fra sin egen tilstedeværelse, i givne situationer og ud fra hvad han læser og ser omkring sig. Selvfølgelig også ud fra hvad han har oplevet i det hele taget, og ud fra hvad han har valgt.
Ebbe vælger her at arbejde med sort farve på hvidt papir og billederne er hans respons på det ovenfor beskrevne. Han er meget interesseret i håndværket og i hvordan han kan beskrive både sete og følte ting, som han møder.
Ebbes inspiration eller indskydelse til at lave et billede, opstår og tegnes ned i hans skitsebøger og udføres så ud fra disse.
Jørn Bromann:
”En iagttager iagttager iagttageren”.
En udstilling om iagttagelse og genfortryllelse af synssansningen. Skitser til en iagttagelsens poetik.
”En iagttager iagttager iagttageren”.
En udstilling om iagttagelse og genfortryllelse af synssansningen. Skitser til en iagttagelsens poetik.
Iscenesættelsen med de forskellige værker inviterer betragteren til at undersøge de forskellige synspositioner: at kigge, se, iagttage og radikal iagttagelse.
Radikal iagttagelse er at arbejde med en udvidet form for sansning. At være opmærksom, nærværende tilstede, med en bevidst viljestyret situationsbestemt fokuseret opmærksomhed og en evne til at skifte mellem forskellige opmærksomhedsformer. Det er i mellemrummet, afstanden mellem de forskellige ligheder og forskelle, at det er muligt at arbejde med radikal iagttagelse. Gennem situationsbestemte blikindstillinger og synsvinkelforskydninger, indsamles oplevelser, der breder iagttagelserne ud i en vifte af forskelligheder.
- At være tegner er ikke at lave en tegning - det er at skabe en ny måde at iagttage på.
Tegneren befinder sig på kanten af det synlige og det usynlige, mellem tilsynekomster og fremtrædelsesformer.
Iagttagelsesarbejdet bliver en mulighed for genfortryllelse af synssansningen i en verdensvendt virkelighedssansning.
Marc Du: ”Omgivet af scener”
Til udstillingen “Omgivet af scener” har Marc Du fundet inspiration i sin egen nære virkelighed og hverdag. I kombination med et filmisk blik på omgivelserne og sin vedvarende interesse for ældre malerkunst har Marc taget udgangspunkt i noget, som de fleste mennesker har lige ved hånden: det personlige billedarkiv på smartphonen. De 6 nye oliemalerier i udstillingen er alle malet ud fra smartphonefotos, som Marc har taget i løbet af de senere år.
Til udstillingen “Omgivet af scener” har Marc Du fundet inspiration i sin egen nære virkelighed og hverdag. I kombination med et filmisk blik på omgivelserne og sin vedvarende interesse for ældre malerkunst har Marc taget udgangspunkt i noget, som de fleste mennesker har lige ved hånden: det personlige billedarkiv på smartphonen. De 6 nye oliemalerier i udstillingen er alle malet ud fra smartphonefotos, som Marc har taget i løbet af de senere år.
Kilde:
HUSET I ASNÆS
HUSET I ASNÆS
