Martin Asbæk Gallery er stolt af at kunne præsentere Writing on the Wall, en ny soloudstilling af Kristian Dahlgaard.
Dahlgaards vægmonterede skulpturer folder sig ud over overfladen som spor af bevægelse lavet af metal og gengivet i levende farver, som tredimensionelle tegninger i rummet snarere end på papir. Titlen antyder, at noget uforudsigeligt er ved at ske – tydeligt i bagklogskabens lys, men ubemærket i øjeblikket – og indfanger dermed paradokset ved den menneskelige oplevelse: Vi bevæger os gennem tiden uden fuld forståelse. På den måde har “skriften på væggen” måske hele tiden været der, men klarheden
indfinder sig først retrospektivt.
indfinder sig først retrospektivt.
Værkernes loopende, skitserede omrids fremkalder tegningens umiddelbarhed, samtidig med at de hævder sig med en skulpturs fysiske tilstedeværelse. Som kunstner arbejder Kristian Dahlgaard i vid udstrækning med skulpturens vægt og med fraværet af masse. Hans værker er omhyggeligt konstrueret af utallige metaldele, arrangerede og svejsede sammen, én efter én. Hvert værk føles både spontant og bevidst, og forvandler væggene til felter af bevægelse og energi, der efterligner en lavalampes langsomme, flydende bevægelse eller endda forlængelsen af en celle, før den deler sig og får et nyt liv. Igennem sit arbejder fremhæver Dahlgaard vigtigheden af at gøre noget, man ikke nødvendigvis ved, hvad vil føre til. At bevare livets mystik, hvor uskylden i tidlige erfaringer kan antyde historiske skift, som store vejrsystemer der bølger hen over kloden med vekslende højtryk og lavtryk. Hele tiden blæser nye vinde og lige så ustadig er kunstens nerve.
Kristian Dahlgaard (f. 1958) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1983. Siden den banebrydende udstilling Kniven på Hovedet i 1982 har Dahlgaard udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Gammel Strand, Herning Kunstmuseum, Den Frie Udstillingsbygning m.fl. Dahlgaard er en del af flere større samlinger som SMK – Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet, Kunsten Museum of Modern Art, Collection Nobel & Hug i Zürich og Anni & Otto Detlefs Fonden.
Kilde:
Martin Asbæk Gallery
Martin Asbæk Gallery
