Gennem hendes udstilling kommer man ganske tæt på natur man ikke nødvendigvis selv havde set. Hun har arbejdet med research til sine nye værker igennem de seneste ti år og i en geografi afgrænset til det nordatlantiske område.
Udstillingen på KunstCentret Silkeborg Bad er formet som en vandring - som var man i naturen selv. Den omfatter flere end 150 enkeltværker, heraf flere monteret i sammenhængende serier. Endvidere har hun sammen med biolog Peter Lindberg Jannerup portrætteret 52 vilde planter. Dette arbejde udkommer i bogform samtidig med udstillingens åbning.
Udstillingen, der er en soloudstilling, udfolder sig i hele kunsthallens øvre etage. Karin Lykke viser med sine værker vild natur frem på forskellige måder: Som noget truet, sårbart eller mangfoldigt. I zonen Declinity [Tilbagegang] er der bl.a. fokus på vilde planter og gletsjernes afsmeltning i Island samt på vandet og det dybe havmiljø. I zonen Fragility [Sårbarhed] inviteres man ind i planternes cyklus og naturlige nedbrydning, ser fjer og æg fra truede fugle, samt en slags dødens kammer, hvor bl.a. trafikdræbte dyr er skildret.
Endelig beretter værkerne i zonen Biodiversity [Biodiversitet] om den mangfoldighed af plante- og insektliv, der faktisk findes i den ikke-dyrkede, vilde natur. Overordnet ser man elementer af en vild natur under kunstnerens lup på denne udstilling, og ofte således, at hun har zoomet ind på detaljer.
Rent teknisk præsenteres man i NATURENS ØJE for en række forskellige udtryksformer, hvor værkerne på papir, tekstil eller lærred er de mest gennemgående, såvel i små som i større formater. Der er hertil enkelte eksempler på keramik og installation. Et par steder får man også indblik i kunstnerens skitsemateriale. Medierne er typisk flydende tusch, akvarel, pigment, cyanotypi, grafik og kombinationer af disse medier. Disse grafiske praksisser har Karin Lykke forfinet gennem mange år, og udfordrer fortsat sig selv til nye mediemæssige kombinationer, der kan gengive noget af den flygtighed, hun ser i naturen og den følelse det er at være vidne til den. Karin Lykke fortæller:
”Jeg skitserer helst i det fri og bearbejder herefter syns- og sanseindtryk fra naturen i mit atelier. Jeg søger altid kontraster, fx mellem lys og mørke eller skarpt og diffust. Den levende teknik med pigmenter i vand har altid været min foretrukne udtryksform, i samspil med papiret, der jo dybest set selv er resultat af en flydende proces. Under skabelsen af værket kommer løsningen først, når jeg er klar til at modtage den: Når jeg forstår, hvad det egentlig er, jeg har sanset og følt i det aktuelle øjeblik.”
Således bliver hendes værker et møde mellem det sete og det sansede, og det flydende i selve skabelsesprocessen er en del af denne udviskning af skellet mellem det iagttagede og den iagttagende.
Der er ikke mange kunstnere, der arbejder så meget med cyanotypiet som Karin Lykke. Og det samspil med dagslys under selve skabelsesprocessen som denne udtryksform indebærer, synes at udgøre en særlig motivationsfaktor for kunstneren. Hun lader en del af billedskabelsen afhænge af naturens kraft og påvirkning. Cyanotypiets karakteriske blå farve udgør en særlig tone gennem udstillingen.
Kilde:
KunstCentret Silkeborg Bad
KunstCentret Silkeborg Bad
Fakta
Karin Lykke, f. 1967, er uddannet fra det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun bor og arbejder med base i Odsherred. Karin Lykke er medlem af BKF, KKS og Danske Grafikere.