Simian præsenterer soloudstillingen Crackers af den tyske kunstner Peter Wächtler.
Peter Wächtlers praksis omfatter tekst, film, maleri, tegning og skulptur. Hans arbejde er mangfoldigt i motiver og medier og kredser ofte om menneskelige figurer og fragmentariske fortællinger. Crackers præsenterer en nyproduceret gruppe af værker fremstillet på lærred, i stål, glas, porcelæn og industrielt ler. Udstillingsrummets lyssætning graduerer fra blødt skær af stearinlys til skarp belysning fra lysstofrør.
Denne overgang suppleres af fritstående skillevægge, der skiller rummet i to afdelinger; en for skulpturer og en for malerier. I det svagt oplyste område optræder arkitektoniske modeller af metrostationens karakteristiske sommerfugletag sammen med uglaserede porcelænsskulpturer. I maleriafdelingen er udvaskede kridttegninger overført til lærred der afbilleder stærkt oplyste motiver, fra eksplosioner til månebelyst stilleben i varierende grader af abstraktion.
Denne overgang suppleres af fritstående skillevægge, der skiller rummet i to afdelinger; en for skulpturer og en for malerier. I det svagt oplyste område optræder arkitektoniske modeller af metrostationens karakteristiske sommerfugletag sammen med uglaserede porcelænsskulpturer. I maleriafdelingen er udvaskede kridttegninger overført til lærred der afbilleder stærkt oplyste motiver, fra eksplosioner til månebelyst stilleben i varierende grader af abstraktion.
Sideløbende vises to af Wächtlers videoværker i Simians nyetablerede screeningsrum. Untitled (Vampire), 2019, er centreret omkring en mytisk udød, men meget menneskelig karakter, personificeret af kunstneren selv. Stemningsfulde billeder kombineres med intime indblik i hovedpersonens angst og bekymringer, ønsker og drømme. Like a palace, 2022, følger en gruppe tidsrejsende gennem forskellige epoker fra stenalderen og antikken til den industrielle revolution og en forestillet fremtid. De to værker, der på samme tid er litterære og emotionelle, viser den brede vifte af særprægede udtryk som kunstneren gør brug af i sin praksis.
Kilde:
Simian
Simian